Iranian Agriculture News Agency

استاندار سیستان:

ایجاد صنایع تبدیلی، فاز نهایی طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: فاز نهایی طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان ایجاد صنایع تبدیلی است یعنی بعد از اینکه الگوی کشت مشخص شد برای اینکه حداکثر بهره‌وری برای مردم استان فراهم شود باید صنایع مرتبط با این الگوی کشت هم شکل گیرد.

ایجاد صنایع تبدیلی، فاز نهایی طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سیستان و بلوچستان، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در بهترین سال‌های زراعی که کشت در منطقه صورت گرفته و در سال‌هایی که رودخانه هیرمند آب حداکثری داشته، هر سه هامون پر آب بوده و از رودخانه شیله در ثانیه ۲ هزار متر مکعب به سمت گود زره می‌رفته حدود ۷۵ تا ۸۵ هزار هکتار زیر کشت در منطقه سیستان رفته و هیچ وقت بیشتر از این نبوده است.

وی افزود: طرح ۴۶ هزار هکتاری، نامش ۴۶ هزار هکتار است اما در پهنه ۲۰۰ هزار هکتاری اجرا شده است، یعنی تمام اراضی ۲۰۰ هزار هکتاری منطقه سیستان قابل دسترسی به آب شبکه لوله کشی از چاه نیمه هستند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه فاز اول طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب از چاه نیمه‌ها به اراضی کشاورزی است، خاطرنشان کرد: 2 یا 3 بخش دیگر هم بعد از این باید در این طرح انجام شود که یک مورد آن بهره‌وری آب در اراضی زراعی بوده که بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این که موضوع بعدی الگوی کشت در منطقه سیستان است، تصریح کرد: باید کشت‌هایی انجام شود که اقتصادی باشد و درآمد مردم را افزایش دهد؛ زیرا اگر درآمد مردم افزایش پیدا نکند این طرح موفق نخواهد بود.

موهبتی با اشاره به اینکه البته یک موضوع مدیریتی هم در طرح ۴۶ هزار هکتاری وجود داشت که دلیل سفر معاون اول رییس جمهوری در واقع این بخش بود، عنوان کرد: ما پیشنهاد کرده بودیم که یک سازمان و مجموعه‌ای شکل گیرد که مدیریت این طرح را بر عهده داشته باشد.

وی با اشاره به این که ۹۰۰ میلیون دلار در منطقه سیستان هزینه و طرحی ایجاد شده که بی‌نظیر است، بیان کرد: مدیریت این طرح را نمی‌شود رها کرده و به دست کشاورزان سپرد، قاعدتا باید یک مدیریت آکادمیک، تحصیل کرده و فنی ایجاد کرد تا این سیستم را برای رسیدن خدمات به مردم نگهداری و پشتیبانی کند، همچنین سفر معاون اول رییس جمهوری نیز به همین منظور بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید