Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران:

استیضاح کنندگان حجتی به مشکلات بخش کشاورزی واقف نیستند

حجتی حمایت خوبی از بخش کشاورزی کرده است

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور به نظر می‌رسد نمایندگان و استیضاح‌کنندگان وزیر جهاد کشاورزی به واقعیت مشکلات این بخش واقف نیستند و این اقدام می‌تواند دشواری‌های بیشتری ایجاد کند.

استیضاح کنندگان حجتی به مشکلات بخش کشاورزی واقف نیستند

 

به گزارش ایانا ؛ علیرضا عزیزاللهی عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هر وزیری قوت و ضعف‌هایی دارد اما «محمود حجتی» در مجموع با شجاعت و جسارتی که از خود نشان داد حمایت خوبی از بخش کشاورزی، فعالان، زارعان و پیشکسوتان کرده است. 

وی ادامه داد: در بخش زراعت، باغبانی و امور دام اقدامات کارساز و موفقی صورت گرفته است و تصور می‌کنم که ادامه خدمت وزیر جهاد کشاورزی تا پایان دولت دوازدهم به این بخش کمک می‌کند و بهتر از این است که در این مقطع با بهم ریختگی در وزارتخانه مشکلات جدیدی ایجاد کنیم.

عزیزاللهی تصریح کرد: مشکلات عمومی و دشواری‌های اقتصاد کلان، خود را به دیگر بخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی تحمیل می‌کند.

وی افزود: مشکلات اقتصاد کلان و شرایط ناپایدار می‌تواند شاخص‌های اقتصادی را از مسیر ثبات خارج کند که تبعاتی را برای دیگر بخش‌ها از جمله کشاورزی ایجاد می‌کند که نمی‌توان بسیاری از آنها را مدیریت و کنترل کرد. به طور مثال وقتی به یکباره قیمت ارز چندین برابر رشد می‌کند به طور حتم انگیزه‌هایی برای صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایجاد می‌شود. بنابراین صادرات این محصولات از حد انتظار خارج می‌شود و به طور طبیعی عرضه این محصولات در داخل کشور با مشکلاتی روبرو می‌شود که باید با تدبیر آنها را کنترل کرد.

این مقام صنفی اضافه کرد: بنابراین برخی مشکلات به تنهایی از تدبیر و مدیریت بخش کشاورزی فراتر است و به مسائل اقتصاد کلان کشور برمی‌گردد امیدواریم در آینده نزدیک کشور ما به ثبات اقتصادی برسد و ما شاهد تحولات اقتصادی و بخش کشاورزی باشیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران دربخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: آمارها بخوبی نشان می‌دهد تراز تجاری بخش کشاورزی به طور دائم در حال بهبود بوده؛ یعنی میزان صادرات ما رو به افزایش و واردات رو به کاهش است.

عزیزاللهی ادامه داد: به نظر من اینکه گفته می‌شود سیاست‌های تجاری بخش کشاورزی درست نبوده چندان موضوع با دقت و موشکافی لازم بررسی نشده است؛ زیرا اگر در برخی بخش‌های تولیدی و زیربنایی مشکلاتی را بتوانیم مطرح کنیم اما در بخش بازرگانی بخش کشاورزی به نظر من گام‌های مثبت و محکمی برداشته شده است و ما در جهت مثبت حرکت می کنیم و به همین دلیل هر روز تراز تجاری ما بهبود می یابد.

وی ادامه داد: فراموش نشود اوایل انقلاب با 33 میلیون نفر جمعیت در بخش امور دام ناچار بودیم یک میلیارد دلار ارز کشور را برای واردات پنیر، شیرخشک، شیر و گوشت صرف کنیم که میزان قابل توجهی بود اما اکنون با افزایش چند برابری جمعیت و بهبود سرانه مصرف در بخش امور دام و طیور به مرز استقلال و خودکفایی رسیده ایم و حتی در برخی بخش ها صادر کننده ایم که این خود دستاورد بزرگی برای کشور است.

این مقام صنفی تصریح کرد: زمانی کشور از تولید محصولات کشاورزی محدودیت داشت اما اکنون با وجود برخی مشکلات که از حوزه تدبیر وزارت جهاد کشاورزی خارج است تولیدات ما در بخش های مختلف از مرزهای قابل انتظار فراتر رفته است و با ارقام خوبی تولید و عرضه داریم.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استیضاح کنندگان خواست در این شرایط اقتصادی کشور به همه موضوع ها توجه کنند و در جهت تصمیم گیری موثر و کارساز برای حفظ دستاوردهای بخش کشاورزی گام بردارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید