Iranian Agriculture News Agency

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت‌وگو با « ایانا» تشریح کرد:

دولت و کشاورز در دوکفه ترازو

علاوه بر کشاورزان ، توانمندی دولت هم درنظر گرفته شود

عنایت‌الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت‌وگو با«ایانا» درباره سیاست قیمت تضمینی گفت: با توجه به فرمولی که دولت تعیین کرده است،قیمت تضمینی برای جامعه کشاورزان بسیار مفید است اما اگرنرخ ارز را به عنوان نرخ افزایش هزینه درنظربگیریم وبخواهیم براساس قانون نرخ تضمینی عمل کنیم، باید براساس هزینه‌های تولید گندم و نرخ تورم در کشور نرخ تضمینی گندم را اعلام کنیم اما این درحالی است که برخلاف پیشنهاد نرخ 1900 تومانی برای گندم ابتدا نرخ 1470 تومان برای خرید تضمینی گندم تعیین شد اما به دلیل نارضایتی کشاورزان با دستور رئیس‌جمهوری این نرخ به 1600 تومان افزایش یافت. هر چند این نرخ نیز با رضایت کشاورزان فاصله دارد اما باید توانمندی دولت را هم در نظر گرفت.

دولت و کشاورز در دوکفه ترازو

او به تبعات نرخ تضمینی اعلام شده برای گندم اشاره کرد و توضیح داد: وقتی کشاورز گندم خود را با هزینه بالا تولید کند، مجبور است آن را با هزینه تمام‌شده خود به دیگران بفرشد دراین صورت نه تنها پای دلالان به بحث گندم باز خواهد شد بلکه صادرات گندم نیز با مشکلاتی روبرو می‌شود.

بیابانی قاچاق گندم را مشکل دیگری دانست و افزود: هرچقدر نرخ اعلامی برای خرید تضمینی گندم با نرخ واقعی فاصله داشته باشد، انگیزه فروش از بین می‌رود و کشاورز  مجبور است گندم را به هرفردی که قیمت بالاتری داشته باشد به فروش برساند و دراین صورت زمینه برای سوء استفاده و قاچاق نیز افزایش می‌یابد .

او در پاسخ به این سئوال که سیاست قیمت تضمینی تا چه میزان بار مالی دولت را کاهش خواهد داد، تاکید کرد: نرخ 1600 تومان اعلامی برای خرید تضمینی گندم نیز رقم بزرگی است. این درحالی است که کشاورزان می‌خواهند هم هزینه‌های تولید گندم در نظر گرفته شود،هم نرخ تضمینی براساس مصوبات دولت رعایت شود و هم مطالباتشان به موقع پرداخت شود اما هیچ کدام از این موارد رعایت نمی‌شود بنابراین کشاورز معترض است.

بیابانی با بیان‌اینکه اعتراض کشاورزان به حق است، گفت: اما دراین میان توانمندی‌های دولت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که باید دید که بودجه دولت جوابگوی نرخ بالا برای خرید تضمینی خواهد بود یا خیر؟

او تاکید کرد: اگر قرار است سیاست خرید تضمینی به جای قیمت تضمینی اجرایی شود باید نرخی تعیین شود که علاوه بر قیمت جهانی گندم ، هزینه حمل و بار و تورم  نیز در نظرگرفته شود تا کشاورزان ضمن کشت و تهیه بذر، بتوانند نهاده‌های مورد نیاز خود را هم تامین کنند.

بیابانی با اشاره به ‌اینکه نرخ اعلامی 1600 تومانی نیز بارمالی سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند؛ توضیح داد: دولت با اعلام این نرخ مسئولیت سنگینی را به دوش خواهد کشید. او گفت:نرخ اعلامی گندم باید به‌گونه‌ای باشد که دولت بتواند به تعهدات خود عمل کند  و ان را به موقع  به کشاورزان پرداخت پرداخت کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید