Iranian Agriculture News Agency

داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

تاکید بر اصلاح فرایندها و قوانین به جای تغییر وزرا

همیشه در استیضاح‌های مجلس انگیزه‌های جناحی و سیاسی مطرح بوده است

داریوش قنبری عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس درباره الزام نمایندگان برای استیضاح وزرا آن هم در شرایطی که دولت قصد ترمیم کابینه را دارد،‌ به خبرنگار سیاسی ایانا گفت: قطعا در شرایط فعلی با استیضاح و تغییر وزرا نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه بر مشکلات کشور افزوده می‌شود.

تاکید بر اصلاح فرایندها و قوانین به جای تغییر وزرا

قنبری اضافه کرد: در حقیقت وقتی مدیر با سابقه‌ای را تغییر بدهند و فرد دیگری را جایگزین کنند تا زمانی که فرد جدید تجربه کسب کند زمان زیادی لازم است وفرصت‌هایی از دست می‌رود بنابراین چنین اتفاقی به مصلحت نیست.

او گفت: به نظرمی‌رسد در شرایط کنونی بهتر است به جای تغییر وزرا و مدیران بر اصلاح فرایندها و قوانین تاکید شود چرا که آثار بهتری برای کشور و جامعه دارد.

قنبری با اشاره به اینکه استیضاح‌ها مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی‌کند، تاکید کرد: با توجه به اینکه مشکلات زیادی در کشور وجود دارد و سال دیگر انتخابات در پیش است، به‌نظر می‌رسد مجلس تمایل دارد بیشتر به سمت کارهای انتقادی پیش رود و از ابزارهای نظارتی از جمله استیضاح بهره بیشتری ببرد این درحالی است که استفاده از این ابزارها به جای اینکه از دامنه مسائل بکاهد مشکلات را بیشتر می‌کند و به مصلحت کشور نیست.

اوگفت: نمایندگان مجلس با ابزار استیضاح به جای حل مشکلات صورت مساله را پاک می‌کنند و به دنبال مسائل حاشیه‌ای می‌روند در حالی‌که چنین مواردی مسائل روز کشور نیست وراهگشا نخواهد بود.

قنبری با تاکید براینکه استیضاح حق نمایندگان است و هیچ تردیدی در آن نیست، توضیح داد: استیضاح یکی از ابزارهایی است که نمایندگان می‌توانند از آن برای اصلاح امور استفاده ‌کنند اما باید دید مساله اصلی کشور چیست. اگر مسئله کشور مدیریتی است باید دید  آیا با تغییر مدیر مشکل حل خواهد شد که استیضاح کارایی داشته باشد یا مسائل دیگری مطرح است.بنابراین اگر مسائل دیگری مطرح باشد قطعا استیضاح مشکلی را حل نمی‌کند.

او گفت: بهترین راه این است که مجلس از این فضا خارج شود و به دولت برای حل مسائل و مشکلاتی که وجود دارد کمک کند و نوعی همکاری برای حل مسائل  بین مجلس و دولت شکل گیرد. قطعا مجلس هم باید به این نکته واقف باشد که مسئولیت اداره کشور به شکل مشترک هم به عهده دولت و هم به عهده مجلس است. ضمن‌اینکه دولت قوانینی را اجرا می‌کند که توسط مجلس گذارده شده است بنابراین باید روی این مسئولیت مشترک بیشتر کار شود و با توجه به این مهم به دولت کمک شود تا مشکلات موجود در کشور را حل کند.

قنبری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر وجود انگیزه‌های سیاسی در نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرا افزود: قطعا همیشه انگیزه‌های سیاسی برای استیضاح مطرح بوده است.به خصوص اینکه سال آینده هم انتخابات در پیش است و همین  مساله نوعی کار سیاسی است. واقعیت این است که مسائل و انگیزه‌های سیاسی را نمی‌توان نادیده گرفت .همیشه در استیضاح‌هایی که در مجلس مطرح بوده است انگیزه‌های جناحی و سیاسی مطرح بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید