Iranian Agriculture News Agency

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی مطرح شد:

کیخا: یارانه مصرف‌کننده از جیب کشاورز پرداخت می‌شود

داودی: امکانات درمانی رایگان در اختیار خانواده‌های کشاورزان و دامداران قرار بگیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: به کشاورزان خارجی یارانه پرداخت نمی‌کنیم بلکه با سرکوب قیمت‌ها از جیب کشاورز به مصرف‌کنندگان یارانه داده می‌شود.

کیخا: یارانه مصرف‌کننده از جیب کشاورز پرداخت می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی روز (سه‌شنبه، ۲۹ آبان ماه) به‌منظور بررسی وضعیت استان آذربایجان شرقی ازنظر کشاورزی، محیط‌زیست و منابع طبیعی به این استان سفرکرده‌اند.

اعضای کمیسیون در بدو ورود به استان آذربایجان شرقی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حضور پیدا کردند، در این نشست احمدعلی کیخا، اظهار داشت: امیدواریم در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مباحث به‌صورت شفاف مطرح و موردبررسی قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه شکی نیست که در دهه‌های گذشته تلاش‌های بسیار زیادی درزمینهٔ کشاورزی صورت گرفته اما اختلاف‌نظر بر سر این موضوع است که به توسعه کشاورزی دست پیدا نکرده‌ایم و نتوانسته‌ایم جمعیت روستاها را حفظ و از مهاجرت آن‌ها جلوگیری کنیم، گفت: تمامی مشکلات بخش کشاورزی در آن نیست و ۷۰ درصد آن‌ها به خارج بخش ارتباط دارد.

تحمیل هزینه‌بر بخش کشاورزی با پایین نگه‌داشتن نرخ ارز

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال گذشته با پایین نگه‌داشتن نرخ ارز هزینه هنگفتی را بر بخش کشاورزی تحمیل کرده‌ایم و صنعت با دریافت مواد اولیه ارزان‌قیمت تلاشی برای پیشرفت نداشته است، ادامه داد: اگر بخشی از سرمایه‌ای که در صنعت خودرو هزینه شده درزمینهٔ فرش یا خرما هزینه می‌شد وضعیت بهتر از این بود.

نظریات اقتصادی کمر کشاورزی را خم کرده است

 وی با تأکید بر اینکه به کشاورزان خارجی یارانه پرداخت نمی‌کنیم بلکه با سرکوب قیمت‌ها از جیب کشاورز به مصرف‌کنندگان یارانه داده می‌شود، عنوان کرد: نظریات اقتصادی موجود در کشور باعث شده تا کشاورزی کمر راست نکند، در این زمینه باید اصلاحات جدی صورت بگیرد.

سند علمی کردن کشاورزی تهیه می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه یکی از دلایل عدم توسعه کشاورزی علمی نبودن آن است، تصریح کرد: هیچ‌کدام از مؤسسات و مراکز تحقیقاتی ماموریت‌گرا عمل نمی‌کنند، مقررشده است تا با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلساتی سندی برای علمی کردن کشاورزی تهیه شود.

موفق نبودن مقابله با آفات با استفاده از سموم منطقی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه منطقی است که روش‌های مقابله با آفات و بیماری‌ها با استفاده از سموم موفق و امکان‌پذیر نیست، مطرح کرد: در جلسات کمیسیون کشاورزی معمولاً نمایندگان بخش خصوصی و اصناف حصر دارند و منعی در این زمینه نداریم.

عدم افزایش قیمت گندم موجب قاچاق محصول می‌شود

کیخا بابیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی از یک‌سو قصد داریم غذای مردم و از سوی دیگر به کشاورزان توجه نمی‌شود، گفت: دو ماه از زمان قانونی اعلام قیمت خرید تضمینی گندم گذشته است، باید بر اساس نرخ تورم قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا کند، رشد تورم در سال جاری بر اساس اعلام رسمی دولت ۳۰ درصد بوده با این شرایط چگونه قصد دارند قیمت خرید تضمینی را زیر یک هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کنند نتیجه این موضوع قاچاق گندم و عدم توسعه کشاورزی است.

راه‌حل دریاچه ارومیه اقتصادی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با تأکید بر اینکه در ابتدای انقلاب ۱۵۸ هزار هکتار از اراضی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه زیر کشت بوده اما این میزان در سال‌های اخیر به ۴۵۰ تا ۸۵۰ هزار هکتار رسیده است، نمی‌توان از ظرف ثابت هم تولید محصولات کشاورزی را افزایش داد و هم دریاچه ارومیه را حفظ کرد، تصریح کرد: با راه‌حل فنی امکان حل مسئله دریاچه ارومیه وجود ندارد باید به دنبال راه‌حل اقتصادی باشیم.

در ادامه این نشست یوسف داودی، اظهار داشت: هدف از این سفر و تشکیل نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بررسی مشکلات این حوزه بود.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تلاش می‌کنیم تا موارد مطرح‌شده در این نشست را در مصوبات کمیسیون لحاظ کنیم، گفت: با توجه به اینکه جمعیت دام در کشور در حال کاهش است تقاضا داریم ارز کافی به‌منظور واردات ۲۰۰ هزار رأس گوسفند نژاد دار تخصیص داده شود تا ضریب غذا، گوشت و شیر را افزایش دهیم، برابر با بررسی‌های صورت گرفته استان برای پرورش دام شرایط لازم را دارد و با واردات این تعداد می‌توان نژاد را تغییر و میزان تولید گوشت و شیر را افزایش داد.

بر اساس قانون واکسن دام باید رایگان توزیع شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهم استان آذربایجان شرقی در تأمین گوشت و شیر موردنیاز کشور بسیار زیاد است و دریکی از شهرستان‌ها یک‌میلیون دام داریم درحالی‌که جمعیت دامی کل کشور کمتر از ۶۰ میلیون رأس است، ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید واکسن دام به‌صورت رایگان توزیع شود، با توجه به شرایط جغرافیایی استان بیماری‌های ویروسی و میکروبی به‌راحتی وارد استان می‌شود.

سهم استان از صندوق توسعه ملی کم است

وی با تأکید بر اینکه سهم استان آذربایجان شرقی از صندوق توسعه ملی کم است و این سهم باید با میزان سهم استان‌های دیگر برابری کند، عنوان کرد: کشت‌های جدیدی که نیاز به آب کمی دارند باید در این استان ترویج داده شوند و تمهیدات ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شود؛ به صادرات محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی که بر روی دست کشاورزان استان می‌ماند کمک شود باید تقویت دیپلماسی اقتصادی، بازرگانی، تجاری و کشاورزی در دستور کار دولت قرار بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه درخواست حمایت‌های پزشکی و درمانی خانواده‌های مظلوم کشاورزان و دامداران در شهرها، روستاها و کوه‌پایه‌ها داریم، خاطرنشان کرد: باید امکانات پزشکی و بهداشتی رایگان و ارزان‌قیمت در خانواده‌های کشاورزان و دامداران قرار بگیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید