Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «ایانا» مطرح کرد:

می‌خواهیم رئیس‌جمهوری از مشکلات کشاورزان مطلع باشد

احمدعلی کیخا: اجازه صادرات به کشاورزان داده شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید براینکه کشاورز نباید پاسوز مصرف کننده شود، گفت: قیمت‌ها باید واقعی شود.

می‌خواهیم رئیس‌جمهوری از مشکلات کشاورزان مطلع باشد

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «ایانا» درباره تصمیم شورای اقتصاد درباره قیمت اعلامی خرید تضمینی گندم گفت: این تصمیم خارج از عرف، قاعده و منطق اقتصادی و به دور از واقعیت های موجود در عرصه تولید است.

او با اشاره به افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید اظهار داشت: نه تنها قیمت ماشین آلات کشاورزی بالا رفته است بلکه قیمت کالاهایی چون جو، زیره و کلزا نیز از نرخ  اعلامی گندم بالاتر است.

کیخا اظهار داشت:قیمت گندم در کشورهای همسایه و بازارهای بین‌المللی نیز بیشتر از قیمت آن در داخل کشور ا ست.

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به قیمت گندم مشابه گندم ایران در بازارهای بین المللی تصریح کرد: گندم آلمان که مشابه گندم ایران است در بازارهای بین المللی 3000 تومان به فروش می رسد. این عدد در افغانستان 2200 تومان و در عراق 2500 تومان است.

او تاکید کرد:همه این موارد نشان می دهد قیمتی که برای خرید تضمینی گندم تعیین شده برآورد خارج از  منطق کارشناسی و اقتصادی است.

کیخا گفت:مسئولان به بهانه حمایت از مصرف کنندگان و رابطه قیمت گندم با قیمت نان، قیمت گندم را بالا نمی برد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: چرا کشاورز باید ضرر پایین ماندن قیمت نان را در راستای حمایت از مصرف‌کننده بدهد.چرا برای حمایت از مصرف‌کننده باید از جیب کشاورز کم شود.

او درباره نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهوری نیز گفت: نمایندگان با امضاء این نامه خواستار این هستند که رئیس‌جمهور در جریان مشکلات کشاورزان قرار بگیرد.

کیخا اظهار داشت:برخی نمایندگان معتقدند اگر دولت درباره قیمت اعلامی شورای اقتصاد تجدد نظر نکند، موضوع آنقدر اهمیت دارد که به سئوال از رئیس‌جمهور در مجلس ختم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: این نوع برخوردها برای بخش کشاورزی بسیار آسیب زاست. 

او درباره پیشنهادهایی مبنی بر اجازه صادرات به گندمکاران نیز توضیح داد: گندمکاران از کمیسیون کشاورزی خواستار اجازه صادرات گندم در بازار بین المللی با توجه به تعیین نرخ خرید تضمینی گندم شدند.

کیخا با اشاره به اینکه باید قیمت ها واقعی شود، گفت: حتی قیمت نان باید در طول دوره ای مشخصی واقعی شود و از محل صرفه جویی به افراد نیازمند یارانه داده شود. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید