Iranian Agriculture News Agency

نوبخت خبر داد:

اختصاص 18 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 18 هزار و 252 میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی برای اشتغالزایی خبر داد و گفت: برای این اعتبار که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، 82 هزار فرصت شغلی پیش بینی شده است.

اختصاص 18  هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی

محمدباقر نوبخت عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از بانک ژن مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور در جمع خبرنگاران افزود: براساس موافقت نامه ای که هفته گذشته امضاء شد؛ برای این اعتبار که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، 82 هزار فرصت شغلی پیش بینی شده است.
وی توسعه صنعت نوغانداری را وابسته به پژوهش و تحقیق دانست و تصریح کرد: با روش های سنتی نمی توانیم با مصنوعات جهانی ابریشم رقابت کنیم چراکه بسیاری از کشورها همچون چین و ژاپن در این عرصه بسیار پیشرفته هستند بنابراین باید از طریق تحقیق و توسعه این امکان را فراهم کنیم که بازدهی کار افزایش یابد.
معاون رییس جمهوری با اشاره به بازدید خود از یکی از مراکز تحقیقاتی نوغانداری و پیله ابریشم ، این مجموعه بویژه بانک ژن ایجاد شده را یک سرمایه ملی عنوان کرد و گفت: صنعت نوغانداری نیازمند حرکت از حوزه مطالعات به سمت عملیاتی و اشتغالزایی است و گزارش های رسیده درباره این صنعت با توجه به فناوری و دانش بالایی که در این پژوهشکده وجود دارد، امیدبخش است.
به گفته نوبخت؛ با توجه به تخصصی بودن صنعت نوغانداری و تجربه ای که از گذشته مردم گیلان داشته اند ، می توانیم از آن برای جوانان استان، زنان و مردان گیلان به عنوان یک کار تخصصی بهره بگیریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که این سازمان آمادگی دارد اعتباری نیز برای بحث نوغانداری در گیلان در نظر بگیرد مشروط بر آنکه در این بخش اشتغالزایی شود.
ذخایر بانک ژن مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور در استان گیلان، با تنوع 108 لاین در خاورمیانه منحصر بفرد است.
پرورش کرم ابریشم در استان های گیلان ، مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ، آذربایجان شرقی ، اصفهان، فارس، یزد و خوزستان انجام می شود. 
هم اکنون 11 هزار هکتار مساحت توتستان های کشور است که هشت هزار هکتار آن در گیلان وجود دارد و 30 هزار نوغاندار در این عرصه فعالیت می کنند. 
پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین هرسال آغاز می شود و پس از طی یک دوره حدود دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند. 
مرکز توسعه نوغانداری کشور از سال 1393 در گیلان ایجاد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید