Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

طرح‌های بیولوژیک مبارزه با ریزگرد درسیستان

وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای طرح‌های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردهای منطقه و ماسه‌بادی‌ها تأکید کرد.

طرح‌های بیولوژیک مبارزه با ریزگرد درسیستان

به گزارش «ایانا»، محمود حجتی در نشستی که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و مدیران و مقامات محلی در منطقه سیستان برگزار شد بر اجرای طرح‌های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردهای منطقه و ماسه‌بادی‌ها تأکید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با استفاده از تجربه‌های گذشته و نسخه‌هایی که نتیجه کار مؤسسات تحقیقاتی است و اولویت‌بندی مناطق باید اجرای طرح‌های بیولوژیک را آغاز کنید. شواهد نشان می‌دهد درختچه شوره گز گیاهی سازگار با محیط و اقلیم منطقه است و می‌تواند پایدار باشد؛ بنابراین موسسه‌های تحقیقاتی مرتبط باید نحوه بذرپاشی این گیاه را مطالعه و بذر آن را جمع‌آوری و نهال آن را تولید کنند.

وی تصریح کرد: هیچ کاری نباید به کار دیگری گره بخورد و مانعی بر سر راه حرکت ایجاد شود چراکه فلسفه وجودی انسان در مقایسه با سایر موجودات این است که می‌تواند از موانع عبور کند و پشت سر بگذارد.

حجتی افزود: هرچند نمی‌توان گفت که مسائل ما به افغانستان مرتبط نیست ولی این عملیات اجرایی به افغانستان و حق آبه ربطی ندارد و بنابراین نباید این امر را به‌حق آبه و ریز گردها گره بزنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مسئله حق‌آبه، ریزگرد و ماسه‌بادی‌ها باید در سطح بین‌المللی دنبال شود اما آنچه در حوزه استانی هرچه زودتر باید انجام شود شروع عملیات اجرایی کاشت بوته‌های سازگار با اقلیم است.

وی در مورد منابع اعتباری این طرح افزود: باید با همان منابع اعتباری اندک که در ردیف‌های مختلف تعریف‌شده عملیات نهال‌کاری آغاز شود تا به‌تدریج منابع بیشتری اختصاص یابد. انجام این امر را معطل به اعتبارات کلان نکنید و از جایگاه اداری این موضوع را به‌پیش نبرید که در این صورت موانعی چون مناقصه، نبود و یا کمبود اعتبار، ارزش‌افزوده و ... پیش می‌آید و موضوع اجرایی نمی‌شود.

حجتی از ریز گردها به‌عنوان عمده آسیب پیش رو نام برد و اظهار داشت: درگذشته عمده آسیب‌ها شن‌های روان بود ولی در حال حاضر به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی ریز گردها نیز اضافه‌شده و شرایط زندگی را چه ازلحاظ جسمی و روحی روانی برای مردم این منطقه مشکل کرده است که آثار منفی آن مشهود است.

وزیر جهاد کشاورزی با توجه به اینکه مشکل اساسی در حال حاضر بحث اجرا است، تصریح کرد: حساس‌ترین نقاط این منطقه در طی تجربه‌های چند سال مشخص‌شده بنابراین با عقد قرارداد و ترک تشریفات باید هر چه سریع‌تر کار مالچ‌پاشی در این مناطق شروع شود و در اجرای این پروژه ما کوچک‌ترین عذری چه در تهیه سوخت و چه در عقد قرارداد را از هیچ‌کس نمی‌پذیریم.

وی بابیان این مطلب که درزمینهٔ تهیه سوخت پیمانکاران ما هیچ مشکلی نخواهند داشت، افزود: سوخت ادوات کشاورزی تأمین خواهد بود و تا پایان هفته کار مالچ‌پاشی باید آغاز شود و حداکثر شنبه شاهد اجرای این کار باشیم. ما محدودیت زمان‌داریم بنابراین با توجه به همت دولت و مجلس درزمینهٔ تأمین مالچ موردنیاز ضروری است هرچه زودتر مشکل مردم این منطقه حل شود چراکه درگذشته نیز درزمینهٔ مالچ‌پاشی و شورگز کاری در منطقه نیاتک ما تجربه موفقی را داشته‌ایم.

حجتی گفت: جلوگیری از تبخیر چاه نیمه‌ها نیز موضوعی است که باید در دستور کار قرار گیرد چراکه چاه نیمه‌ها بیشترین تبخیر را در سطح کشور دارند و در این امر باید از روش‌های نوین و تجربه سایر کشورها برای جلوگیری از تبخیر استفاده کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید