Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی اعلام کرد:

اختلاف قیمت جهانی گندم با نرخ خرید تضمینی

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش نرخ خربد گندم، قیمت جهانی گندم را ۲۵۰۰ تومان عنوان کرد.

اختلاف قیمت جهانی گندم با نرخ خرید تضمینی
به گزارش ایانا، جلال محمود زاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش نرخ خربد گندم، قیمت جهانی گندم را ۲۵۰۰ تومان عنوان کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص میزان افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته و بالا رفتن نرخ ارز باید این محصول امسال افزایش قیمت مناسبی را داشته باشد.

وی با پیشنهاد قیمت ۱۷۵۰ تومان برای هر کیلو گندم گفت:این در حالی است که قیمت جهانی گندم ۲۵۰۰ تومان در هر کیلو است.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: افزایش نیافتن قیمت گندم به‌اندازه کافی موجب می‌شود کشاورزان نه‌تنها به کشت سایر محصولات با سوددهی بالا روی بیاورند بلکه موجب خروج غیررسمی و قاچاق این کالا به خارج از کشور می‌شود. نماینده مهاباد با اشاره به تفاوت قیمت داخلی با قیمت جهانی گندم ، خاطرنشان کرد:عدم افزایش قیمت مناسب همچنین موجب کاهش کشت این محصول و درنتیجه خروج از مرز خودکفایی خواهد شد. به‌طوری‌که این محصول استراتژیک که بخشی از اقتصاد کشاورزی کشور را بر عهده دارد با کاهش کشت و تولید مواجه می‌شود و خودکفا نخواهد بود.

محمودزاده تأکید کرد:کاهش کشت موجب کاهش تولید می‌شود که امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه وزارت کشاورزی نیز با این قیمت موافق است، خاطرنشان کرد:امیدواریم شورای اقتصاد قیمت مناسبی را تعیین کند تا نه کشاورز متضرر شود و نه خدشه‌ای به خودکفایی این محصول ایجاد شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید