Iranian Agriculture News Agency

افتتاح اولین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور در مشهد

اولین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور با حضور معاون استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، معاون سازمان تحقیقات و آموزش وزارت جهاد کشاورزی در بلوار جمهوری اسلامی مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، معاون شهردار مشهد در مراسم افتتاح اولین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور گفت: این باغ شامل بخش‌های مختلف ازجمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران و توران، مجموعه گیاهان دارویی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی آسیای میانه، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه‌های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی و باغ صخره‌ای و مجموعه نهالستان و گلخانه‌های تکثیری است.

کاظمی افزود: این باغ در سطح 27 هکتار به‌منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه‌های مختلف گیاهی، انجام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد: 11 کلکسیون با یک‌هزار و 200 گونه گیاهی در این باغ وجود دارد.

معاون سازمان تحقیقات و آموزش وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم اظهار داشت: باغ‌های گیاه‌شناسی به‌عنوان جایگاه‌های حفظ ذخایر ‌رنتیکی و حفظ تنوع زیستی ارقام گیاهی، انجام تحقیقات کاربردی و چگونگی انتقال توارث ژنتیکی از ارزش ویژه برخوردارند و افتخارات مربوط به جایگاه ژنتیکی هر کشوری با این نوع باغ‌ها رقم می‌خورد.

دکتر ابراهیمی تصریح کرد: هشت‌هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که 20 درصد آن متعلق به منطقه شرق کشور است که نتیجه تلاش همکاران در حوزه منابع طبیعی و جنگل و مرتع است.

وی یادآور شد: در تقسیم‌بندی توزیع باغ‌های گیاه‌شناسی، در حال حاضر باغ گیاه‌شناسی مشهد یکی از هفت باغ ادواری به‌شمار می‌رود./

R-920409-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید