Iranian Agriculture News Agency

ابراهیم حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در گفت‌وگو با «ایانا»

بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون تغییر!

ابراهیم حسن‌نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی درباره اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی در بودجه سال 98 به خبرنگار سیاسی «ایانا» گفت: اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی در لایحه بودجه سال 98 همان رقم سال گذشته است.

بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون تغییر!

حسن‌نژاد با بیان‌اینکه اعتبار این صندوق در مقایسه با بودجه سال 97 تغییری نداشته است، اضافه کرد:اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی در لایحه دولت همان رقم سال گذشته است.

حسن‌نژاد تاکید کرد: براساس پیشنهاد دولت،بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در لایحه بودجه سال 98 ،‌ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

او در پاسخ به این سئوال که چقدر احتمال افزایش اعتبار این صندوق وجود دارد؛ توضیح داد: افزایش اعتبار این صندوق بستگی به تصمیم و نظرنمایندگان مجلس دارد.

حسن‌نژاد،همچنین تاکید کرد: برای افزایش بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی رایزنی‌هایی از سوی مجلس صورت گرفته و امکان دارد دراین باره تغییراتی اعمال شود.

***

بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حالی در لایحه بودجه 98 بدون تغییر مانده است که پیش از این هم کارشناسان و هم مقامات مسئول نسبت به کاهش این رقم انتقاد کرده و تاکید داشتند که اعتبار صندوق جوابگوی خسارت‌های وارده به کشاورزان نیست.

پیش از این محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دراین باره گفته بود: اعتبار هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه جوابگوی حجم خسارت وارده به بخش کشاورزی نیست.

او همچنین توضیح داده بود: خسارت‌هایی که دربخش کشاورزی رخ می‌دهد بسیار بالا است و سالانه بیش از 12 هزار میلیارد تومان است بنابراین مشخص است که این ارقام در مقابل حوادث ناکافی است.

محمد ابراهیم حسن‌نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی نیز پیشتر در پاسخ به سئوال خبرنگار سیاسی «ایانا» مبنی براینکه از اعتبارات تخصیصی برای صندوق بیمه کشاورزان در لایحه بودجه 97 چه میزان از آن پرداخت شده است،گفته بود:رقمی که امسال به این صندوق تخصیص داده شده است، هزار میلیارد تومان است که 50 درصد این رقم تا کنون تخصیص یافته و مابقی آن نیز قرار است تا پایان سال تخصیص یابد.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کل کشور نیز پیش از این با بیان‌اینکه سالانه 5 درصد از بودجه کل کشور به مدیریت بحران اختصاص می‌یابد، به خبرنگار سیاسی« ایانا» گفته بود: از این میزان 3 درصد برای پیشگیری و2 درصد برای مقابله با حوادث غیر مترقبه اختصاص می‌یابد که دولت می‌تواند در صورت نیاز از بودجه کل کشور برداشت کند.

او در پاسخ به این سئوال که چند درصد از این بودجه برای خسارت‌های ناشی از حوادث غیر مترقبه به کشاورزان تخصیص می‌یابد، اضافه کرده بود: نمی‌توان درصدی را برای آن مشخص کرد اما سالیانه عدد قابل توجهی از همین اعتبارات در اختیار صندوق توسعه بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد که سالیانه هزار میلیارد تومان و بعضا 1300 میلیارد تومان است.

برخی از نمایندگان مجلس نیز با انتقاد از کاهش اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی تاکید داشتند این صندوق باید ردیف بودجه مستقلی داشته باشد.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی نیز  در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «ایانا» گفته بود: صندوق بیمه کشاورزی باید ردیف بودجه‌ای مستقل داشته باشد که متأسفانه ندارد.

او تاکید کرده بود: ازآنجایی‌که مجلس نمی‌تواند بار مالی اضافه‌ای بر دوش دولت ایجاد کند، ناچار از محل 10 و 12 قانون مدیریت بحران به صندوق بیمه محصولات کشاورزی کمک می‌شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» درباره برنامه مجلس برای افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی گفته بود: رویکرد مجلس افزایش بودجه این صندوق است.

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز از برگزاری جلسه‌ای برای افزایش اعتبار این صندوق در بودجه 98 خبرداده و گفته بود: کمیسیون کشاورزی به این نتیجه رسیده است که اعتبار تخصیص داده‌شده به این صندوق کم است و باید افزایش پیدا کند. به همین منظور جلسه‌ای در خود صندوق بیمه کشاورزی برگزار و بررسی‌های لازم دراین باره انجام‌شده است.

با این تفاسیر و با توجه به جوابگو نبودن اعتبار این صندوق برای خسارت‌های وارده به کشاورزان باید دید آیا بودجه صندوق بیمه کشاورزی در بودجه سال آینده تغییر می‌کند یا همان رقم قبلی باقی خواهد ماند؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید