Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی از تبعات تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد:

احتمال افزایش کشت جو به جای گندم

قیمت کمتر از ۲ هزار تومان برای هر کیلو گندم اجحاف به بخش کشاورزی است

ایانا_ سیاست و دیپلماسی|| ​رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر برای قیمت گندم به درستی تصمیم‌گیری نشود، ممکن است محصولاتی همچون جو که آب کمتری را نیاز دارد به عنوان محصول رقیب جایگزین گندم شود.

 احتمال افزایش کشت جو به جای گندم

به گزارش ایانا، احمدعلی کیخواه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به عرضه و تقاضای نیروی کار در بخش کشاورزی گفت: با توجه به کاهش ارزش پولی ملی بخش قابل توجهی از نیروی کار مخصوصا در باغات و مزارع اطراف تهران و شهرستان‌ها، گروه‌های مهاجر از کشورهای مختلف مثل افغانستان تامین می‌‌شد که با کاهش ارزش پول ملی برای آنان دیگر به صرفه نیست و در این بخش خلاء ایجاد شده است.

او با اشاره به حوزه وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از ماموریت‌های این وزارتخانه باید این باشد که درباره تامین نیروهای انسانی سیاست‌گذاری انجام دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه هفته گذشته با آقای لاریجانی رئیس مجلس موضوع مهمی را به بحث گذاشتیم، گفت: بحث قیمت‌گذاری محصولات و کالاهای اساسی برای سال زراعی را با رئیس مجلس در میان گذاشتم. مهمترین این کالاها گندم است که طبق اطلاع واصله، دولت متاسفانه برخلاف قانون تاکنون تصمیم نگرفته است در صورتی که باید قبل از شروع سال زراعی جدید در حوزه قیمت‌گذاری‌ها در این بخش تصمیم بگیرد.

او خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های مربوط به قیمت‌گذاری باعث می‌شود که دولت بتواند درست تصمیم‌گیری کند. دولت باید در تعیین قیمت، هزینه‌های تولید را ببیند و تورم را در تعیین این قیمت‌ها حساب کند.

کیخا با بیان اینکه طی چند سال گذشته قیمت گندم تغییر چندانی نداشته است، گفت: در این سال‌های اخیر به رغم اینکه قیمت گندم تغییری نکرده است اما میزان تورم بر اساس گزارش بانک مرکزی بالای ۳۰ درصد افزایش داشته است و هزینه‌های تولید هم بیشتر شده است. قیمت گندم بر اساس ارز دولتی در کشورهای همسایه بالای ۲۶۰۰ تومان است به عنوان مثال در افغانستان قیمت گندم بالاتر از ۲۲۰۰ تومان و در عراق بیشتر از ۲۶۰۰ تومان است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگرچه دولت نگرانی‌هایی دارد که افزایش قیمت گندم سیگنال‌هایی را برای افزایش قیمت سایر محصولات و کالاها داشته باشد اما در مجموع اگر برای این قیمت به درستی تصمیم‌گیری نشود، ممکن است محصولاتی همچون جو که آب کمتری را نیاز دارد به عنوان محصول رقیب جایگزین گندم شود.

او با اشاره به بازدید خود از استان‌های مختلف کشور گفت: در بسیاری از مناطق به دلیل پایین بودن قیمت گندم برخی از گندمکاران محصول خود را با قیمت بالاتری به عنوان جایگزین جو به دامداری‌ها می‌فروختند بنابراین تقاضای من به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی از دولت این است که در ارتباط با تعیین قیمت گندم هر چه سریعتر تصمیم‌گیری کنند و با توجه به واقعیت‌های روز جامعه تصمیم درستی را اتخاذ کنند اگر این مسائل در نظر گرفته نشود ممکن است ما دچار مشکل و آسیب بشویم.

کیخا تاکید کرد: من فکر می‌کنم قیمت گندم باید بالای دو هزار تومان باشد کمتر از دو هزار تومان به نظر من اجحاف به بخش کشاورزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید