Iranian Agriculture News Agency

تغییر الگوی کشت در باغات حاشیه‌ دریاچه ارومیه

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تغییر الگوی کشت باغات حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: باغداران این منطقه در حال کشت محصولاتی مانند پسته و تخمه آفتابگردان هستند.

سیدرحیم سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تغییر الگوی کشت در ارومیه امکان‌پذیر است و کشاورزان نیز به این اقدام راضی‌اند بنابراین باید محصولات و گونه‌هایی مانند پسته و تخمه آفتابگردان که مقاوم به شوری هستند با انگور و سیب جایگزین شود.

به گفته وی مطالعات و تحقیقات انجام شده در این منطقه نشان می‌دهد که تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولاتی مانند پسته و تخمه آفتابگردان با سیب و انگور در این منطقه امکان‌پذیر است.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: گرچه باغات انگور در حاشیه‌ی دریاچه اورمیه 40 سال قدمت داشته و تغییر الگوی کشت در آن منطقه نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد اما با توجه به این‌که اکثر چاه‌های اطراف خشک شده‌اند و مشکل کم‌آبی در این منطقه وجود دارد، یکی از راه‌های حل آن تغییر الگوی کشت است که می‌تواند به احیای دریاچه ارومیه کمک کند.

سجادی تاکید کرد: پایداری و ماندگاری تولید برای باغدارانی که سال‌ها زحمت‌کشیده و تلاش کرده‌اند اهمیت دارد که یکی از بهترین راهکارهای آن تغییر الگوی کشت و تولید محصولات مقاوم به شوری است.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از باغداران داوطلب برای تغییر الگوی کشت در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه حمایت کرده و تسهیلات ارزان‌قیمت و کم بهره‌ای در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید