Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک مانع احتکار کالا می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با اجرای سامانه جامع تجارت الکترونیک هر کالایی که وارد کشور می‌شود یا در چرخه تولید و توزیع وجود دارد باید در بستر این سامانه حرکت کند.

راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک مانع احتکار کالا می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر ابلاغ شیوه‌نامه تشدید مبازره با احتکار کالا بر قیمت‌ها در بازار، گفت: در برنامه پنجم و ششم توسعه حکمی مبنی بر ایجاد سامانه جامع تجارت الکترونیک تصویب شد و مقرر بود 13 sub سیستم (زیرسیستم) مانند سامانه‌های راهداری، مالیاتی، انبارها، گمرکی، مناطق آزاد و... ذیل این سامانه ایجاد و با یکدیگر مرتبط شوند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک هر کالایی که وارد کشور شده یا در چرخه تولید و توزیع جابه‌جا شود باید در بستر این سامانه حرکت کند. در صورت تحقق این امر موضوعی به نام احتکار معنا ندارد چراکه تمامی کالاها دارای مشخصات واضح هستند.

راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک ردیابی کالا را ممکن می‌کند

وی بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک مواد اولیه وارداتی یا داخلی وارد شبکه تولیدشده سپس در صندوق مکانیزم فروش قرار می‌گیرد و به دست مشتری خواهد رسید بنابراین در تمامی مراحل کالا قابل‌پیگیری است و می‌توان به‌صورت آنلاین مشخص کرد کالا یا مواد اولیه موردنظر در چه مرحله‌ای قرار دارد درواقع ردیابی کالاها به‌راحتی انجام می‌شود.

شفافیت در تولید و توزیع کالا نیاز کشور است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامات اندکی برای راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک انجام‌شده و فقط از سامانه رونمایی شده و متأسفانه اهداف موردنظر سیستم محقق نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم بابیان اینکه کشور به شفافیت در تولید و توزیع کالا نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در صورت راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک احتکاری انجام نمی‌شود و فقط ممکن است یک یا دو مورد اتفاق افتد که مراجع نظارتی ازجمله سازمان تعزیرات، اصناف و ... کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2 میلیون و 500 هزار واحد صنفی و تولید در کشور موجود است درصورتی‌که برای بازدید و نظارت از هر 10 واحد یک نفر مسئول شود به نیروی انسانی بسیاری نیاز است. نمی‌توان از طریق نظارت از احتکار جلوگیری کرد.

نظارت بر 500 هزار انبار از طریق نیروی انسانی ممکن نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه 500 هزار انبار در کشور وجود دارد، عنوان کرد: در بازدید از این انبارها مشخص شد در ابتدای انبار یک نوع کالا و در انتهای آن کالا و مواد دیگری قرار دارد حال با این شرایط چگونه می‌توان تنها با نظارت و بازدید میدانی از احتکار جلوگیری کرد؟

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید