Iranian Agriculture News Agency

راه‌های مدیریت منابع آبی در گفت‌وگوی «ایانا» با عبدالعظیم پویا کارشناس کشاورزی

ضرورت برنامه‌های آمایش سرزمین

عبدالعظیم پویا، کارشناس کشاورزی راه‌های مدیریت منابع آبی را تشریح کرد.

ضرورت برنامه‌های آمایش سرزمین

او در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» فقدان دوراندیشی و نبود برنامه‌های آمایش سرزمین را از جمله عوامل مهم کم‌آبی در کشور ذکر کرد و گفت: برای مدیریت منابع آبی باید برنامه‌های آمایش سرزمین اجرایی شود.  

پویا، کشت محصولات کم‌آبخواه را راه دیگری برای مدیریت منابع آبی ذکر کرد و افزود: کشت محصولات باید در راستای روش‌های تجربه شده ، سنتی و با هدف رفع نیاز باشد.

او تاکید کرد: به جزمحصولات استراتژیک چنانچه نوع کشت آبخواه باشد بهتر است آن محصول  را وارد کنیم.

این کارشناس کشاورزی، پرهیز از کشت محصولات پرآبخواه چون هندوانه ، خربزه، کدو وخیار را نیز برای مدیریت منابع آبی ضروری ذکر کرد و گفت: کشت محصولات ارزشمند و کم آبخواه مثل زعفران منحصر به مناطق فعلی نباشد بلکه می‌توان آن را در اکثر مناطق کشور انجام داد.

پویا دربخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: اکنون در پاره‌ای مناطق مثل استان یزد از آب انتقالی که بهترین آب است برای استفاده در صنایعی چون گندله سازی ،فولاد و کاشی استفاده می‌شود. درحالی که بهتر است این آب‌ها را برای مصارف آب شرب و بهداشت و آب‌های بی‌کیفیت را برای مصارف صنعتی اختصاص دهیم .

 او درباره مجوز چاه‌های آب نیز توضیح داد: بسیاری از مجوزهای چاه‌های آب در چند دهه اخیر به عنوان یک امتیاز به افراد خاص بخشیده شده است و امروز این افراد برای حفظ زمین‌های تملک شده آب را هدر می‌دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید