Iranian Agriculture News Agency

ابوالقاسم عربیون کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایانا»:

قیمت تضمینی باید پیشران توسعه باشد

حوزه نظارت در مسائل قانونی مغفول مانده است

ابوالقاسم عربیون کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» درباره سیاست قیمت تضمینی گفت: قیمت تضمینی هرچند سیاست درستی است اما همیشه نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.چرا که ممکن است برخی مواقع پاسخگوی فعالیت‌های کشاورزی،شرایط بازار داخلی ، بین‌المللی و اقتصاد کشور نباشد. بنابراین بهتر است بگوئیم قیمت تضمینی بهینه یا قیمت تضمینی واقعی. یعنی آنچه که شرایط کشور را از لحاظ شخص کشاورز ، بخش کشاورزی، شرایط اقتصاد کشور و مصرف‌کنندگان در نظر بگیرد.

قیمت تضمینی باید پیشران توسعه باشد

او با بیان‌اینکه قیمت تضمینی باید پیشران توسعه باشد، افزود: قیمت تضمینی باید به‌گونه‌ای باشد که کشاورزان را علاقه‌مند به کشت و کار و توسعه محصول کند و هزینه‌ فعالیت‌های کشاورزان و خانواده‌های آنها را جبران کند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین قیمت تضمینی باید به‌گونه‌ای باشد که  تورمی اضافی به حوزه منابع درآمدی نسبت به بازار ایجاد نکند دراین صورت می‌توان گفت قیمت تضمینی خرید محصول گندم مناسب خواهد بود چرا که پیشران ومحرک فعالیت‌های بخش کشاورزی می‌شود و انگیزه‌های لازم را برای فعالیت در این بخش فراهم می‌کند و اطمینان‌خاطری برای کشاورز خواهد بود.

عربیون البته این توضیح را هم داد که در بحث خرید تضمینی مهم این است که دولت محصول مورد نظر را با چه نرخی خریداری ‌می‌کند چرا که اگر آن را زیر قیمت بازار و غیر قابل تصور بخش کشاورزی خریداری کند، جبران هزینه‌های نگهدای ، مواد اولیه و نهاده‌های اولیه را  نخواهد کرد.  برای همین گفته می‌شود قیمت تضمینی بهتر از خرید تضمینی است اما شرایط خاص خود را دارد و همه موارد مطرح شده باید مد نظر قرار گیرد.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی،مشکلات ساختاری را علت اجرا نشدن سیاست قیمت تضمینی اعلام کرد و گفت: ما در کشور مشکل قانونی نداریم بلکه مشکل ساختاری داریم. بهترین قانون در کشور نوشته می‌شود اما در عمل اجرا نمی‌شود.

او با اشاره‌ به اینکه حوزه نظارت در مسائل قانونی مغفول مانده است، افزود: متاسفانه کسی که مسئول نظارت و بازرسی در حوزه قانون است یا به وظایف خود آگاه نیست و یا  به درستی آن را انجام نمی‌دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید