Iranian Agriculture News Agency

ناظران نخیلات بر مراکز تولید و عرضه خرما در کشور نظارت می کنند

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: با هدف برداشت صنعتی محصول خرما و ممانعت از بین رفتن بخشی از این محصول در برداشت سنتی، ناظران نخیلات بر مراکز تولید و عرضه خرما در کشور نظارت می کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان، 'رضا طاهری'افزود: با توجه به مشکلات موجود در تولید خرمای با کیفیت برای صادرات و نظارت دقیق بر عملیات برداشت آن، ایجاد شغل ناظر نخیلات توسط عامل توسعه خوشه صنعتی خرما خوزستان مطرح که پس از تصویب، استانداردهای آن تدوین شد.

وی گفت:برای نخستین بار در کشور این شغل با کد ملی 1/62/6113 مورد استفاده مراکز و بخش های مرتبط با کسب و کار خرمای کشور قرار می گیرد.

طاهری اظهار داشت: برداشت خرما به صورت سنتی بخش مهمی از محصول را از گردونه صادرات خارج می کند که با ایجاد شغل 'ناظر نخیلات' این مشکل برطرف می شود.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان مهم ترین فعالیت خوشه ها را افزایش نقش آنها در زنجیره تولید ، بستر سازی برای حضور ارایه دهندگان خدمات کسب و کار در فضای خوشه ها و ایجاد نظام همکاری در قالب شبکه های پیمانکاری فرعی دانست.

خوشه های صنعتی به واحدهای صنعتی متمرکز در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش کسب و کار گفته می شود که با همکاری و تکمیل فعالیت های نهادی و کسب و کار یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشترکی را تولید و ارایه کرده و از چالش ها و فرصت های مشترکی نیز برخوردارند.

سالانه حدود 165 هزار تن خرما تولید می شود که حدود 50 هزار تن که بیشتر از نوع ' استعمران' است آن به خارج صادر می شود.

در خوزستان حدود 28 هزار هکتار نخلستان بارور و 12 هزار هکتار نخلستان غیر بارور وجود دارد که رتبه نخست در تولید و صادرات خرما در کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید