Iranian Agriculture News Agency

توقف پایش مرجان های چابهار به دلیل آلودگی نفتی

پایش مجدد سفیدشدگی مرجان های خلیج چابهار به دلیل وقوع پدیده آلودگی نفتی توسط یک فروند کشتی در آبهای این منطقه تا رفع کامل آلودگی به تعویق افتاد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با مانا اظهار داشت: بررسی مجدد مرجان های سفید شده آبهای خلیج فارس در جزایر خارگ و خارگو انجام شد.

داوود میرشکار عنوان کرد: بر اساس این بررسی ها مشخص شده که خوشبختانه بخش اعظم مرجان های سفید شده به صورت مجدد احیا شده اند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست دلیل این امر را به احتمال بسیار زیاد خنک تر شدن دمای آب با وارد شدن به فصل سرما عنوان کرد و گفت: این امر حاکی از آن است که مرجان ها موفق شده اند به حیات خود ادامه دهند.

وی در ادامه گفته های خود تصریح کرد: آن دسته از مرجان ها که هنوز احیا نشده اند و تعداد آنها کم است، احتمال احیا شدنشان بسیار اندک است.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: نخستین گزارش ها از سفیدشدگی مرجان در شهریور ماه امسال توسط جامعه محلی ساکن در جزایر خلیج فارس به سازمان محیط زیست اعلام شد و از آن زمان پایش ها به منظور بررسی وضعیت مرجان ها توسط کارشناسان محیط زیست در حال انجام است.

وی در ادامه گفت: قرار است تیم بررسی سفید شدگی مرجان ها به زودی به جزیره لاوان و سپس به پارک ملی دریایی نای بند در سواحل عسلویه اعزام شوند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: با مساعد شدن شرایط آب و هوایی پایش مجدد مرجان ها در جزایر تنب بزرگ و کوچک نیز انجام خواهد شد تا در مجموع بتوانیم اطلاعات جامعی در خصوص وضعیت مرجان ها کسب کنیم.

میرشکار اعلام کرد: بر اساس پایش هایی انجام شده در اواخر تابستان امسال در اطراف جزایر خلیج فارس، مشخص شده 70 درصد مرجان های قشم، 43 درصد مرجان های جزیره کیش و 40 درصد مرجان های اطراف جزایر خارگ و خارگو دچار سفید شدگی شده بودند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: همچنین پایش های کارشناسان محیط زیست در آبهای خلیج چابهار نشان داد که حدود 50 درصد مرجان های این منطقه نیز دچار سفید شدگی شده بودند اما شدت آن در مقایسه با مرجان های خلیج فارس کمتر بود.

وی خاطرنشان ساخت: پایش مجدد مرجان های سفید شده در خلیج چابهار که قرار بود اوایل آذر ماه امسال توسط تیم کارشناسی انجام شود به دلیل وقوع آلودگی نفتی به وجود آمده توسط یک کشتی در آبهای چابهار در حال حاضر انجام نمی شود.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پس از برطرف شدن کامل آلودگی های نفتی در منطقه می توانیم نسبت به پایش مجدد مرجان های این منطقه اقدام کنیم.

به گفته وی، چندی پیش آلودگی نفتی وسیعی توسط یک فروند کشتی به نام " مارک" در خلیج چابهار به وجود آمد که این امر تبعات زیست محیطی زیادی را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه بیانات خود به پایش لاک پشت های دریایی در آبهای خلیج فارس در استان بوشهر و آبهای دریای عمان در حوزه استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

میرشکار با بیان اینکه این پروژه هرساله با هدف حفاظت از لاک پشت های دریایی اجرایی می شود، عنوان کرد: هم اکنون این پایش ها به اتمام رسیده است و به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید