Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهوری:

مقرون‌به‌صرفه بودن کشت داخلی یا فرا سرزمینی بررسی شود

رئیس‌جمهوری بر جلوگیری از اتلاف آب و برق در کشور تأکید کرد و گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب و برق باید در اولین قدم اتلاف آن را به حداقل برسانیم.

مقرون‌به‌صرفه بودن کشت داخلی یا فرا سرزمینی بررسی شود

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در نشست مشترک با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو با تقدیر از کارکنان این وزارتخانه در بخش صنعت آب و برق، اظهار داشت: همه مردم می‌دانند که مسئله آب و برق دو مسئله بسیار حساس، زیربنایی و حیاتی است. 

 

 

مقرون‌به‌صرفه بودن کشت داخلی یا فرا سرزمینی بررسی شود

رئیس‌جمهوری بر ضرورت اصلاح مصرف در مصارف خانگی تأکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مصرف آب و برق در مصارف خانگی کاهش پیدا کند.

روحانی گفت: تشویق مردم بر درست مصرف کردن آب و برق نیاز به تبلیغات، برنامه‌ریزی وزارت نیرو و تعیین نرخ مناسب و همچنین برنامه‌ریزی در صنعت دارد و همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا بتوانیم این کار را به سامان برسانیم.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است سال آینده نیز دچار مشکلاتی در آب و برق کشور باشیم، اما با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم درعین‌حال آغاز سال آبی کشور که از پایان شهریور آغاز می‌شود نیز خوب بوده که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

روحانی همکاری بخش‌های مختلف وزارت نیرو با بخش کشاورزی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: این مهم است که آب مصرفی کشاورزی چه میزان باشد و محاسبه کنیم که برای تولید میوه چه میزان آب و برق مصرف‌شده و تولید میوه به چه قیمتی تمام‌شده است.

وی همچنین تأکید کرد: باید بررسی کنیم که کشت میوه، سبزی و صیفی‌جات در داخل کشور به‌صرفه‌تر است، یا باید به کشت فرا سرزمینی روی بیاوریم و در دیگر کشورها زمین اجاره کرده و محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارند را در آن کشورها که منابع آبی بهتری دارند، تولید کنیم و این اثرات بسیار خوبی می‌تواند برای ما به دنبال داشته باشد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در سفر به تایلند، نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد کشت برنج توسط ایران درزمینهٔ ای کشاورزی این کشور را ارائه کرد، گفت: در تایلند زمین‌های کشت برنج سالانه 3 تا 4 نوبت کشت می‌شود و باید محاسبه کنیم که آیا کشت برنج در داخل کشور به نفع ماست یا باید آن را به کشت فرا سرزمینی تبدیل کنیم.

کشت برنج نباید فقط مختص به شهرهای شمالی ایران باشد

روحانی ادامه داد: البته در دولت این تصمیم را اتخاذ کردیم که کشت برنج تنها مختص به شهرهای شمالی ایران باشد و در شهرها و استان‌های دیگر سراغ کشت برنج و محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارد، نروند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید کشاورز را به کشت محصولی تشویق کنیم که درازای زحمتی که برای آن می‌کشد، درآمد هم داشته باشد و برای او به‌صرفه باشد.

روحانی بر ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری با سامانه‌های نوین که مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد تأکید کرد و افزود: اگر بتوانیم سالانه 10 تا 20 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، تأثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و می‌تواند کار چند سد را برای ما انجام دهد.

احیاء دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد

رئیس‌جمهوری بابیان اینکه ایجاد یک سد گاهی اوقات آثار اقلیمی بدی به همراه دارد و منجر به خشک شدن برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها می‌شود و مسائلی را ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: اقدام دولت در احیاء دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد و اگر روند سابق ادامه پیدا می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و گردوخاک حاصل از آن، کشاورزی را در این مناطق از بین می‌برد و زندگی مردم را دچار مشکل می‌کرد.

 

باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم

روحانی اظهار داشت: دلیل اینکه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است که رسانه‌ها آن‌ها را عنوان نمی‌کنند و صداوسیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است درحالی‌که این اقدام مستحب و یا واجب است.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم که چه اقداماتی انجام‌شده است.

روحانی تصریح کرد: در بخش‌های آب، برق، گاز، راه، ارتباطات، بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش در روستاها، اقدامات بسیار تأثیرگذار و گسترده‌ای انجام‌گرفته است.رئیس‌جمهوری گفت: امروز با تلاش مردم و مسئولان در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در بنزین در آستانه خودکفا شدن هستیم و در گازوئیل و گاز نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.

شیوه‌های کشاورزی را باید تغییر دهیم

روحانی با اشاره به اینکه تابستان به دلیل افزایش مصرف می‌تواند برای مردم و تلاشگران در وزارت نیرو ایام سختی باشد، اظهار داشت: باید در راستای اصلاح فرهنگ مصرف تلاش و از هدررفته‌ها جلوگیری کرد و با کشت فرا سرزمینی و اصلاح بذر، شیوه‌های کشاورزی را تغییر دهیم.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: امروز به گفته وزیر جهاد کشاورزی برخی از بذرها از خارج از کشور وارد می‌شود و دلیل آن این است استفاده از این بذرها می‌تواند تولید محصول را تا 3 برابر افزایش دهد و برخی بدون اینکه با مسائل آشنا باشند، فقط عنوان می‌کنند که چه نیازی دارد که بذر را از خارج وارد کنیم.

روحانی به فرایند تولید گوشت مرغ و خوراک آن اشاره کرد و افزود: گاهی نیاز داریم که برای جلوگیری از مرگ‌ومیر و افزایش گوشت‌آوری و سلامت محصول، برخی نیازها را از خارج تأمین کنیم.

300 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در دولت یازدهم زیر کشت رفت

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه در بخش کشاورزی توانستیم در دولت یازدهم 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام را زیر کشت ببریم، کاری عظیم و بزرگ بود منتها معمولاً اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم از کارهایی است که نباید آشکار و گفته شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه زیر کشت بردن 46 هزار هکتار از اراضی زابل نیز از اقدامات خوب دولت در این بخش است، افزود: این کار نتیجه تلاش‌های خانواده بزرگ دولت و همه مردم، کشاورزان و تلاشگران است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید