Iranian Agriculture News Agency

برترین های ملی بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان تجلیل شدند

کشاورزان نمونه‌‌ای که در شرایط سخت دوره خشکسالی، طوفان، ریزگردها و سایر چالش‌ها خواستن را به توانستن تبدیل کردند.

برترین های ملی بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سیستان و بلوچستان، این دسته از کشاورزان به ارزش دانش فنی درکنارتجربه گران‌بهای پیشینیان و به‌کارگیری این دانش در مزرعه و باغ از مزایای آن در تولید بیشتر با بهروری بالا، اراده، خلاقیت، نوآوری وابداع استفاده و به موفقیت‌های چشگیری درسطح کشوری رسیدند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در استان سیستان و بلوچستان گفت: در شرایطی که استان دو دهه خشکسالی را پشت سرگذاشته نیروی انسانی ماهر و باتجربه و انگیزه بالا در مزرعه نقش اساسی را دارد.

غلام‌حیدر زورقی افزود: اینکه 5 نفر کشاورز و بهره‌بردار از استان کم‌آب و درگیرخشکسالی توانستند در سطح ملی بدرخشند نشان از همت بلند تولیدکنندگان دارد.

وی به شرایط اقلیمی استان اشاره کرد و افزود: بادهای شدید، تبخیر و تعرق آب، کمبود منابع آبی، شوری خاک و خشکسالی شرایط کشاورزی در سیستان و بلوچستان را سخت کرده است‏، اما کشاورزان وتولیدکنندگان در همین شرایط توانستند به عنوان نمونه ملی معرفی شوند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان هم گفت: شناسایی و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های مهم این مدیریت است.

بهزاد شهرکی افزود: در سی وچهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی از بین 33 پرونده پنج نفر از استان به‌عنوان نمونه ملی معرفی شدند.

وی کشاورزی پایدار، بهره‌وری منابع آب و خاک، حفظ محیط زیست، سلامت محصول، زنجیره‌های ارزش، مشارکت‌های مردمی و ارائه خدمات فنی و ترویجی را ازمعیارهای سی وچهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی اعلام کرد.

خودباوری و اراده قوی رمزموفقیت در شریط تحریم است

پنج کشاورز نمونه کشوری سیستان وبلوچستان رمزموفقیت خودرا خودباوری واراده قوی درشرایطی که کشوردرحال تحریم است عنوان کردند.

کورش مبارکی بهره‌بردار نمونه سیستم‌های آبیاری کم‌فشار دارای تحصیلات فوق‌دیپلم از شهرستان نیکشهر بخش لاشار روستای عیسی‌آباد است.

او موفقیت خود را تشویق و حمایت جهاد کشاورزی، داشتن علاقه و پشتکار دانست که از ابتدای دوران دبستان تاکنون همراه پدر به کار کشاورزی در زمینه نخیلات، جالیزکاری، و زراعت پرداخته و در این زمینه بسیار موفق هم بوده است.

این بهره‌بردار نمونه کشوری سیستم‌های آبیاری کم‌فشار موفقیت خود را پیشنهاد جهادگران جهاد کشاورزی شهرستان جهت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در منطقه با توجه به کمبود آب و خشک شدن قنات عنوان کرد و ادامه داد: پیگیری جدی و فعال در جهت اجرای طرح، بهره‌وری بیشتر و بهینه آب، شرکت فعال در کلاس‌های ترویجی و قطعه‌بندی مناسب زمین جهت آبیاری از دیگر مواردی بود که دنبال کردم و به موفقیت رسیدم.

مبارکی از مهم‌ترین مشکلات در این زمینه را احیای قنوات منطقه که بسیار قدیمی هست عنوان کرد و اخیرا هم سیل خسارت زیادی به قنات این روستا وارد کرده است.

توران علیزاده کشاورز نمونه محصول یونچه از شهرستان ایرانشهر روستای پشت رودخانه، میزان تحصیلات فوق دیپلم و بازنشسته آموزش و پرورش که این هم در خانواده کشاورز متولد و از همان ابتدا ضمن درس و معلمی همگام با پدرش که چند بار کشاورز نمونه شده به کار کشاورزی مشغول شده است و مشاوره‌های بسیاری به مردم منطقه در جهت رونق کشاورزی ارائه می‌دهد.

وی دارای 31 هکتارسطح زیرکشت محصول یونچه و عملکرد بیش از 35 تن در هکتار است درصورتی‌که متوسط عملکرد 20 تن در هکتار است.

وی دلیل موفقیت خود را خودباوری و اعتماد به‌ نفس، آبیاری به موقع و برداشت در زمان مناسب، استفاده از ارقام سازگار به منطقه با رشد رویشی بالا، تهیه بستر مناسب جهت کاشت، ارتباط مستمر با کارشناسان مرکز خدمات و کوددهی به موقع قبل و بعد از کاشت برشمرد.

خدابخش خاکره صیاد نمونه ماهیان تجاری از شهرستان چابهار بخش دشتیاری روستای بریس با مدرک تحصیلی ابتدایی است که در سال 40 تن انواع ماهیان تجاری صید می‌کند که ده تن بیشتر از صیادان منطقه صید کرده است.

وی دلایل موفقت خود را استفاده از روش صید لانگ لاین، همکاری با کارشناسان تحقیقات شیلات، استفاده از تانک وحمل ماهی و پودر یخ، رهاسازی گونه‌های در خطر انقراض و مشارکت مستمر در فعالیت‌های زیست محیطی عنوان کرد.

حسین شهرکی باغدار نمونه محصول خرما از شهرستان سیب و سوران روستای چاه شهرکی با مدرک تحصیلی دیپلم، عملکرد تولید بیش از 34 تن در هکتار را داشته درحالی‌که متوسط عملکرد 7 تن در هکتار است.

وی حدود 40 سال بیش از شهرستان زابل واقع درشمال استان به جنوب استان مهاجرت کرده و از همان ابتدا به کار کشاورزی و نخیلات مشغول بوده است.

از دلایل موفقیت وی رعایت اصول فنی براساس توصیه کارشناسان، ارتباط با کارشناسان مرکز جهادکشاورزی، مصرف بهینه آب و تغذیه، انجام هرس باغ و استفاده از کودهای دامی و آلی به صورت چالکو است.

عصمت میر مدیرعامل نمونه صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی از شهرستان هامون روستای شهرک میر دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته مدیریت حرفه‌ای کسب و کار است.

وی گفت: سرمایه اولیه این صندوق در سال 83 ده هزار تومان با 20 نفر عضو و اینک با سرمایه 80 میلیون تومان با 50 نفر عضو است.

اهالی روستای شهرک میر به شغل کشاورزی، پرورش مرغ بومی و بلدرچین و دام سبک وسنگین مشغول هستند.

میر دلایل موفقیت خود را حمایت جهاد کشاورزی و علاقه به کار کشاورزی و کمک به زنان روستایی، تشویق و ترغیب زنان روستایی جهت انجام فعالیت‌های کشاورزی، جذب سرمایه، تشویق مرد و زن این روستا در کنار شغل کارمندی به کار کشاورزی، ایجاد اشتغال 15 نفر، جمع آوری اقساط ماهیانه وام گیرندگان، همکاری با کارشناسان ترویج و برگزاری کلاس‌های آموزشی وترویجی به منظور ارتقاء توانمندی اعضاء عنوان کرد.

این مدیرعامل نمونه ملی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی شهرستان هامون یکی از مشکلات تولید کنندگان این بخش را فقدان برنامه‌ریزی و مدیریت بازار و نبود توجه کافی به خرید تضمینی محصولات تولید شده در این بخش عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید