Iranian Agriculture News Agency

نظر افضلی عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با « ایانا»مطرح کرد:

آبخیزداری نیازمند ردیف بودجه‌ای مستقل

در بحث بیمه محصولات کشاورزی دولت باید بیش از گذشته وارد عمل شود

نظر افضلی عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی«ایانا» با بیان‌اینکه توسعه و رونق بخش کشاورزی نیازمند اجرای برنامه‌های اصولی و درست است، گفت: برای رونق این بخش دولت باید در راستای برنامه ششم توسعه حرکت کند.

آبخیزداری نیازمند ردیف بودجه‌ای مستقل

او با بیان‌اینکه بخش کشاورزی نیازمند توسعه پایدار است و توسعه پایدار نیازمند اجرای برنامه‌ است، افزود: برنامه‌ها برای توسعه این بخش از قبل مشخص شده است اما نکته مهم عملیاتی کردن آنها در راستای برنامه ششم توسعه است.

افضلی تاکید کرد: افزایش تولید، تامین منابع آبی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری وحفظ محیط زیست از برنامه‌های مهمی است که باید  در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

 او  آبخیزداری، آبخوان‌داری، کاهش استفاده از سفره‌های زیرزمینی، تولید گندم و خرید تضمینی محصولات را از دیگر برنامه‌های دولت ذکر کرد و گفت:وزارت کشاورزی دراین حوزه‌ها به خوبی عمل کرده است.  

افضلی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بخش مهمی در کشور است، افزود:بخش کشاورزی 30 درصد تولید ناخالص و 20 تا 100 درصد اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد بنابراین برای تحقق اهداف مورد نظر دراین بخش باید برمبنای برنامه ششم توسعه حرکت کرد.

او اجرا نشدن برنامه‌های توسعه‌ای در بخش کشاورزی را ناشی از کمبود اعتبارات و منابع ذکر کرد و توضیح داد: با تمامی مشکلاتی که دراین بخش حاکم است دولت اما سعی کرده با تمام توان این مسائل را پشت سر بگذارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس، تحریم‌ها را مشکل دیگری دانست و گفت: هم‌اکنون به دلیل وجود تحریم‌ها با کمبود منابع روبرو هستیم بنابراین مدیریت جدیدی باید دراین بخش صورت گیرد و مشکلات دراین بخش اولویت بندی شود.

افضلی،حفظ خودکفایی گندم ، استفاده ازروش‌های نوین آبیاری، احیای ستاد قنوات ،رسیگی به بحث آبرسانی روستاها را از دیگر اولویت‌های دولت برای سال آینده برشمرد و افزود: آب‌های روان باید مهار شود. در برنامه‌های درازمدت، انتقال آب مد نظر قرار گیرد.علاوه براین؛ مشکلات آب شرب شرق کشور نیز حل شود.

او با تاکید براینکه حل مشکلات بخش کشاورزی نیازمند همکاری مجلس و دولت است؛ گفت:در بحث بیمه محصولات کشاورزی دولت باید بیش از گذشته وارد عمل شود.

این نماینده مجلس، توجه به بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری را مهم خواند و افزود: در بودجه سال 97، 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافت. اما باید در بودجه سال آینده ردیف بودجه‌ای مشخصی برای این بخش در نظر گرفته شود.  

او با بیان‌اینکه هم‌اکنون طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان‌ها در حال اجرا است، تاکید کرد: دولت اعتبارات لازم را برای این بخش پرداخت کرده اما ردیف بودجه‌ای برای اجرای این طرح‌ها گذاشته نشده است. درحالی‌که ردیف بودجه مستقل دراین بخش سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند.

افضلی همچنین افزایش بودجه محصولات کشاورزی را اولویت دیگری دانست و توضیح داد:برای  این بخش نیز باید ردیف بودجه‌ای مستقلی گذاشته شود تا مشکلات کشاورزان دراین بخش نیز برطرف شود.

او گفت: هر چند در بودجه سال 97، 1000 تا 1300 میلیارد تومان  برای بیمه محصولات کشاورزی تخصیص داده شد اما دربودجه سال آینده بودجه این بخش باید افزایش بیشتری داشته باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید