Iranian Agriculture News Agency

گفت‌و‌گو با مدیر مدرسه طبیعت / بچه‌ها از طبیعت تجربه کسب می‌کنند

شهروند ، بابک مهدیزاده  | سعید سلیمانی، مدیریت مدرسه طبیعت کیکم در کرمانشاه را برعهده دارد. سومین مدرسه طبیعت در ایران که به تازگی افتتاح شد. با او درباره کارکرد این مدرسه گفت‌وگو کردیم.

ایده تاسیس مدرسه طبیعت از کجا آمد؟

ما NGOیی داریم به نام هیلو. اسم کردی ختمی وحشی. در این گروه سال‌های زیادی است که داریم با خانواده‌ها و جوامع محلی در قسمت‌های جنگلی کرمانشاه کار می‌کنیم. در سه، چهار، پنج‌سال اخیر آرام آرام پروژه‌های ما به سمت آموزش کودکان و روستایی‌ها پیش رفت. کارهای خوب زیادی انجام دادیم و آن‌قدر پیشرفت داشتیم که بعد از آزمون و خطاهای زیاد متوجه شدیم می‌توانیم به سمت کارهای دیگری برویم. پس شروع به مطالعه کردیم. نهایتا پروژه‌ای در منطقه هورامان کرمانشاه را شروع کردیم درباره پایه‌های اولیه تنوع زیستی. با بچه‌ها کار کردیم و از دانش بومی آنها استفاده کردیم و خیلی چیزها یاد گرفتیم و ما هم اتفاقات مهم دنیا و ایران را با آنها در میان می‌گذاشتیم. تبادل تجربه خوبی شکل گرفت و هنوز هم ادامه دارد. این پروژه نتایج خوبی داشت و حتی در جشنواره‌های مختلفی هم راه یافت. فیلم‌ها تهیه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. از یک‌سال و نیم پیش به این فکر افتادیم که پایگاهی برای تجربه در طبیعت برای کودکان راه‌اندازی کنیم. درنهایت این مسیر به سمت تاسیس مدرسه طبیعت منتج شد.

یعنی این مدرسه طبیعت به جای مدارس معمولی عمل می‌کند؟

نه. این مدرسه فضایی است برای کودکان تا در فضای آزاد به دور از بکن نکن‌های مرسوم فضاهای آموزشی محدودکننده فعلی و فارغ از اجبارهای مدارس تجربه کسب کنند و حل مسائل را یاد بگیرند. بچه‌ها می‌توانند در این مدرسه آزادانه بازی کنند. خیلی نرم و لطیف و ملایم عشق به طبیعت را که از کودکان آپارتمان‌نشین فعلی گرفته شده، تجربه کنند. ما سعی می‌کنیم طبیعت به روح بچه‌ها تزریق شود.

ساعت کلاس‌ها چطور است؟

این کلاس‌ها کارگاه‌های تجربی هستند. ما داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم تا اوایل پاییز برنامه‌های یک ساعته‌ای داشته باشیم اما برای اواسط پاییز کلاس‌ها از ساعت ٩ صبح تا ٢ الی ٣ بعدازظهر تشکیل می‌شود.

یعنی بچه‌ها دیگر مدارس معمولی نمی‌روند؟

چرا. مدرسه طبیعت که تمام روز نیست. براساس ثبت نام از طریق خانواده‌ها و مدارس تشکیل می‌شود. آموزشگاه‌ها و مدارس ثبت‌نام می‌کنند و دانش‌آموزانشان را به مدرسه طبیعت می‌فرستند. مثلا بچه‌های یک مدرسه روزی سه الی چهار ساعت به مدت یک هفته به مدرسه ما می‌آیند. بستگی به برنامه‌ریزی مدارس و خانواده‌ها دارد که چقدر می‌خواهند بچه‌هایشان در مدرسه طبیعت وقت بگذرانند. مثلا الان ٢٠ کودک ثبت‌نام کرده‌اند که در طول ماه هر هفته سه روز و هر روز ٣، ٤ ساعت به مدرسه طبیعت می‌آیند.

آیا سیستم نمره‌دهی هم دارید؟

به هیچ وجه. ما در مدرسه طبیعت مسابقه نداریم. بهتر و بدتر نداریم. فقط بچه‌ها می‌آیند و از طبیعت تجربه کسب می‌کنند. با همدیگر رابطه شبکه‌ای برقرار می‌کنند.

استقبال آموزش و پرورش از این مدرسه به چه شکل بود؟

تفاهمنامه‌ای مابین سازمان محیط‌زیست و وزارتخانه آموزش و پرورش منعقد شده بود که متاسفانه نه سازمان محیط‌زیست و نه آموزش و پرورش پیگیرش نشدند. آموزش و پرورش در همه استان‌ها خیلی نسبت به این مدارس طبیعت توجیه نیست و نمی‌داند که این مدرسه‌ها قرار است چه کار کنند.

چه تفاهمنامه‌ای مابین سازمان محیط‌زیست و آموزش و پرورش بسته شد؟

در این تفاهمنامه تاسیس مدارس جامع محیط‌زیست و مدارس طبیعت پیش‌بینی شد. کودک در مدارس جامع می‌تواند تا ٩‌سال تحصیل کند. در این مدارس هم دروس معمولی تدریس می‌شود هم دروسی با رویکرد مشخص زیست محیطی. اما متاسفانه با آن‌که قرار بود امسال ٦٠ مدرسه جامع در کشور راه‌اندازی شود این مهم به ثمر نرسید. چون دو طرف پایبند به تعهدشان نبودند. اما مدرسه طبیعت به همت و لطف آقای وهاب‌زاده راه‌اندازی شد و مدرسه ما اولین مدرسه طبیعت در غرب کشور و سومین در کل کشور است.

مدارس دیگر در کدام شهرها تاسیس شدند؟

اولین مدرسه در مشهد با کمک آقای وهاب‌زاده و آقای قائم پناه راه‌اندازی شد به نام کاوی کنج و دومی در مازندران به نام خانه طبیعت وایو.

محیط مدرسه شما به چه شکل است؟

یک زمین اختصاصی یک هکتاری متعلق به بنده در کیلومتر ٣ شهر کرمانشاه. ما در این محیط برای فصل‌های مختلف خشک، سرد و گرم فضاهای متنوع و مربوط به آن را راه‌اندازی کردیم. خانه کاه‌گلی با معماری سنتی کردی. دو تپه بزرگ هم داریم. یکی تپه ارگانیک و دیگری تپه خاکی برای بازی بچه‌ها. یک دریاچه هم برای نگهداری آبزیان وحشی و مرغابی‌ها و پرندگان اهلی. یک تاکستان بزرگ با چند آلاچیق. یک کوچه باغ خشکه چین. یک سینی پرچین چوبی. یک فضای سرپوشیده بزرگ هم داریم که لانه بزرگ خرگوش و اصطبل اسب و آغل بز و بزغاله است با انبار کاه و ٢ تا کارگاه بزرگ نجاری.

یعنی کلاس‌ها فقط در همین محیط برگزار می‌شود؟

مدرسه طبیعت فقط در فضای ما محدود نمی‌شود. بخش عمده مدرسه طبیعت اردوهایی است که بچه‌ها را به طبیعت بیرون و وحشی می‌بریم. تنوع زیستی و فرهنگی کرمانشاه باید به بچه‌ها شناسانده شود. آن هم به صورت دیداری و تجربی. وقتی بچه‌ها در این فضاها قرار بگیرند و از نزدیک ببینند خیلی بیشتر یاد می‌گیرند و یادگیری‌شان براساس تجربه است. بخشی از کار ما رفتن به دل طبیعت است. چند وقت پیش کارگاهی کنار برکه نزدیک کرمانشاه برگزار کردیم. کودکان با خانواده‌هایشان آمده بودند. تمام حاضران برای اولین بار بود که پرنده‌های آبزی را می‌دیدند. بسیاری از بچه‌ها در برکه آب بازی کردند و برای اولین بار قورباغه و آبزیان دیگر را گرفتند و لمس کردند. در صورتیکه بسیاری از آنها قبلا نسبت به این حیوانات فوبیا داشتند. خیلی از آنها برای اولین بار یک قورباغه را بوسیدند. این برد نهایی مدارس طبیعت است و هدف اصلی ما.

چند تا دانش‌آموز دارید؟

هفته پیش افتتاحیه غیررسمی داشتیم و تا به حال نزدیک به ٤٠ نفر ثبت نام کرده اند.

یعنی استقبال خوب بود؟

عالی بود. تفاهمنامه‌های زیادی با مراکز مختلف امضا کردیم. خیلی‌ها می‌خواهند به این مدرسه بیایند. اما تا ابتدای نیمه دوم مهرماه مدرسه را تجهیز می‌کنیم و ١٥ مهرماه افتتاحیه رسمی داریم به امید خدا.

بودجه این مدرسه از کجا آمده؟

تمام بودجه زمین و زیرساخت‌هایی که انجام دادیم یک‌میلیارد تومان شده که همه شخصی بوده توسط من و خانواده‌ام. نیاز به هزینه‌های زیادتری هم داریم که خوشبختانه از هیچ نهادی تا به حال نگرفتیم و نخواهیم گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید