Iranian Agriculture News Agency

وزیر نیرو خبر داد:

افزایش ۲۲۰ درصدی بارش‌ها

رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: میانگین بارش تا ۱۶ آذر در کل کشور ۸۵ میلی متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۲۲۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲۲۰ درصدی بارش‌ها

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رضا اردکانیان در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه سال آبی از ابتدای مهر آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد افزود: میزان بارش‌ها در مقایسه با میانگین دراز مدت کشور که 45 میلی متر بوده 85 درصد افزایش یافته است .

وی گفت : البته سازمان هواشناسی در عین حال که پاییز خوبی را از نظر بارش ها پیش بینی کرده است، اما اعلام کرده زمستان پربارش نخواهد بود .

وزیر نیرو افزود : در هر حوزه آبریزی اگر خشکسالی شود خاک مقدار زیادی از رطوبت خود را از دست می‌دهد و اگر بارش در سال‌های بعد مناسب باشد تا مدتی آب قابل توجهی تولید می‌شود زیرا مقدار زیادی آب جذب خاک می‌شود .

اردکانیان گفت : امیدوارم بارشها به صورت برف باشد اما وزارت نیرو سال آبی 98-97 را متناسب با سال گذشته در نظر گرفته است تا غافلگیری برای ما ایجاد نشود .

وی افزود : از مردم برای همکاری در مصرف آب و برق قدردانی می‌کنیم و تابستان ممتازی از نظر مصرف داشتیم .

وزیر نیرو گفت: ورودی آب سدها تا کنون دو برابر مدت مشابه سال گذشته است .

اردکانیان افزود : حتما باید روش مصرف در آب کشاورزی تغییر کند و کشت‌ها باید الگوی مناسبی داشته باشد که اگر دچار خشکسالی شدیم جامعه تحت تنش قرار نگیرد .

وی گفت : برنامه‌های تشویقی برای تعداد کمی از مصرف‌کنندگان داریم که درصد بالایی از مصرف را به خود اختصاص داده‌اند،  تا به جمع خشک مصرف‌ها بپیوندند .

وزیر نیرو افزود : حدود 90 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی و 6 تا 7 میلیارد متر مکعب در بخش خانگی آب مصرف می‌شود .

اردکانیان تاکید کرد: می‌گویند به جای پرداختن به آب شرب مسئله آب مصرفی کشاورزی را پیگیری کنید، اما کشاورزی را می‌توان در مناطقی محدود جابه جا کرد اما مناطق جمعیتی ما مناطق مستقر هستند و جمعیت را نمی‌توان جا به جا کرد .

وی افزود : آب شهرها باید تامین شود و اکنون همه ظرفیت‌ها را در این زمینه به کار بردیم .

وزیر نیرو گفت : یک میلیارد و چند صد میلیون متر مکعب آب برای شهر تهران تامین می‌شود اما بیش از این امکان تهیه آب نیست .

اردکانیان افزود : آب عرصه چند انضباطه و میان بخشی است است و همه دستگاه‌ها باید برای مصرف بهینه آن همکاری کنند .

وی گفت : باید ساز و کارهای عرصه آب تهیه شود که یکی از آنها موضوع استقرار جمعیت است و شهرداری‌ها باید به این مسئله توجه داشته باشند .

وزیر نیرو با بیان‌اینکه 57 درصد مشترکان زیر الگوی مصرف و فقط 34 درصد آب از میزان آب را مصرف می‌کنند، افزود : سیستمی برای شهروندان کم مصرف طراحی شده است که آنها مبلغی را که صرفه جویی کرده‌اند دریافت کنند .

اردکانیان با اشاره به اینکه بهای آب در کشور فوق‌العاده ارزان است گفت : 43 درصد مشترکان آب مصرف بالای الگو دارند و حتی چند برابر الگو مصرف می‌کنند. 

وی افزود : بابت یک لیتر آب با کیفیت در شبکه در شهرها حدود پنج ریال و در روستاها حدود دو ریال دریافت می‌شود .

اردکانیان گفت: 334 شهر کشور با جمعیت 34 میلیون و 500 هزار نفر تحت تنش آبی قرار دارند و منابع و مصارف در این زمینه سر به سر شده است، اما در دولت برنامه ریزی کرده‌ایم تا سال 1400 شهر تحت تنش نداشته باشیم.

 

وزیر نیرو افزود : این طرح در شورای عالی آب ارائه و کارگروهی ایجاد شده است که 4 وزارتخانه عضو آن هستند و لایحه بودجه 98 نیز چارچوب های اصلی آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه اگر در جایی با کمبود آب روبرو باشیم دولت موظف است آب را تامین کند گفت : منابع خوبی از جمله آب‌های آزاد در شمال و جنوب کشور برای شیرین کردن داریم.

اردکانیان افزود : اگر توجیح اقتصادی داشته باشد نمک حاصل از شیرین کردن آب دریا را به جای بازگرداندن آب شورتر به دریا به صورت جامد استخراج می کنیم.

وزیر نیرو گفت : اگر اطمینان داشته باشیم که در منطقه آب درست مصرف می‌شود تامین آب شرب برای آن منطقه ضروری است، اما اگر اطمینان وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری در آن منطقه مانند آب ریختن در مشک سوراخ است و این ما را دچار مشکل بیشتر می‌کند.

وی افزود: هیچ طرحی را بدون مجوز و در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی آغاز نمی‌کنیم.

اردکانیان گفت: بر اساس تاکید رئیس جمهور درباره استفاده از آب‌های ژرف اکنون در یک مورد که به چاه زابل معروف است متمرکز شده‌ایم و تا عمق بیش از دو هزار متری حفاری و نمونه برداری کرده‌ایم.

وزیر نیرو افزود: آب به دست آمده از نظر کیفیت و شاخصه‌های دیگر باید آزمایش شود و اکنون این آب از نظر کیفیت در داخل و درباره بقیه موارد در آزمایشگاه‌های مطرح جهان آزمایش می‌شود که هنوز پاسخ آن آماده نشده است.

وی گفت: با توجه به اینکه برداشت از آب های ژرف کاری علمی است باید در فضای آرام پیش برود.

اردکانیان افزود: توجه به منابع آبی نباید ما را از اصلاح الگوی مصرف غافل کند.

وزیر نیرو گفت: مسئله اب را نباید تقسیم کنیم و هر دستگاهی یک تکه را بر دارد و به بقیه کاری نداشته باشد.

وی افزود: برنامه سه ساله‌ای داریم که کشاورزان در مناطق کم آب اقدام به کشت برنج نکنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید