Iranian Agriculture News Agency

کارشناس اقتصاد کشاورزی:

استان برنج‌خیز کشور به حق‌آبه مشخص نیاز دارد

استان برنج‌خیز کشور به حق‌آبه مشخص نیاز دارد
استان برنج‌خیز کشور به حق‌آبه مشخص نیاز دارد

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده اگر حق‌آبه مشخصی برای استان گیلان لحاظ نشود، این استان تا سال 1395 به استانی کویری تبدیل خواهد شد.

کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: گیلان یکی از استان‌های تولیدکننده برنج و سایر محصولات کشاورزی است که اولویت دارد تا از لحاظ آب تأمین باشد.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: با احداث سدهای مختلفی که در این استان و استان‌های اطراف زده شده است، تا سال‌های آینده تنها باید منتظر بارندگی باشیم تا بتوانیم کشت و زرع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است از حق‌آبه این استان در مجامع قانونی همچون مجلس شورای اسلامی دفاع شود تا اجازه ندهیم که محصول برنج که به رنج تهیه می‌شود، همچنان اختصاص به این استان داشته باشد و به جای تضعیف، توسعه پیدا کند.

خانکشی‌پور درباره اشتغال صنایع کشاورزی در استان گیلان ادامه داد: سال‌ها است که به‌دلیل فرسودگی، بسیاری از صنایع کشاورزی استان گیلان تعطیل شده است و با وجود آنکه حدود 30 هزار لیسانسه بیکار در این استان وجود دارد، شرایط روستاها همچنان در قدمت به سر می‌برد.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در خصوص اشتغال و راه‌اندازی مجدد صنایع تعطیل‌شده این استان انجام شود که این امر نیز به حمایت نیاز دارد.

وجود متخصصان در کمیسیون‌های اختصاصی مجلس ضروری است

این مقام مسئول یادآور شد: وجود تخصص برای برنامه‌ریزی لازم و ضروری است و نمایندگان کاندید شده در مجلس شورای اسلامی باید بر اساس این مؤلفه در کمیسیون‌های اختصاصی حضور پیدا کنند.

خانکشی‌پور تأکید کرد: بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر مغفول واقع شده است و باید سعی شود که از متخصصان در بخش‌های مختلف قانونی و اجرایی کشور استفاده شود.

وی اظهار داشت: برای آنکه بتوان بخش کشاورزی را از مشکلات موجود نجات داد، برای هریک از استان‌های شمالی باید یک نفر به‌عنوان نماینده مدافع بهره‌برداران بخش کشاورزی در مجلس شورای اسلامی حاضر شود تا بتوانیم با حل مشکلات موجود در صدد خودکفایی بسیاری از محصولات همچون برنج برآییم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-901208-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید