Iranian Agriculture News Agency

در پی نامه نماینده مجلس به حجتی صورت گرفت:

دستور وزیر جهاد کشاورزی برای خروج درختان شکسته از جنگل‌های شمال

نماینده مردم بهشهر در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی نوشته با اجرای طرح تنفس جنگل درختان خشکیده و پوسیده در عرصه‌های جنگلی رهاشده و مشکلات زیادی را برای مردم شمال ایجاد کرده که با جمع‌آوری این‌ها می‌توان نیاز کارخانه‌های چوب و کاغذ را نیز تأمین کرد.

دستور وزیر جهاد کشاورزی برای خروج درختان شکسته از جنگل‌های شمال

به گزارش ایانا به نقل از فارس، طرح تنفس جنگل از سال ۹۶ در قالب طرحی در جنگل‌های شمال اجرایی و بر اساس آن بهره‌برداری از این جنگل‌ها متوقف شد تا فرصتی برای ترمیم و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و تخریب جنگل‌زدایی بیشتر جلوگیری شود.

از همان ابتدا اجرای این طرح موافق و مخالفانی داشت،‌موافقان می‌گفتند با توجه به اینکه وضعیت جنگل‌های کشور شرایط خوبی ندارد و بر اساس آمار فائو سطح جنگل‌های ایران تقریباً به نصف رسیده و سالانه حدود یک متر جنگل‌های شما عقب‌نشینی می‌کند بنابراین حتماً لازم است چنین طرحی اجرا شود تا وضعیت جنگل‌ها بهبود یابد؛ اما در دیگر سو مخالفان معتقد بودند که اجرای این طرح شغل ۱۰۰ هزار نفر را از بین خواهد برد. واردات چوب افزایش‌یافته، قیمت‌ها ناگهانی بالا می‌رود و انگیزه برای قاچاق تقویت خواهد شد.

به‌هرحال این طرح اجرایی شد و وزیر جهاد کشاورزی دستور توقف بهره‌برداری را در سال ۹۵ داد؛ اما آن‌طور که علی‌محمد شاعری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس می‌گوید بر اساس این دولت اجازه برداشت درختان شکسته و باد افتاده را داده بود اما طی این مدت این درختان جمع‌آوری نشده‌اند و مشکلات و معضلاتی را برای مردم منطقه شمال ایجاد کرده است.

شاعری نامه‌ای به حجتی وزیر جهاد کشاورزی نوشته که متن آن به این شرح است:

جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی

احتراماً همان‌گونه که مستحضرید طرح استراحت جنگل و توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال از سال ۱۳۹۶ عملیاتی گردید و طی این مدت شمار زیادی از درختان جنگلی در اثر حوادث طبیعی ریشه‌کن شده‌اند و با فرارسیدن فصل پاییز و افزایش احتمال حریق و جاری شدن سیل‌های فصلی نیز این تهدیدات فزونی می‌یابد.

ضمن اینکه پوسیدگی درختان آسیب‌دیده در حجم بالا موجب شیوع آفات در درختان بلوط و شمشاد می‌شود و بر اثر آن به میزان قابل‌ملاحظه‌ای اکسید کربن تولید و منتشرشده که تأثیرات منفی بر محیط‌زیست بر جای می‌گذارد.

از سوی دیگر جمع‌آوری این درختان که از توصیه‌های مؤکد کارشناسان در طرح استراحت جنگل به شمار می‌رود می‌تواند کمبود منابع مالی در اجرای طرح‌های حفاظتی و احیایی را جبران نماید و با عنایت به اینکه واردات چوب در شرایط فعلی بازار به‌سختی صورت می‌گیرد جمع‌آوری این درختان تأمین‌کننده بخشی از کارخانه‌ها سلولزی و کارخانه‌ها صنایع چوب خواهد بود.

همچنین در حال حاضر جنگل‌های دست‌کاشت نیاز به مراقب دارند و جاده‌های جنگلی نیز به دلیل نبود اعتبار در حال نابودی هستند که با برداشت این درختان، پیمانکاران مناسب با درآمد حاصله مکلف به انجام عملیات مراقبتی و راهداری خواهند بود.

لذا ضروری است باهدف حفظ اشتغال و رهایی از مشکلات ناشی از انباشت درختان خشکیده و پوسیده در عرصه‌های جنگلی و نیز آسیب‌های اجتماعی مترتب بر آن دستور فرمایید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به استناد تبصره ذیل بند یک و تبصره یک‌بند دو ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، راهکار مناسب برای این موضوع مهم اتخاذ نماید.

علی‌محمد شاعری

حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این نامه دستوری با این عنوان به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور داده است:

جناب آقای آقایی

با سلام؛

«پیرو مذاکره مکرر نسبت به چوب‌های شکسته و افتاده اقدام مناسب به عمل‌آورده و چوب‌های خارج‌شده را در چارچوب مقررات قانونی در اختیار کارخانه‌ها متقاضی قرار دهید.»

و در ادامه نامه رسمی به امضاء سید محمد مجابی قائم‌مقام وزیر برای اجرای دستور وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در تاریخ ۹۷.۷.۱۱ ارسال‌شده است.

اکنون نمایندگان استان‌های شمالی اعلام می‌کنند که به‌رغم دستور وزیر برای خارج کردن چوب‌های شکسته و افتاده از جنگل‌های شمال، اقدام قانونی دراین‌باره انجام‌نشده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید