Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی در گفتگو با ایانا:

زیرساخت‌ها برای بیمه درآمدکشاورزی فراهم نیست

مردم تمایلی به بیمه اموال ندارند

حسن نژاد معتقد است تا شفافیت مالی در درآمد کشاورزان وجود نداشته باشد، بیمه درآمد کشاورزی ممکن نخواهد شد.

زیرساخت‌ها برای بیمه درآمدکشاورزی فراهم نیست

ابراهیم حسن نژاد، قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا در خصوص بیمه شدن درآمد کشاورزی بجای هزینه کشاورزی گفت: «در حال حاضر زیرساخت‌های این موضوع در ایران مهیا نیست.»

او بابیان اینکه ما باید بدانیم یک کشاورز چقدر درآمد در سال استحصال کرده است گفت: «درآمد کشاورزان باید یکجا ثبت شود و رقم آن معلوم شود. درواقع شفافیت مالی مشخص شود تا درآمد حاصله از محل گندم، باغ و... چقدر است. از سویی میزان آسیب‌های وارده نیز مشخص شود تا بتوان با محاسبه این موارد بیمه درآمد را عملیاتی کرد.»

حسن نژاد تصریح کرد: «ازآنجایی‌که این شفافیت مالی در این سیستم وجود ندارد و تعریف‌نشده است، درنتیجه در ایران در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.»

او با اشاره به این نکته که درآمد بیمه کشاورزی در برخی از کشورها مرسوم است و مورد استقبال قرارگرفته است، گفت: «این‌یک روش بیمه‌ای است اما در ایران به دلیل عدم شفافیت در بخش درآمدها و زیرساخت‌های آن امکان‌پذیر نیست.»

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی همچنین در خصوص تمایل نداشتن کشاورزان به بیمه کردن زمین و محصولات کشاورزی گفت: «بیمه اموال مختص بخش کشاورزی نیست؛ اما به‌طورکلی همه مردم در کل دنیا تمایل به بیمه کردن اموال ندارند. همچنین ازآنجایی‌که بیمه کشاورزی یارانه‌ای است بخش قابل‌توجه ای از بیمه از سوی دولت تقبل می‌شود. درنتیجه در زمان پرداخت به دلیل کمبود منابع به‌موقع پرداخت نمی‌شود.»

او بابیان اینکه ما به‌عنوان بیمه‌گر نمی‌توانیم خسارت‌ها را به‌موقع پرداخت کنیم گفت: «این امر موجب تأخیر در پرداخت بیمه و درنتیجه عدم استقبال مردم خواهد شد.»

حسن نژاد همچنین اظهار داشت: «حق بیمه کشاورزان سهم کمتری را به خود اختصاص داده است و سهم دولت در این زمینه خیلی بالاتر است، همین امر موجب می‌شود در زمان پرداخت خسارت، بیمه به‌اندازه کافی اعتبار در صندوق برای پرداخت خسارت‌ها نداشته باشد.»

او با پیشنهاد پرداخت حق بیمه از سوی کشاورزان تصریح کرد: «بااین‌وجود طبیعی است که به‌موقع بتوانیم غرامت‌ها را پرداخت کنیم. چراکه خسارت‌ها از محل دریافت حق بیمه است.»

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی تأکید کرد: «‌ برای رفع این معضل باید تلاش شود حق بیمه‌ها به‌موقع دریافت شود و از سویی سرمایه صندوق بیمه را افزایش دهیم تا بتوانیم پرداختی‌های بیمه را زودتر انجام دهیم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید