Iranian Agriculture News Agency

دولت مسیر کشت فراسرزمینی را تسهیل‌ کند

عضو کمیسیون کشاورزی، گفت: دولت باید به عنوان تسهیل‌گر مسیر داوطلبان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشت فراسرزمینی عمل کند، در برخی از موارد شاهد هستیم که در این زمینه رانت ایجاد می‌شود.

دولت مسیر کشت فراسرزمینی را تسهیل‌ کند

به گزارش ایانا، علی وقف‌چی  در خصوص وضعیت فرآیند کشت‌های فراسرزمینی باتوجه به کمبود آب در کشور، اظهار داشت: آنچه که در کشور وجود ندارد مدیرت و عدم نگاه علمی به بحث مصرف و تجاری سازی آب است به این معنا که نگاه ما به آب به‌عنوان کالای اقتصادی نبوده است سرمایه‌گذاری که برای اقتصادی کردن آب باید داشته باشیم نداریم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهتر است با توجه ظرفیت‌های موجود در کشور از توان بخش کشاورزی استفاده شود، گفت: افرادی وجود دارند که مایل هستند با سرمایه‌های شخصی خود در بخش کشت فراسرزمینی سرمایه‌گذاری کنند، در برخی از کشورها به دلیل وجود منابع آب کافی درصد و احتمال موفقیت این افراد بالا است.

کشت فراسرزمینی بهانه‌ای برای رانت‌خواران

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید به عنوان تسهیل‌گر مسیر داوطلبان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشت فراسرزمینی عمل کند، ادامه داد: در برخی از موارد شاهد هستیم که در این زمینه رانت ایجاد می‌شود و به بهانه کشت فراسرزمینی پول‌ها را در مسیرهای دیگری هزینه می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه با توجه به نرخ ارز کشت فرا سرزمینی برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی دارد، اظهار داشت: برخی از کشورها ظرفیت‌های بسیار بالایی در بخش آب و خاک به منظور کشت دارند، اما باید محاسباتی در خصوص هزینه کرد و درآمد حاصل انجام شود اگر توازنی در درآمدها و هزینه وجود داشته باشد حمایت از آن برای کشور مفید است و می‌تواند ارز آور باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید