Iranian Agriculture News Agency

قیمت گوشت مرغ سقوط کرد

منصور انصاری - مدیر و دبیر تحریریه مجله دامپروران

کمتر کسی باور می‎کرد به رغم تمهیدات، گفته‎ها، مصاحبه‎ها و تعهدات متعددی که مسئولان دولتی اعم از مهندس حجتی، وزیر محترم جهاد کشاورزی و معاونت امور دام آن در مورد حفظ تعادل قیمت فرآورده‎های دام و طیور به نفع تولید و مصرف، اینگونه به طرز بسیار نگران‎کننده‎ای قیمت گوشت مرغ سقوط کند و مرغداران مجبور شوند پس از نگهداری بیش از 2 ماهه و بعضاً بیشتر، مرغ‎های خود در واحدهای پرورشی را حداقل با 500 تومان زیر قیمت تمام شده در مقابل چک‎های 2 تا 3 ماهه به ثمن بخش بفروشند ؛ مصرف‎کنندگان نیز که احتمالاً از کاهش نسبی قیمت گوشت مرغ لبخندی بر لب دارند، با حجم انبوهی از چربی زائد و غیرقابل استفاده مرغ‎های خریداری شده از واحدهای صنفی مواجه می‎شوند. ظاهراً همه گفته‎ها و اقدامات و ادعاها بر این پایه بود که داستان اشک‎ها و لبخندها در فضای کسب و کار و مبادله میان تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان تکرار نشود، که متأسفانه اینگونه شد.

حسن‎زاده، رئیس هیات‎مدیره اتحادیه مرغداران سراسری کشور که از سوی مرغداران در سراسر کشور به ویژه استان‎های شمالی به شدت تحت فشار است، فغانش به آسمان بلند شده و می‎گوید یک کسی به دادِ ما برسد و ما را از این مخمصه‎ای که گمان می‎کردیم یک نوسان قیمت زودگذر است نجات دهد. دکتر حسن مهربانی یگانه نیز در یکی از پربیننده‎ترین برنامه‎های تلویزیونی به نام "پایش" فرصت می‎یابد تا با ارائه آمار و ارقام و نمودارهای مطالعه شده به ضرر و زیان حلقه‎های متعدد زنجیره تولید گوشت مرغ، تخم‎مرغ و تولیدکنندگان جوجه یکروزه اشاره کند و اعلام دارد: اگر مرغ‎های مادر مولد به دلیل زیان‎های بازرگانی در انتهای فرآیند تولید، به ناگزیر در چرخه زنجیره حذف شوند، علاوه بر اینکه 7 ماه طول می‎کشد که تعداد حذف شده‎ها را جایگزین کنیم، قیمت مرغ به دلیل کمبود در عرضه به زیان بازار مصرف به ده هزار تومان افزایش می یابد.

آمار و ارقام مستند نیز صحت گفته‎های مرغداران و مدیران تشکل‎های آنان را اثبات می‎کند. حتی نگرانی آنان در مورد افزایش قیمت در آینده‎ای نه چندان دور و در ماه‎های پایانی سال‎ کاملاً منطقی و واقعی و به دور از فضاهای احساسی یا روانی متداول است. مرغداران می‎گویند با ضریب تبدیل نسبتاً خوب یعنی میان 8/1 تا 1/2، میانگین قیمت تمام شده هر کیلو مرغ به 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 300 تومان می‎رسد، در حالیکه به ناگزیر باید آنرا به طور میانگین با 3 هزار و 700 تومان روانه کشتارگاه کنیم. به عبارتی مرغداران رقمی بین 400 تا 500 تومان از هر کیلو زیان می‎بینند. آمار مأخوذه از منابع موثق در استان‎های مختلف کشور نیز صحت این گفته‎ها را تأیید می‎کند، زیرا در تاریخ 6/8/1393 قیمت مرغ زنده تحویل به کشتارگاه حداقل 3500 و حداکثر 4250 تومان خریداری و مرغ کشتار شده نیز حداقل 5200 تا 6300 تومان به واحدهای صنفی از طرف کشتارگاه‎ها عرضه شده است. از سوی دیگر آمار مندرج در آی تی پی (موسسه اطلاعات مرغداری) در تاریخ 4/4/1393 یعنی حدود 5 ماه پیش نشان می‎دهد قیمت هر کیلو گوشت مرغ زنده حداقل 4400 و حداکثر 5050 تومان خریداری و قیمت هر کیلو گوشت مرغ کشتار شده حداقل 6300 و حداکثر 7450 تومان از کشتارگاه‎ها عرضه شده است.

اینکه در تاریخ‎های ذکر شده واحدهای صنفی مرغ را با چه قیمتی به مصرف‎کنندگان عرضه کرده‎اند موضوعی است که کمترین ارتباط با تولیدکنندگان گوشت مرغ دارد، ولی کاملاً آشکار است مرغداری که در 5 ماه پیش (4/4/1393) مرغ خود را حداقل 4400 تومان و یا حدود 5000 تومان به صورت زنده فروخته است، امروز ناگزیر است حداقل 3500 و حداکثر 4200 تومان بفروشد. اگر فرض کنیم تورمی وجود نداشته است، قیمت اقلام مختلف در مسیر تولید به ویژه اقلام سربار و هزینه‎های مختلف هیچکدام افزایش نداشته‎اند، یعنی تورم درصد صفر بوده است، در این قیاس نیز مرغداران کالای خود را حدود 800 تومان پائیین‎تر از 5 ماه پیش به فروش می‎رسانند. این نوسان از هر زاویه که دیده شود شکننده، ویران کننده و بیش از آن است که اعلام کنیم قیمت مرغ "سقوط کرده" است.

دولت باید فکری عاجل اقدامی فوری و بدون تعلل انجام دهد. این بحران آشکار می‎سازد که تصمیمات متخذه، برنامه‎های اعلام شده، داستان‎ها و هیاهوهایی همچون گسترش، راه‎اندازی و تقویت زنجیره‎های تولید که مصاحبه و سخنان بسیاری درباره آنها با شور و هیجان گفته می‎شد چندان عمیق و همه جانبه نبوده‎اند. اینک کارزار واقعی در صحنه نبرد برای بقا و نابودی مرغداران فرا رسیده است. آنانی که فکر و چاره‎ای دارند به میدان آیند! گوشت مرغ و تخم‎مرغ کمتر از شیر که دولت برای کمک به دامداران، برایش یارانه مستقیم و نقدی تعیین می‎کند، نیستند!/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید