Iranian Agriculture News Agency

سیستان و بلوچستان مهد میوه های گرمسیری

شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و استوایی سیستان وبلوچستان را به خواستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری کشور تبدیل کرده، میوه هایی خاص که در مزه و نمونه کم نظیر بوده و توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند.

سیستان و بلوچستان مهد میوه های گرمسیری

نزدیکی به دریای عمان و اقیانوس هند در کنار همجواری با کشورهای آسیایی سبب شده تا این منطقه مستعد ترین نقطه کشور در زمینه تولید انواع محصولات گرمسیری باشد. 

مناطق مستعد در تولید این نوع میوه هاشهرهای جنوبی سیستان وبلوچستان هستند.

سیستان وبلوچستان باسطح زیرکشت 8 هزارو600 هکتارمیوه های گرمسیری سالانه 122 هزارتن انواع محصولات گرمسیری تولید وروانه بازاهای مصرف داخل وخارج ازاستان می کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایانا درزاهدان اظهار داشت: این استان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی منحصر به فرد و محصولات گرمسیری خاصی که دارد به عنوان قطب تولید محصولات گرمسیری در کشور شناخته می شود. 

اردشیر شهرکی به بی نظیر بودن این میوه ها در ظاهر، طعم و سالم بودن اشاره کرد و افزود: محصولات سیستان و بلوچستان از نظر طعم و کیفیت بسیار مطلوب تر از نمونه های مشابه خود بوده و سالم بودن محصولات از ویژگی مهم آن ها است. 

وی به سطح زیر کشت میوه های گرمسیری در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: چهار هزارو800 هکتار سطح زیر کشت موز، هزار و 300 هکتار انبه، 37 هکتار پاپایا (خربزه درختی)، هزار و 387 هکتار انواع کنار، 250 هکتار چیکو ، 30 هکتار تمبر هندی، 46 هکتار نارگیل ، 600 هکتار گوواوا (زیتون محلی) و 150 هکتار سایر میوه های گرمسیری شامل فالسا،انونا یا سیتاپل،آناناس،تمبرهندی شیرین وبیدام بصورت پراکنده در حاشیه باغ ها است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برنامه های بسیاری در حوزه کشت محصولات گرمسیری در سیستان و بلوچستان و رونق این محصولات اجرا شده و یا درحال انجام است که توزیع نهال کشت بافت موز به صورت یارانه ای و درب باغات برای ایجاد باغ جدید نمونه ای از این کارها است. 

شهرکی افزود: استفاده از انواع کود با آزمایش خاک و نیاز زمین به مواد مغذی مورد نیاز، استفاده از ضایعات باغی در تهیه کمپوست و برگشت آن به زمین کشاورزی برای حاصلخیزی بیشتر، ارائه کارگاه های آموزشی برای کشاورزان، بهره بردارن و کارشناسان، استفاده از دستگاه چاله کن برای ایجاد چاله های استاندارد برای نهال، در حوزه ماندگاری محصول، ایجاد 50 سکوی بسته بندی در کنارک و چابهار و موارد بسیار دیگری که در زمینه توسعه این محصولات در مناطق مستعد سیستان و بلوچستان انجام شده است. 

به گزارش ایانا میوه های گرمسیری در سیستان وبلوچستان یکی از صدها ظرفیت و توانمندی این استان است که در صورت توجه بیشتر می تواند علاوه بر تامین داخلی و قطع واردات، زمینه صادرات محصولات سالم و بی نظیر این استان با توجه به موقعیت مرزی آن به سایر کشورها را فراهم کند. 

محصولاتی که با افتخار دسترنج مردمان این خطه از سرزمین ایران اسلامی است و تاکنون رقیبی به خود ندیده است. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید