Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ کشور

اعلام تعرفه واردات هشت قلم کالای اساسی/ تعرفه‌گذاری کالاهای اساسی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی

گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات کشور، تعرفه واردات هشت کالای اساسی ازجمله برنج، شکر، شیر خشک، ذرت دامی، جو، گندم، گوشت قرمز و مرغ را اعلام و ابلاغ کرد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب برای تعرفه‌های اعلام‌شده برای هشت قلم کالای اساسی گفت: تعرفه یک موضوع تخصصی است و پهنه گسترده‌ای دارد و با توجه به تفاهمات انجام‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار وضع می‌شود.

فتح‌اله کرمانشاهی افزود: پس از بررسی‌های انجام‌شده توسط ستاد تنظیم بازار و هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید و لزوم واردات محصولات مختلف تعرفه وضع می‌شود که امکان تغییر آن در زمان‌های مختلف وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه واردات برنج در حال حاضر 12 درصد تعیین شده است که با توجه به فصلی بودن این محصول در زمان برداشت، تعرفه تغییر خواهد کرد.

کرمانشاهی تعرفه واردات شکر خام و شیر خشک صنعتی را هر کدام دو درصد و ذرت دامی، جو، گندم، گوشت قرمز و گوشت مرغ را یک درصد برشمرد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در راستای حمایت از صنایع داخلی، تمام دغدغه مسئولان حمایت از تولید داخل است و این تعرفه‌ها نیز بر اساس بررسی‌های نهایی و نظرخواهی از وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار وضع می‌شود.

کرمانشاهی تصریح کرد: بر اساس ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری، وزارت جهاد کشاورزی باید میزان تولید را مشخص کند و پس از مشخص شدن نیاز مردم به کالاهای مصرفی، برای کالاهای وارداتی بر حسب نیاز تعرفه وضع شود.

گفتنی است، حبوبات نیز که در گروه 10وارداتی جای داشت، از این پس در گروه 9 قرار خواهد گرفت و با ارز مبادله‌ای داد و ستد می‌شود.

همچنین در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی ایران حجم مناسبی از انواع حبوبات را به کشور وارد کرده که از هفته آینده عرضه و توزیع آن آغاز خواهد شد.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی از کاهش 10 درصدی قیمت روغن خبر داد و گفت: در حال حاضر 70 درصد واردات روغن با ارز مرجع و حدود 30 درصد آن با ارز مبادله‌ای انجام می‌شود.

رادمرد افزود: برای تعادل قیمت‌ها و جلوگیری از روند افزایشی آنها، طرح‌های رحمت ویژه ماه رجب و ضیافت ویژه ماه رمضان اجرا می‌شود./

خبرنگار: مژگان ستار

E-920306-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید