Iranian Agriculture News Agency

درخواست همکاری رییس سازمان امور اراضی کشور از نمایندگان مجلس در شبکه خبر

رییس سازمان امور اراضی کشور با حضور در شبکه خبر با موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زمین خواری به تشریح مجموعه برنامه ها واقدامات این سازمان در خصوص مدیریت بر زمین در کشور، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی و برخورد با سوءاستفاده از زمین‌های دولتی و ملی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) در جریان برنامه های اطلاع رسانی هفته دولت، قباد افشار، رییس سازمان امور اراضی کشور در برنامه رویداد شبکه خبر، مدیریت درست بر منابع را یکی از مولفه های توسعه خواند و افزود : سازمان امور اراضی از موثر ترین سازمان های کشور در مدیریت بر زمین است. وی با اشاره به تغییر کاربری های اخیر توسط افراد سودجو ،زمین خوار را از منظر این سازمان کسانی دانست که با دور زدن قانون از زمین کشاورزی بهره برداری نامناسب می کنند و در آمد غیر معمول و نامتعارف از زمین کشاورزی حاصل می کنند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه امروزه زمین خواران به سمت روستاها رفته ومحل های مناسب وخوش اب وهوارا انتخاب کرده وبا مبالغی ناچیز از روستاییان خریداری می کنند و آن را به ویلا تبدیل نموده وسرمایه های کلانی را از این را بدست میاورند که در این میان هیچ گونه سودی به روستا وروستاییان وکشاورزان عاید نمی شود.

افشار در ادامه گفت: ما برای امنیت غذایی کشور نیازمند این هستیم که زمین های کشاورزی را حفظ کنیم. افشار گفت: در کشور ما 7/18 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که در حدود 2/11درصد از مساحت کشور است که از این میزان حدود 15 میلیون هکتار یعنی حدود 9 درصد مساحت کشور سالانه زمین کشاورزی در چرخه تولید است و باید امنیت غذایی را از این مقدار زمین تامین کنیم.

وی یکی دیگر از دلایل تخریب اراضی کشاورزی توسط متخلفین را نقض قانون وتعریف های چند گانه از قانون دانست که برخی از زمین خواران این منفذ قانونی را می دانند. وی از دیگر دلایل تغییر کاربری را توسعه شهرها دانست و گفت متاسفانه از سال 65 تاکنون تعداد شهرهای ما به 2 برابر رسیده است .

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: یکی از راهکارهای جلوگیری از تغییر کاربری، تشکیل یگان های حفاظت از اراضی کشاورزی بود که از سال 92 به صورت جدی و در 15 شهر آغاز و هم اکنون به 130 شهر رسیده که قصد داریم تا پایان سال 94 آن را به 200 شهر افزایش دهیم. وی خاطرنشان کرد: از آغاز تشکیل این گشت ها که میزان تغییر کاربری که بین 5500 تا 6000 هزار هکتار در طول سال بود حدود 30 درصد کاهش داشته و از طرفی میزان شناسایی کسانی که تغییر کاربری داده اند از 50 درصد به 70 درصد رسیده است.

افشار در بخشی از سخنان خود گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تبدیل زمین های دشت ها و شالیزارهای شمالی به باغ مخالف است. چون شمال کشور تنها منبع تولید برنج است و از طرفی تبدیل زمین های درجه 2 کشاورزی به باغات را به صرفه نمی دانیم و برای کشت گندم و جو به صلاح می دانیم. لذا اولویت این است که از زمین های شیب دار و کوهستانی برای توسعه باغات استفاده کنیم.

رییس سازمان امور اراضی کشور در پایان ضمن تشکر از تمامی دستگاه هایی که به نوعی این سازمان را در ادامه ماموریت خود یاری می دهند گفت: قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در کمیسیون کشاورزی مجلس اصلاح شده و در نوبت ورود به صحن علنی مجلس است که امیدواریم نمایندگان مردم با توجه به فرمایش های مقام معظم رهبری با حساسیت و سرعت بیشتری آن را تصویب نمایند.

وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات فعلی مورد عمل شهرداری ها ودهداری ها با قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و همچنین قانون شورای عالی معماری وشهرسازی مغایرت دارد، از نمایندگانمجلس خواست قوانین فعلی را اصلاح نمایند.

افشار افزود: اگر این قانون اصلاح نشود تمامی زحماتی را که این سازمان و تمامی سازمان های دیگر در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری متحمل می شوند به هدر می رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید