Iranian Agriculture News Agency

نگهدار: زنبورداری از گروه شغل هایی است که وابستگی خارجی ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از وجود 346 هزار و 93 کلنی زنبور عسل مدرن و بومی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا ) از مازندران ؛ حسین نگهدار با اشاره به این که بر اساس آخرین سرشماری که توسط این معاونت و با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و اتحادیه زنبورداران استان مازندران در 18 شهرستان صورت گرفت افزود : بر طبق این سرشماری تعداد 346 هزار و 93 کلنی زنبور عسل مدرن و بومی در استان وجود دارد که از این تعداد تنها 1562 کلی بومی و مابقی (344 هزار و 531 کلنی) مدرن می باشند.

وی با بیان این که در پیش از انقلاب اسلامی ، نگهداری زنبور عسل صنعتی در استان مازندران محدود و بیشتر به صورت سنتی پرورش داده می شد افزود : در یک دهه پس از انقلاب اسلامی بیش از 50 هزار کندوی بومی استان به کندوهای صنعتی تبدیل شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت زنبورستان های استان توسط 3828 نفر زنبوردار پرورش و نگهداری می شوند و تعداد 1666 نفر نیز به عنوان زنبوربان و با کارگر جذب این حرفه شدند و این در حالی است که زنبورداری از گروه شغل هایی است که وابستگی خارجی ندارد و همه نیازهای این حرفه در کشور مهیا است.

نگهدار با اشاره به تولید یک میلیون و 934 هزار و 360 کیلوگرم عسل در استان اظهار داشت : چنانچه دولت سرمایه در گردش کافی با توجه به نیازمندی های اولیه را در اختیار زنبورداران قرار دهد، می توان فرصت های شغلی بیشتری را در بخش پرورش زنبور عسل و تولید ملکه فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد بر اساس سرشماری ، شهرستان بابل با داشتن 114 هزار و 635 کلنی زنبور عسل رتبه نخست را در استان مازندران به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرد با توجه به بارش های پائیز و زمستان امسال ، محصولات زنبورداری در سال آینده از رشد قابل توجه ای برخوردار شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید