Iranian Agriculture News Agency

سازمان منابع طبیعی کشور تشکیل می‌شود/ سازمان امور اراضی به سازمان جنگل‌ها پیوست

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه جامع منابع طبیعی با بررسی جزئیات این لایحه، تشکیل سازمان منابع طبیعی کشور را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه 105 ماده‌ای جامع منابع طبیعی با تصویب ماده (1) این لایحه، با انتقال وظایف، اختیارات نیروی انسانی، امکانات و اعتبارات سازمان امور اراضی به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان وابسته به وزارت جهاد کشاورزی به نام سازمان منابع طبیعی کشور با شخصیت حقوقی مستقلی ایجاد می‌شود.

بر اساس این گزارش، رئیس این سازمان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگی دولت در مورد کلیه دعاوی ناشی از حقوق مالکیت موضوع این قانون در مراجع اداری و قضایی داخلی و خارجی با حق انتخاب وکیل یا حق توکیل به مدیران سازمان را دارد.

نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت و سازمان منابع طبیعی کشور، سازمان نامیده شود.

بهارستانی‌ها در تبصره (1) این ماده دولت را مکلف کردند حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، ساختار تشکیلاتی این سازمان را متناسب با وظایف جدید تنظیم کند و به تصویب هیئت وزیران برساند و ظرف شش ماه پس از تصویب، تشکیلات تفصیلی آن را ابلاغ کند.

همچنین نمایندگان مجلس با تصویب تبصره (2) این ماده ساختار تشکیلاتی سازمان در هر استان را اداره کل منابع طبیعی نامیدند و مدیرکل هر استان با پیشنهاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی همان استان و با حکم رئیس سازمان، منصوب خواهد شد.

سازمان تحقیقات، آموزش، ترویج کشاورزی و منابع طبیعی متولد شد

همچنین با تصویب تبصره (3) ماده یک این لایحه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به سازمان تحقیقات، آموزش، ترویج کشاورزی و منابع طبیعی تغییر نام می‌یابد و وظایف سازمان در امور آموزش و ترویج به سازمان مذکور منتقل می‌شود.

همچنین نمایندگان مجلس با تصویب ماده (2) این لایحه، منابع طبیعی را از کلیه عرصه و اعیانی جنگل‌ها، مراتع، ریشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، چمن‌زارها، بوته‌زارها، نیزارها، تالاب‌ها، مرداب‌ها، اراضی مستحدث، اراضی ساحلی، اراضی موات، اراضی خالصه، اراضی دولتی، اراضی بیابانی و کوهستانی، کویرها، شن‌زارها، منابع خاک، آبراهه‌ها، بستر دریاها، دریاچه‌ها، خلیج‌ها، جزایر جنگل‌های دست‌کاشت، پارک‌های آبخیز، پارک‌های جنگلی، نهالستان‌ها، ایستگاه‌های تولید بذر و نهال و ذخایر ژنتیکی عمومی، زیست‌بوم‌های طبیعی و اجزاء آن، جنگل‌ها و مراتعی که در اجرای وظایف سازمان برای احیاء، اصلاح و تغییر منابع ایجاد می‌شود و سایر منابع مشابه که توسط وزارت و سازمان‌ها و واحدهای تابعه ایجاد شده یا می‌شود، تصویب کردند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-910116-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید