Iranian Agriculture News Agency

در نشست مشترک اعضای کمیسیون مجلس با سازمان جنگل‌ها مطرح شد:

آبخیزداری و آبخوانداری گامی بسوی توسعه اقتصادی

ایانا- سیاست و دیپلماسی: در نشست مشترک اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی با رئیس و مدیران ارشد سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخیرداری کشور بر اهمیت آبخیزداری و آبخوانداری تاکید شد.

آبخیزداری و آبخوانداری گامی بسوی توسعه اقتصادی

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ؛ محمد فیضی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دراین نشست گفت: همه باید نسبت به منابع طبیعی کشور احساس مسئولیت کنند و این امر نیازمند عزم همگانی است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت کلان کشور همواره توجه خاصی به منابع طبیعی کشور داشته است تصریح کرد: اختصاص مبلغ 200 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی که امسال با عنایت و توجه مقام معظم رهبری برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است موید همین نگاه و توجه ویژه است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اقدامات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را در اجرای پروژه های آبخیزداری و مبارزه با ریزگردها مثبت ارزیابی و بر تداوم این پروژه ها تاکید کرد.

توسعه پروژه های آبخیزداری

علی قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نیاز کشور است و باید این اقدام به جدیت در کشور توسعه یابد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی، منابع طبیعی کشور را بستری مناسب برای توسعه پایدار و ضامن شکوفایی ایران اسلامی دانست.

اهمیت توسعه آبخیزداری در بهبود اقتصاد

 سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به تغییر اقلیم و روﻧﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺑﺎرش در کشور، اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌تواند ضمن جلوگیری از سیل و فرسایش خاک باعث بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم ساکن حوزه آبخیز شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی بر حفظ و صیانت از منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی تاکید کرد و گفت: امسال با توجه به اهمیت پروژه‌های آبخیزداری، مبلغ  200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است که حضور اعضای این کمیسیون در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان از توجه و اهمیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوع آبخیزداری و منابع طبیعی کشور است.

حفاظت از جنگل‌ها

نماینده مردم رشت خاطرنشان کرد: اقدامات این سازمان برای مقابله با گرد و غبار داخلی قابل تقدیر است اما بخشی از گرد و غبار منشاء خارجی دارد که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی حفاظت از جنگل‌ها را در چارچوب دستورالعمل‌ها و نظارت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور توسط دهیاری‌ها، شوراها و جوامع محلی در قالب تعاونی ها مورد تاکید قرار داد.

غلامعلی جعفرزاده از رییس سازمان به دلیل تعامل بسیار خوب و سازنده با نمایندگان مردم به عنوان یک الگوی مدیر مردمی ذکر و قدردانی کرد.

آبخیزداری و آبخوانداری گامی بسوی توسعه اقتصادی

 محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: اگر منابعی که برای ساخت یک سد هزینه می شود برای اجرای طرح های آبخیزداری  انجام شود بسیار مقرون به صرفه تر است.

او ارایه و اجرای یک طرح جامع آبخیزداری را به تفکیک استانی مورد تاکید قرار داد.

خدابخشی تصریح کرد: با توجه به کارکردهای آبخیزداری و آبخوانداری باید نسبت به این مهم یک نگاه ملی وجود داشته باشد که بدون شک تاثیر بسیاری در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار حمایت مجلس از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور شد.

تاکید مقام معظم رهبری به موضوع آبخیزداری

غلامرضا حیدری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به اهمیت موضوع آبخیزداری و آبخوانداری، ارایه گزارشی از میزان پیشرفت فیزیکی حاصل از اجرای طرح های مذکور را به حضور معظم له، خواستار شد.

او تصریح کرد: هزینه عدم اجرای آبخیزداری و آبخوانداری که در نتیجه سیل و فرسایش خاک را به همراه خواهد داشت به مراتب بیشتر از هزینه های مترتب بر اجرای طرح های مذکور است.

عزم حمایت از آبخیز داری بین دولت ومجلس

محمد مهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: کارکردهای آبخیزداری برای مردم و مسئولان روشن است و هر اقدامی  که لازم است بایستی برای حمایت از آن انجام شود.

وی افزود: اکنون عزم جدی برای حمایت از آبخیزداری در بین دولت و مجلس وجود دارد و از این بابت که باید به آبخیزداری کمک شود، ابهامی وجود ندارد اما یک سری مشکلات در استان ها بین مردم و منابع طبیعی از سنوات گذشته وجود داشته و دارد که انتظار مجلس از رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور این است که این مشکلات و مسائل هر چه زودتر مرتفع شود.

شکوفایی اقتصاد با حمایت از منابع طبیعی

 هادی قوامی نایب رییس کیمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید منابع طبیعی را به حال خود رها نمود زیرا بر اثر فرسایش خاک این منابع ارزشمند دچار تخریب و استهلاک می شود.

او با بیان اینکه خاک بسیار ارزشمند است و برای تشکیل یک سانتی متر آن سال ها زمان نیاز است خاطر نشان کرد: نرخ استهلاک این منابع پایه باید به صورت پایلوت مورد ارزیابی و محاسبه قرار گیرد تا بتوان در راستای بالا بردن ارزش افزوده در این بخش شاهد شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد ملی و حمایت از آن باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید