Iranian Agriculture News Agency

اعظم بیکی مدیر بخش آب مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی وآب اتاق بازرگانی ایران با حضور در خبرگزاری ایانا :

عملکرد موفق وزارت جهاد در بهره‌وری مصرف آب

مصرف خالص آب در بخش کشاورزی در بازه ۶۵ تا ۷۰ میلیارد متر مکعب است

اعظم بیکی مدیر بخش آب مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران با حضور در خبرگزاری «ایانا» با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر اقدامات زیادی در جهت کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری انجام داده است، گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند به کاهش مصرف آب و افزایش استفاده از منابع آب کمک کند، بحث افزایش بهره‌وری است که دراین میان وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر اقدامات زیادی را برای تحقق این امر انجام داده و به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته است.

عملکرد موفق وزارت جهاد در بهره‌وری مصرف آب

او درباره بهره‌وری کل مصرف آب کشور نیز اضافه کرد: بهره‌وری کل مصرف آب کشور در سال 87، 800گرم بود در سال 97به 1320 گرم افزایش یافت که به‌نوبه خود رشد قابل‌توجهی است.

بیکی با تاکید با اینکه استاندارد جهانی بهره‌وری مصرف آب در بازه 1.5 تا 2 کیلوگرم است،گفت: این در حالی است که این بهره‌وری در برخی محصولات کشاورزی درایران بسیار پائین است. به‌عنوان‌مثال، بهره‌وری برنج سفید در ایران 0.25 است اما در کشورمصر 0.65 است.

او  ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی را از دیگر سیاست‌های مثبت وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و توضیح داد: یکی دیگر از سیاست‌هایی که می‌تواند در مدیریت مصرف آب نقش بسزایی داشته باشد، ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی است؛ سیاستی که وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر در پیش‌گرفته است. به‌عنوان‌مثال، در استانی مثل اصفهان با توجه به بحران منابع آبی نباید کشت برنج انجام شود.

بیکی بابیان اینکه بحث مالکیت منابع آب و وضع قوانین بر عهده وزارت نیرواست، تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی اما می‌تواند با مدیریت بهتر بهره‌وری را افزایش دهد و در این راستا سیاست‌هایی را اتخاذ کند که کاهش مصرف آب اتفاق بیفتد؛ سیاست‌هایی که برخی از آنها نیز نتیجه‌بخش بوده است.

او دربخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به میزان مصرف آب کشاورزی از منابع کشورگفت: براساس جدیدترین آمار و اطلاعات مدیریت منابع آب؛ منابع آب تجدیدپذیر داخلی حدود 110 میلیارد متر مکعب و میزان ورودی از کشورهای مجاور حدود 4 میلیارد متر مکعب است.همچنین میزان آب تجدیدپذیر کشور 114 میلیارد متر مکعب است که از این میزان حدود 98 میلیارد متر مکعب برداشت برای مصارف مختلف و حدود 87 میلیارد متر مکعب برداشت برای مصارف کشاورزی است که میزان برداشت از آبهای سطحی حدود 40میلیارد متر مکعب و  48 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی است.

به گفته او؛ ‌یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که همیشه میزان برداشت از منابع و نه مصرف در اعداد وارقام ثبت می‌شود.در حالی‌که میزان مصرف و برداشت متفاوت است. مساله‌ای که وزارت نیرو و کشاورزی نیز بر سر آن اختلاف نظر دارند.از نگاه وزارت نیرو؛ مصرف آب کشاورزی 90 میلیار مترمکعب است در حالی‌که وزارت کشاورزی عنوان می‌کند مصرف آب در این بخش حدود 60 ملیلیارد متر مکعب است.در صورتی‌که براساس مصرف خالص، اعداد یکی است و با هم اختلاف چندانی ندارد.

بیکی این را هم توضیح داد که در کشورهایی مثل ایران که متکی بر کشاورزی هستند اگرچه سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کم است اما کشاورزی سهم عمده‌ای در اشتغال کشور دارد و طبیعی است که مصرف آب در بخش بالا باشد.

مشروح این گفت‌وگو به زودی در خبرگزاری ایانا منتشر می‌شود. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید