Iranian Agriculture News Agency

در دومین جلسه کارگروه اجتماعی اقتصادی شیلات و آبزیان اعلام شد:

میز مطالعات اقتصادی اجتماعی آبزیان تشکیل می‌شود/درخواست ردیف بودجه برای فانوس ماهیان

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، از تشکیل میز مطالعات اقتصادی اجتماعی حوزه آبزیان در این موسسه خبر داد.

میز مطالعات اقتصادی اجتماعی آبزیان تشکیل می‌شود/درخواست ردیف بودجه برای فانوس ماهیان

 

 
به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، محمود بهمنی، در دومین جلسه کارگروه اجتماعی اقتصادی شیلات و آبزیان که بخشی از شرکت کنندگان از طریق فضای اسکای روم در این جلسه حضور داشتند، گفت: میز مطالعات اقتصادی اجتماعی به منظور حمایت مالی از رسالههای فاخر در مقطع دکترا در این حوزه در موسسه تشکیل می‌شود که هدف آن نگاه ویژه به آینده پژوهی است.
وی با اشاره به اینکه جلسه جاری در موضوع بازار و تجارت آبزیان با محوریت معاونت ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه برگزار می‌شود، افزود: در جلسه قبل ۴۳ عنوان پروژه تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه اقتصادی اجتماعی که در سال های گذشته توسط محققان علوم شیلاتی به انجام رسیده بود، معرفی شد. حال موسسه با توجه به نیاز کشور و اهمیت مباحث اقتصادی با عزمی جدی قصد ورود مجدد به این حوزه را دارد.
بهمنی، ادامه داد: با تشکیل کارگروه ویژه در این خصوص اولویت‌های تحقیقاتی در حوزه مطالعات اقتصادی اجتماعی شیلات آبزیان مشخص شده و برنامه راهبردی آن با مشارکت بخشهای خصوصی و دولتی بازنگری خواهد شد.
وی اظهار کرد: یکی از بحث‌های مورد توجه، انتقال دانش و عملیاتی کردن فعالیت‌هایی است که در سالهای گذشته توسط محققان علوم شیلاتی به انجام رسیده و میتواند منشاء توسعه اقتصادی و افزایش درآمد برای بهره برداران باشد؛ فعالیت‌هایی مانند تولید مولدین SPF، اصلاح نژاد ماهی قزل آلا و تولید پروبیوتیک میگو از این نمونه‌هاست. همچنین با توجه به فشارهایی که به خاطر صید بر ذخایر دریایی وجود دارد، دستاوردهایی از طرف موسسه معرفی شده که در نهایت به ایجاد اشتغال و فرآیندهای جدید برای بهبود وضعیت صیادان می‌انجامد.
در ادامه حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، گزارشی در ارتباط با برنامه های موسسه در مطالعات اقتصادی اجتماعی شیلات و آبزیان ارائه داد و گفت تجارت آبزیان، اشتغالزایی و کارآفرینی، محرومیت‌زدایی، توسعه مناطق ساحلی و مهمتر از همه، تامین امنیت غذایی از بالاترین اهدافی است که در این مطالعات دنبال می شود.
وی افزود: ارزیابی و آسیب‌شناسی دقیق فعالیت‌های شیلاتی، ارائه راهبرد لازم در راستای تحقق اهداف برنامه‌های 5 ساله مطالعات اقتصادی و اجتماعی و استفاده بهینه از منابع و امکانات، اهداف کارگروه اقتصادی اجتماعی شیلات را تشکیل می دهد.
حسین زاده در ادامه از چالشها و مشکلات حوزه اقتصادی اجتماعی ماهیان سردآبی، گرمابی و میگو، عنوان و برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی مربوط به هر کدام را به طور مجزا تشریح کرد.
سپس گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران، گزارش مبسوطی از تاثیر پاندمیک ویروس کووید ۱۹ بر بازار و تجارت آبزیان ارائه داد.
وی در این گزارش از وضعیت صادرات، واردات، بازار داخلی و انواع کالاهای زیر بخش شیلات، اطلاعات ارزشمندی را با شرکت‌کنندگان در میان گذاشت که می‌تواند راهنمای مطالعات اقتصادی اجتماعی در وضعیت کنونی باشد.
در ادامه خدایی، دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، در خصوص اقتصاد شیلاتی و بررسی نیازها و شاخص‌های اقتصادی مطالبی را ارائه کرد که مشکلات اقتصادی کلان در حوزه شیلات و آبزیان، نیازهای مطالعات بازار، نیازهای فنی تکنیکی و نیازهای فناوری های راهبردی از مهمترین آنها بود.
وی، ایجاد نهاد تنظیم گر و سامانه‌های جمع آوری و ثبت اطلاعات در حوزه شیلات را از ضروریات لازم برای انسجام در این بخش دانست.
همچنین خطیبی، فعال بخش خصوصی، در گزارش خود در ارتباط با بازار میگوی ایران و جهان به تحولات به وجود آمده در کشورهایی چون اکوادور، هند، ویتنام و چین اشاره و قیمت های میگو در این کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد.
به اعتقاد وی، افزایش قیمت‌های جهانی میگو در هفته‌های اخیر ممکن است چینی‌ها را برای خرید این محصول از ایران، ترغیب کند، اما قوانین سختگیرانه آنها در کنترل ویروس کرونا احتمال رخداد این اتفاق را کاهش می‌دهد.
در ادامه  رفیعی، استاد دانشگاه تهران، در ارتباط با تحلیل نقش‌های شکاف عرضه و تقاضا در حوزه شیلات و آبزیان مطالب قابل توجهی را ارائه کرد و از مشکلات موجود در بازار قزل آلا، روند قیمت های عمده فروشی و تولیدی قزل‌آلا طی سال‌های گذشته، اطلاعات ارزنده‌ای ارائه و چنین نتیجه‌گیری کرد که بازار قزل‌آلا تقاضا محور نبوده و عرضه محور است و نیز ساختار بازار این محصول در آینده به سمت رقابت بیشتر سوق پیدا می‌کند.
حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه، با اشاره به استراتژی وزارت نفت برای تصمیم گیری درباره یارانه بنزین، به بررسی الگوهای مشابه در خصوص بازار آبزیان تاکید کرد.
 عادلی، استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، نیز در ارتباط با بازار و بازاریابی آبزیان در داخل و خارج کشور مطالبی را عنوان و درباره وقایع این حوزه توضیحاتی را ارائه داد.
در ادامه این جلسه، شرکت کنندگان از بخش‌های مختلف شیلات و آبزیان، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در پایان بهمنی، با اشاره به اینکه چارچوب مشخصی برای تبیین مطالعات اقتصادی اجتماعی وجود ندارد، عنوان کرد: ضرورت برگزاری نشست‌های بیشتر و به چالش کشیدن موضوعات مختلف برای برون رفت از بن بست ها و حل مشکلات، بسیار ضروری است. بنابراین پیشنهاد می‌شود در جلسات بعدی، مطالب اولویت بندی شود.
این مقام مسئول، تاکید کرد: با تشکیل میز مطالعات اقتصادی اجتماعی با مسئولیت خدایی و همکاری سازمان شیلات ایران، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر موسسات و مراکز پژوهشی مرتبط می‌توان به تبیین نقشه راه در این زمینه امیدوار بود.
وی اضافه کرد: از آنجا که بحث زنجیره ارزش در فرآورده‌های شیلاتی از اهمیت بالایی برخوردار است، موسسه آمادگی دارد با کمک سایر بخش‌های مرتبط در این خصوص برنامه‌ریزی کند. همچنین از دست اندرکاران این حوزه درخواست می‌شود تا برای باز فعالیت مرکز ملی فرآوری آبزیان و ایجاد رونق اقتصادی و ارتقای مصرف سرانه آبزیان، موسسه را یاری کنند.
 بهمنی، در ارتباط با تعیین ردیف بودجه پیشنهاد داد تا با مشارکت فعال بین دانشگاه‌ها، موسسات بخش اجرا و بخش خصوصی، مطالعه جامعی در حوزه اقتصادی اجتماعی آبزیان صورت گیرد، همچنین می‌توان تدوین برنامه مدون در اقتصاد بازار آبزیان و تجارت آن را در دستور کار قرار داد. در پایان مقرر شد درخواست ردیف بودجه و اقتصاد فانوس ماهیان با توجه به اهمیت آن و مصرف این محصول به عنوان خوراک آبزیان توسط سازمان شیلات ایران مورد بررسی قرار بگیرد. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید