Iranian Agriculture News Agency

گسترش انتقال تکنولوژی های پیشرفته کشاورزی به ایران با لغو تحریم ها

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: رفع تحریم ها و اجرای برجام در گسترش تعاملات بین المللی در بخش تحقیقات کشاورزی و انتقال تکنولوژی و مواد اولیه مورد نیاز تحقیقات پیشرفته ، بسیار منشاء اثر خواهد بود.

اسکندر زند در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ضمن تبریک آغاز اجرای برجام بر ملت و دولت، اظهار داشت: در زمان تحریم ، ارتباطات بین المللی ما در بخش تحقیقات کشاورزی به صفر رسیده بود و این در حالی است که تحقیقات بدون تعاملات با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورها ، توسعه پیدا نمی کند.

وی افزود : در دوران تحریم، ما در پرداخت حق عضویت به موسسه های بین الملل تحقیقات کشاورزی مشکل داشتیم و حتی نمی توانستیم وسایل و کالاهای مورد نیاز آزمایشگاه های پیشرفته مان را که مرکز تحقیقات بین المللی برنج خریداری کرده بود، به ایران منتقل کنیم.

زند به قطع روابط محققان بخش تحقیقات کشاورزی موسسات بین المللی با ایران نیز اشاره و تصریح کرد: ما در زمینه ارقام گندم زمستانه و سویا مشکل داشتیم و مایل بودیم از تجربیات محققان کشورهای پیشرو استفاده کنیم در حالی که آنها اجازه ملاقات و تعامل با بخش تحقیقات کشاورزی ایران را نداشتند.

وی لغو تحریم ها را گامی مهم در گسترش ارتباطات علمی ، رفت و آمد محققان، حضور در کنگره ها و کنفرانس های بین المللی دانست و ابراز امیدواری کرد که بخش تحقیقات کشاورزی بتواند در رقابت های بین المللی، خود را محک بزند و تکنولوژی های پیشرفته مورد نیاز به بخش تحقیقات کشاورزی کشور منتقل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، توسعه تعاملات و روابط با 15 موسسه تحقیقات بین المللی در بخش کشاورزی را از اولویت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد و گفت: پس از مؤسسه های تحقیقاتی، با دانشگاه ها و کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا و... که در بخش تحقیقات کشاورزی نسبت به ایران مزیت نسبی دارند، ارتباط علمی را با توجه به فعالیت های شان توسعه می دهیم و امیدواریم بتوانیم از نتایج تحقیقات آنها استفاده کنیم.

زند با بیان این که مؤسسه های تحقیقات کشاورزی در دوران تحریم نیز وظایف خود را به خوبی انجام داده اند، گفت: در دوران تحریم، مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و سایر مؤسسه های تحقیقاتی در تولید بذر و نهال توانستند از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند و سرافراز از این دوران سخت بیرون آیند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید