Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی بودجه و هماهنگی طرح‌ها در سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با «ایانا»

تلاش برای اختصاص 200 میلیون دلار به آبخیزداری

مکاتبات مسئولان برای درج مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از اعتبار صندوق توسعه

فرشاد محمدی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی بودجه و هماهنگی طرح‌ها در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» از پیگیری مسئولان برای درج مبلغ حداقل 200 میلیون دلار از اعتبار صندوق توسعه ملی در قانون بودجه سال آتی به منظور اجرای عملیات آبخیزداری خبر داد و گفت: مقام عالی وزات کشاورزی با انجام مکاتباتی خواستار تصویب این اعتبار برای بحث آبخیزداری شده‌ اند.

تلاش برای اختصاص 200 میلیون دلار به آبخیزداری

فرشاد محمدی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی بودجه و هماهنگی طرح‌ها در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی«ایانا» با اشاره به تغییرات بودجه سال آینده سازمان جنگل‌ها گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این سازمان نسبت به قانون بودجه سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است.

او اضافه کرد: اعتبارات منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بودجه 97 حدود 522میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه 98 به 503 میلیارد تومان کاهش یافته است.

محمدی همچنین تاکید کرد: بر اساس مفاد بند (هـ) تبصره (1) لایحه بودجه سال 1398 کل کشور مقرر گردید از منابع شرکت ملی نفت ایران، مبلغ 10200 میلیارد ریال اعتبار، جهت تامین مالچ نفتی مورد نیاز در اجرای عملیات مالچ‌پاشی در کانون‌های بحران کشور، در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گیرد.

او همچنین افزود: با توجه به عنایت مقام معظم رهبری، براساس جزء (6) بند (د) تبصره چهار قانون بودجه سال 1397، مبلغ 200 میلیون دلار به بحث آبخیزداری تخصیص داده شد اما با توجه به کاهش سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت در سال 1398 و شرایط موجود، برداشت اعتبار از صندوق توسعه ملی به منظور اجرای عملیات آبخیزداری و سایر موارد در لایحه‌ بودجه سال 1398 حذف شده است.

محمدی از پیگیری مسئولان برای درج مبلغ حداقل 200 میلیون دلار از اعتبار صندوق توسعه ملی در قانون بودجه سال آتی به منظور اجرای عملیات آبخیزداری خبر داد و گفت: مراجع مختلف در حال پیگیری این موضوع هستند و مقام عالی وزات نیز با انجام مکاتباتی خواستار تصویب این اعتبار برای بحث آبخیزداری شده‌اند.

او تاکید کرد: با توجه به نگرش مثبت مسئولان، احتمال تصویب این اعتبار در قانون بودجه دور از ذهن نیست.

محمدی با اشاره به تغییر دیگر بودجه سال 98 این سازمان گفت: برداشت صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردها در قانون بودجه سال 96 برای کل کشور در نظر گرفته شده بود اما در قانون بودجه سال 97، تنها به استان خوزستان محدود شده است. درلایحه بودجه سال 98 ، برداشت از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردها نیز حذف شده است این درحالی است که با توجه به مشکلات و چالش‌های متعدد زیست محیطی و ضرورت مقابله با ریزگردها در کشور، تامین اعتبار از منابع مختلف اعتباری به خصوص از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی الزامی و ضروری است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش  درباره توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال کشور نیز گفت: در اجرای بند(ف) ماده (38) قانون برنامه ششم توسعه، این سازمان به کلیه قراردادهای مجریان طرح‌های جنگل‌داری در استان‌های شمالی کشور خاتمه داده است. در سال 1397 اعتبار اجرای توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور مبلغ 575 میلیارد ریال است که با توجه به اهمیت موضوع و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور، این رقم در لایحه بودجه سال 1398 به رقم 800 میلیارد ریال افزایش یافته است اما با توجه به مشکلات موجود، این امر نیازمند اعتباری حداقل معادل 1300 میلیارد ریال است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید