معاون بازاریابی مرکز ملی فرش خبر داد:
تدوین برنامه توسعه صادرات فرش دستباف/ کشورهای جایگزین برای مقابله با تحریمها شناسایی شد
در راستای افزایش توسعه صادرات فرش دستباف، جایگزینهای مناسبی برای کشورهایی که روابط خود را با ایران قطع کردهاند، شناسایی شده است.
معاون بازاریابی مرکز ملی فرش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: نوسانات نرخ ارز برای بازار فرش دستباف نکات مثبت و منفی به همراه داشت.
مجتبی فیضالهی افزود: افزایش نرخ ارز باعث شد که صادرکنندگان بتوانند این محصول صادراتی را با قیمت بالاتر صادر کنند. از طرف دیگر این نوسانات موجب بالا رفتن هزینههای حضور در نمایشگاهها شد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم که وضعیت صادراتی فرش دستباف بهبود پیدا کند، بهگونهای که مقایسه آماری سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته نشان میدهد که تغییرات چشمگیری وجود نداشته است.
فیضالهی از تدوین برنامه توسعه صادرات خبر داد و یادآور شد: حضور در نمایشگاهها و بازدید هیئتهای تجاری از کشورهای مختلف از برنامههایی است که پیشبینی شده است.
وی تصریح کرد: نهضت کاهش قیمت تمامشده برای تولید فرش دستباف در دستور کار است، بهگونهای که کمکهای حمایتی برای شرکتکنندگان در نمایشگاهها لحاظ شده است.
سازمان مستقلی برای فرش دستباف ایجاد شود
معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ادامه داد: حضور در نمایشگاههای خارجی امکان رقابتپذیری و جلب مشتریان جدید را فراهم میآورد.
فیضالهی درباره حجم صادراتی فرش دستباف تأکید کرد: از نیمه دوم سال 1390، یکی از کشورهایی که فرش دستباف ایرانی به آن صادر میشد، آمریکا بود که با اعمال تحریمها از بازارهای صادراتی حذف شد.
وی اظهار داشت: کشورهای جایگزین دیگری ازجمله آفریقای جنوبی، روسیه، چین، جنوب شرقی آسیا و مالزی از بازارهای جدیدی هستند که در بازار رقابت حضور پیدا کردهاند.
فیضالهی همچنین گفت: با برنامهریزیهای انجامشده، تأثیر تحریمها را خنثی خواهیم کرد و با پیدا کردن بازارهای جدید با آن مقابله میکنیم.
وی در پایان ایجاد سازمان مستقلی برای فرش دستباف را پیشنهاد داد و افزود: امید است سازمان مستقلی برای فرش دستباف ایجاد شود که تمامی برنامهها و کارها در آن انجام شود و وابسته به جایی نباشد./
خبرنگار: مژگان ستار
E-920424-01
دیدگاه تان را بنویسید