Iranian Agriculture News Agency

ایران از قزاقستان و روسیه گندم خرید

رویترز از ورود ایران به بازار گندم دریای خزر خبر داد و اعلام کرد این کشور در حال بارگیری محموله های گندم از قزاقستان و روسیه است و مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا مانع دستیابی ایران به گندم مورد نیاز خود نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پس از خرید بیش از یک میلیون تن گندم در هفته های اخیر توسط ایران از بازار جهانی و در حالی که تهران به دنبال پر کردن ذخایر استراتژیک خود است، این بار تهران در حال تماس با قزاقستان و دیگر کشورهای تولید کننده گندم در ساحل دریای خزر است تا بتواند مقادیر بیشتری گندم وارد کند.

پیش بینی می شود که ایران در فصلی که از تابستان آغاز می شود، به واردات حداقل 5 میلیون تن گندم احتیاج داشته باشد. محصول گندم در ایران امسال آنگونه که انتظار می رفت خوب نبوده است.

یک منبع تجاری در خاورمیانه گفت: «دولت جدید بر سر کار می آید و به آنها برای خرید گندم چراغ سبز داده شده است. همچنین ماه رمضان است، بنابراین آنها باید ذخایر خود را در سطح بالا حفظ کنند...آنها راه ها و ابزارهای لازم برای خرید گندم را پیدا خواهند کرد.»

به گفته منابع تجاری، جمهوری اسلامی ایران در حال بارگیری محموله هایی از قزاقستان و روسیه است و این محموله ها را از طریق دریای خزر به کشور انتقال خواهد داد.

یک تاجر اروپایی در این باره گفت: «محموله های گندم قزاقستان جهت حمل از طریق دریای خزر در هفته های اخیر (به ایران) فروخته شده اند و تمایل برای خرید بیشتر وجود دارد.»

«مطلوب بودن محصول گندم امسال قزاقستان به برطرف کردن بخش عمده ای از نیاز ایران به واردات گندم کمک خواهد کرد و 40 درصد صادرات گندم امسال قزاقستان به ایران یا عراق خواهد بود، البته سهم ایران بیشتر است.»

رافایل گالیاموف، رئیس هیئت مدیره شرکت آک بیدای که مدیریت پایانه صدور غلات در ساحل دریای خزر در غرب قزاقستان را در اختیار دارد گفت، صادرات به ایران در حال افزایش است.

وی افزود: «این پایانه در حال حاضر با تمام ظرفیت در حال فعالیت است و تا این موقع از ماه جولای تنها مشغول رسیدگی به محموله های غلات ارسالی به ایران بوده است...فکر می کنیم در ماه جاری 50 هزار تن گندم از طریق این پایانه به ایران ارسال خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «البته صادرکنندگان ما مشکلاتی در زمینه پرداخت ها و انتقال پول دارند، اما آنها به طریقی وضعیت را مدیریت می کنند و راهی را می یابند.»

یک منبع آگاه در بخش کشتیرانی دریای سیاه نیز گفت، ایران در حال خریداری محموله های گندم از روسیه و انتقال آنها با کشتی از طریق رودخانه ولگا به دریای خزر و سپس به سواحل این کشور است.

این منبع افزود: «مسیر دریای خزر در گذشته از سوی ایران به ویژه برای انتقال سنگ آهن مورد استفاده قرار می گرفت، اما اکنون شاهد هستیم که در هفته های اخیر محموله های غلات نیز از این مسیر ترانزیت می شوند.» به دلیل محدودیت های مربوط به عمق آب، محموله های غلات ارسالی به ایران 3 هزار تنی هستند.

آندری سیزوف، مدیر اجرایی موسسه سواکون گفت، در ماه جولای روسیه به تنهایی احتمالا حدود 100 هزار تن گندم به ایران صادر خواهد کرد که بخش عمده ای از آن از طریق بنادری در دریای سیاه خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید