Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی وزارت خارجه تائید کرد:

یادداشت آمریکا در مورد خروج ازعهدنامه مودت

FATF در جهت منافع ایران است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یادداشت کتبی را از طرف آمریکا در مورد خروج این کشور از عهدنامه مودت دریافت کردیم.

یادداشت آمریکا در مورد خروج ازعهدنامه مودت

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، قاسمی  در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون صدور رای موقت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری و اقدامات انجام شده پس از صدور این حکم و این که به همراه آن آمریکا از این پیمان خارج شده است، اظهار داشت: ما یادداشت کتبی از طرف آمریکا در مورد خروج این کشور از عهدنامه مودت دریافت کرده‌ایم. 

قاسمی با بیان این بخش حقوقی و سیاسی وزارت امور خارجه توانست به این نقطه مثبت در این دعوا برسد، افزود: صدور رای موقت در ادامه روند قبلی و شکایت ایران بود و ما توانستیم به این موفقیت برسیم. 

وی ادامه داد: اجرایی شدن خروج آمریکا از عهدنامه مودت حتی در صورت اعلام آن، حداقل به یک سال زمان نیاز دارد، البته تمهیداتی را در داخل کشور مورد بررسی قرار داده‌ایم و اقداماتی را در دست بررسی داریم و در صورت رسیدن به اجماع و توافق کلی درباره آن اقدام خواهیم کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به آغاز دور جدید تحریم های آمریکا آیا ما بنا نداریم به این اقدام اعتراض کنیم، اظهار داشت: ما حتما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و نهایتاً آن را خبری خواهیم کرد اما در شرایط فعلی روش ان را مطرح نمی‌کنیم. 

قاسمی ادامه داد: همانطور که زمان طرح شکایت تا دریافت قرار موقت و رای دادگاه  به دلایل خاصی سکوت کرده و صبر کردیم تا مراحل خاصی طی شود. 

وی تصریح کرد: همه کسانی که در این کار بزرگ سهیم بودند، تلاش شبانه روزی داشتند اما فکر می‌کنم جای بیان جزئیات در این سطح به مصلحت نیست. 

برنامه برای حضور بخش خصوصی ایران در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مشارکت ایران در بازسازی سوریه گفت: برنامه ایران حضور بخش خصوصی و بنگاه های تجاری صنعتی و فناوری در سوریه است، امیدوارم شرایط برای آغاز کار هر چه زودتر فراهم شود و این بخش بتواند در این حوزه هم به مردم این کشور کمک کند.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضور خود در مبارزه با تروریسم نقش مهمی داشته و در بازسازی این کشور هم شرکت می کند.

قاسمی با بیان این که برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه های تجاری صنعتی و فناوری در سوریه است، افزود: امیدوارم شرایط برای آغاز کار هر چه زودتر فراهم شود و بخش خصوصی بتواند در این حوزه هم به مردم سوریه کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره پیامی که وزیر امور خارجه چندی پیش درمورد آمادگی ایران برای همکاری با عربستان در مسائل منطقه‌ای، آیا امکان بر قراری مجدد روابط با عربستان وجود دارد، توضیح داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایگان و کشورهای پیرامونی روشن است و مواضع ما در این زمینه بارها تکرار شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: این سیاست اصولی در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم می‌تواند شکل عملی به خود بگیرد، سخنی که از سوی وزیر امور خارجه بیان شد همان سیاست اصولی جمهوری اسلامی است که دکتر ظریف تکرار کرده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که شرایط در منطقه فراهم شود قطعاً همکاری کشورهای منطقه می تواند در تامین صلح ثبات و امنیت منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست عمومی گروه ویژه اقدام مالی - FATF - و این که پیوستن ایران به این گروه چه مزایایی برای ایران دارد، گفت: قطعاً این موضوع در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران و روابط اقتصادی این کشور خواهد بود و از مزایای بسیاری برخوردار است.

قاسمی افزود: ما با در نظر داشتن مجموعه قوانین و چهارچوب های موجود، در این مسیر حرکت میکنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دیپلمات بازداشتی ایران در بلژیک و این که دستگاه دیپلماسی برای آزادی وی چه اقداماتی انجام داده است، اظهار داشت: در پی بروز این واقعه تلخ و متهم شدن یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در اثر توطئه‌های معاندین این اتفاق افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری این که روابط ایران با اروپا و سیاست خارجی جمهوری اسلامی در مقطع حساسی است، تاکید کرد: ایران و اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام به این مرحله ورود کردند و در راستای همکاری و تعاملات جدید اقدامات لازم توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته است. 

قاسمی یادآور شد: ما در تماس دائم با این کشورها هستیم و برنامه‌های تدوین شده کماکان ادامه دارد و امیدواریم هرچه زودتر بی‌گناهی دیپلمات ایرانی ثابت و ایشان به کشور بازگردد.

وی تصریح کرد: ایران از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده است، در عین حال دلیلی ندارد که با توجه به ماهیت اتهامات و نقش گروه‌های معاند اقدامات خود را به جزییات و روزبه‌روز اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در زمان لازم در این خصوص می توانیم توضیحات مفصل تر را بیان کنیم اما هیچ کشوری به صورت علنی گام‌های خود را در چنین مواردی بیان نمی‌کند.

قاسمی اضافه کرد: افراد و گروه‌هایی هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه با بهانه جویی علاقه مند هستند اقدامات ایران آشکار شود که کاری نادرست و مخالف منافع جمهوری اسلامی ایران است و بهتر است دوستان به این موضوع توجه داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که مواضع دیپلماسی ما در رابطه با مداخله آمریکا در سوریه چیست، گفت: مداخله این کشور در سوریه بدون مجوز دولت این کشور کاری خلاف، غیرقانونی و خلاف موازین بین المللی است.

قاسمی افزود: آمریکا باید از هرگونه اقدام و دخالت در مسائل سوریه سریعا اجتناب کند چرا که بدون دعوت و خواست دولت سوریه دست به اقداماتی می زند. با شناختی که از سیاست های توسعه طلبانه آمریکا می شناسیم این کشور در جهت ایجاد بی ثباتی و ناامنی و کمک به تروریست هایی که تا حد زیادی با شکست مواجه شدند، اقدام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: توصیه ما به آمریکا این است که از سوریه هر چه سریعتر خارج شود و در مسائل این کشور دخالت نکند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این که آیا قبل از 13 آبان کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار خواهد شد یا خیر، گفت: نمیدانم ولی مذاکرات و رایزنیها در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا وجود داشته، دارد و ادامه خواهد داشت.

قاسمی خاطرنشان کرد: آخرین نشست در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و در سطح وزیران امور خارجه که مذاکرات سازنده‌ای بود، صورت گرفت و در صورت نیاز می توانیم نشست های دیگری را در سطوح عالیتر داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته گردهم آمدن تعدادی از وزیران خارجه با توجه به مشغله کاری ساده نیست ولی در صورت ضرورت حتما در این مسیر با توجه به گام هایی که تا کنون برداشته ایم و مسیر رو به پیشرفتی را طی کرده ایم، این جلسات می تواند برگزار شود و امیدوارم هر چه زودتر به نتایج لازم دست پیدا کنیم.

دیپلمات ایرانی در هلند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه با توجه به اخراج دیپلمات ایرانی از هلند، چرا عمل متقابلی دستگاه دیپلماسی انجام نداده است و در این زمینه موضوعات را پنهان می کند، گفت: ایران در مقابل هرگونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها نسبت به دیپلمات ها و سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس العمل لازم و متقابل را همواره داشته و خواهد داشت.

قاسمی ادامه داد: چه در مورد هلند و دیگر کشورها، اگر چنین مسائلی اتفاق بیفتد این حق را داریم که با توجه به مجموعه منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم ر ا بعمل بیاوریم.

وی افزود: بنابراین نه بحث پنهانکاری و نه بحث سکوت وجود ندارد و یا نادیده انگاشتن خلاف موازین دیپلماتیک از جانب سایر کشورها نسبت به ایران در شرایط لازم اقدام مقتضی خود را به جا می آوریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بخشی از سیاست خارجی و روابط میان کشورها عموما در زمان خود خبری نمی شود و خبری شدن اقدامات و تحرکات به زمان مناسب خود موکول می شود، همانگونه که بارها بسیاری از اقدامات در رابطه با کشورها با فاصله بیشتری انجام شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: انتظار نداشته باشید شتاب زده و بدون توجه به ذکاوت لازم دست به اقداماتی بزنیم که نهایتا سود آن متوجه دیگران باشد و این گونه مسائل، مسائل دولت ایران است و همه آن هایی که باید در جریان اقدامات ما باشند، هستند و در یک اجماع و تفاهم کلی اقدام لازم در زمان خود صورت می گیرد.

تعطیلی برخی صرافی های ایرانی در گرجستان

وی در پاسخ به این که اخیرا صرافی هایی که متعلق به تجار ایرانی است، در گرجستان تعطیل شده و برخی موضوعات از قبیل امکان پولشویی مطرح شده، نظر وزارت خارجه در این زمینه چیست، گفت: موضوع گرجستان خاص است و بعد از لغو روادید میان ایران و این کشور تعدادی از ایرانیان برای کسب و کار به آنجا عزیمت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این خصوص موضوع را شنیدم و گزارشات اولیه حکایت از آن دارد که برخی صرافی‌ها تخلفاتی داشتند و که توسط مقامات ذیربط گرجستان در حال پیگیری است و ما با دوست گرجستان از طریق سفارت خود در حال تماس هستیم.

قاسمی تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد حق و حقوقی از اتباع ما بی دلیل ضایع شود.

هدف دست نیافتنی آمریکا

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اقدامات صورت گرفته در برابر تحریم های نفتی آمریکا چه بوده است، گفت: این کشور تلاش دارد تا به یک اتفاقی که نمی تواند تحقق یابد، یعنی صفر کردن صادرات نفتی ایران، دست پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ما مکانیزم های لازم را از گذشته طراحی کردیم و در مذاکراتی که با بسیاری از کشورها صورت گرفت و ادامه دارد، فکر می کنم صادرات ما در حد مطلوب می تواند ادامه پیدا کند و این موضوع توسط وزارت نفت و سایر ارگان ها و وزارت امورخارجه دنبال می شود.

قاسمی ادامه داد: تصور می کنیم ترامپ نمی تواند به نقطه ای که هدف گذاری کرده دسترسی پیدا کند ولی در مورد میزان صادرات و چگونگی آن به دلایلی نباید صحبت کرد چرا که مورد سوءاستفاده معاندین ایران قرار خواهد گرفت ولی وزارت نفت در صورت صلاحدید می تواند در مورد آمارها اطلاعات بیشتری را ارائه کند.

همکاری ایران و اروپا

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری های ایران و اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات ما و اتحادیه اروپا بعد از 18 اردیبهشت و خروج آمریکا از برجام آغاز شد و این گفت وگوها فراز و نشیب های بسیاری داشت به طوری که بعضاً پیشنهادات ارائه شده تامین کننده خواسته های ایران نبود و مجدداً درباره آنها مذاکره کردیم. 

وی با بیان اینکه تاکنون پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشتیم، اظهار داشت: درباره نوع و چگونگی همکاری ها دورنمای مثبتی وجود دارد و امیدواریم در هفته‌های آینده بتوانیم آنچه مدنظر جمهوری اسلامی بوده است را دریافت کنیم و تصمیم لازم را اتخاذ کنیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امیدوارم پیشنهادات نهایی اتحادیه اروپا بتواند ضمانت لازم را به طرف ایرانی ارائه کند و ما شاهد مکانیزم ها و سازوکارهای عملی و قابل اجرا باشیم و این سازوکارها بتواند خروج غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کند. 

انتخابات افغانستان

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات افغانستان اظهار داشت: افغانستان همسایه بسیار مهم ماست؛ علاوه بر مسائل امنیتی مرزی و همکاری های اقتصادی، تاریخ کهن روابط و ارتباطات مردمی هم ما را به سمتی می‌برد که باید با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشیم. 

وی یادآور شد: انتخابات افغانستان اتفاق مبارکی است و امیدواریم یک انتخاب سالم و مورد دلخواه در افغانستان برگزار شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: خارج از نتایج مثبت انتخابات در افغانستان، هر نتیجه ای حاصل شود می‌تواند مورد رضایت و مطلوب ایران باشد و برای ما قابل پذیرش است. 

قاسمی با بیان اینکه ما به همکاری‌های خود با افغانستان ادامه می‌دهیم به کارکرد کمیته های پنجگانه دو کشور در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: بحث های مقدماتی برای نگارش و تدوین سند جامع همکاری های ایران و افغانستان شروع شده است و همه مسائلی که می‌تواند میان ما وجود داشته باشد در این کمیته های پنجگانه بحث شده و به نتایج خوبی رسیده‌ایم. 

تلاش وزارت خزانه داری آمریکا برای اعمال نظر در FATF

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر تلاش های وزارت خزانه داری آمریکا در آستانه نشست گروه ویژه اقدام مالی - اف ای تی اف - و لزوم استقلال عمل این گروه اظهار داشت: ما امیدواریم که این نهاد و سایر نهادها و سازمانهای بین المللی بتوانند استقلال کامل را داشته باشند و تصمیمات مقتضی را بدون هرگونه فشار خارجی اتخاذ کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: رفتار آمریکا بخصوص بعد از اجلاس مجمع عمومی و جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ و رای دیوان بین المللی دادگستری و اتفاقات دیگر به سمتی رفته است که با تثبیت بیشتری درباره برخی مسائل جمهوری اسلامی برخورد می کند. 

قاسمی خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها برای جبران شکست‌های آمریکا و وضعیتی است که منجر به انزوای بیشتر آمریکا در سطح بین المللی شده است. 

وی در عین حال گفت: ما با این رفتارها و این نوع سیاست ها که البته جدید هم نیست آشنا هستیم اما مطمئن هستم بازنده این بازی یالات متحده آمریکاست و علائم آن را هم به خوبی در هفته های اخیر در صحنه جهانی شاهد بودیم. 

سفیران ایران در چین و هند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین سفرای ایران در کشورهای چین و هند اظهار داشت: سفیران ما در این دو کشور مشخص شدند که امیدوارم یکی از آنها طی چند هفته آینده بتوانند به محل ماموریت خود عزیمت کند. 

قاسمی افزود: آخرین اقدامات مربوط به پروتکل اعضا در حال طی شدن است و آن را با جزئیات بیشتر خبر رسانی خواهیم کرد. البته در باره کشور دیگر روند کار مقداری عقب‌تر است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا معرفی این دو سفیر در نهاد ریاست جمهوری معطل شده است، تاکید کرد: مطرح کردن چنین موضوعی از اساس اشتباه است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و اگر چنین تصوری وجود دارد آن را به شدت تکذیب می کنم؛ مشکلی در دفتر ریاست جمهوری نیست. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه اظهار داشت: درباره این موضوع و مباحث مطرح شده در رسانه های عربستان قضاوت نخواهم کرد. 

قاسمی افزود: با توجه به رفتاری که من درباره این موضوعات دارم، تا چیزی مشخص و روشن نباشد سعی می کنم اظهار نظر نکنم بنابراین الان اظهار نظر خاصی ندارم 

وی تصریح کرد: باید صبر کرد و دید اصل ماجرا چیست؛ شما هم صبر کنید و ببینید این تحولات در چه سمت و سویی سیر می کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دیپلمات بازداشت شده ایرانی اظهار داشت: ما دائم با کشورهای اروپایی در تماس هستیم و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنیم. 

قاسمی تاکید کرد: اعتقاد راسخ داریم که این فرد بیگناه است و قربانی توطئه یک گروه تروریستی و معاند روابط ایران و اروپا شده است و این کشورها هم دیر یا زود به این مسئله خواهند رسید که این فرد بی گناه است و نهایتاً باید وی را آزاد کرده و تحویل ایران دهند. 

وی تصریح کرد: ما از هر تلاشی برای اثبات بی گناهی این فرد استفاده می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر بر این مسئله و توطئه‌ای که طراحی شده فائق بیاییم. 

سخنگوی وزارت قاسمی گفت: روابط ما با اتحادیه اروپا روابط مهم نیست و هر کدام از مسائل را در جای خود می بینیم بنابراین یک موضوع دلیل عدم همکاری یا کار نکردن و یا گفتگو نکردند در سایر حوزه ها نیست ما با جدیت آزادی دیپلمات ایرانی را پیگیری می‌کنیم. 

دفتر اتحادیه اروپا در ایران

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست سفرای کشورهای اروپایی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و طرح مجدد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران اظهار داشت: این موضوع قبلا توسط اتحادیه اروپا مطرح شده بود و در دستور کار است و بررسی ها هم کماکان ادامه دارد.

وی یادآور شد: موضوعی که در کمیسیون مزبور مطرح شد حاصل گفت وگوهای نمایندگان روسای نمایندگی های اروپایی و کمیسیون امنیت ملی مجلس بوده است؛ ما مجددا درخواست جدید و رسمی را دریافت نکرده ایم و آنچه از قبل مطرح بوده در دستور کار طرف ایرانی قرار دارد و پس از بررسی های لازم نظر نهایی جمهوری اسلامی را اعلام می کنیم.

**قطع واردات سویا از آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره قطع واردات سویا از آمریکا از سوی چین و این که ایران در این مدت بزرگترین خریدار سویا از آمریکا شده است گفت: در مورد این موضوع که آیا واردات سویا از آمریکا افزایش یافته یا نه وزارت صنعت معدن و تجارت و بخش بازرگانی آن می‌توانند اعلام نظر کند و این موضوع در حیطه صلاحیت آن‌هاست.

قاسمی درباره اقدامات انجام شده برای رفاه حال زائرین اربعین حسینی هم گفت: از مدت‌ها پیش ستاد اربعین با توجه به اهمیت موضوع فعال بوده و وزارت امور خارجه با توجه به داشتن نماینده ویژه در این ستاد، از بخشهای فعال ستاد محسوب می شود.

وی گفت: تمام تماس های دیپلماتیک و مواردی که باید با دولت عراق بحث شود، مورد بررسی قرار گرفته و این موارد توسط بخش کنسولی ما و سفارت ایران در عراق و کنسولگری ما دنبال شده است و سعی شده تسهیلات بیشتری برای زائرین ایجاد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این وزارتخانه در تماس دائم با رییس نمایندگی عراق در تهران است و همه موارد روال خود را طی می کند و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

آمریکا هیچگاه برای امنیت کشورها اقدامی نمی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که دلایل پیگیری صلح افغانستان توسط آمریکا تنها با دو کشور عربی چیست، گفت: هدف آمریکا در مناسبات با افغانستان و دیگر کشورهای منطقه روشن است و این کشور هیچگاه در جهت امنیت و ثبات کشورها اقدامی نمی کند و حضورش موجب درگیری و جنگ های داخلی است. 

قاسمی افزود: آمریکا تلاش دارد تا به بی‌ثباتی در منطقه دامن بزند و مسئله افغانستان را نمی توان تنها با یک یا دو کشور گفت و گو کرد و شاهد هستیم شرایط این کشور به علت دخالت های نابجای آمریکا و برخی کشورهای منطقه از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. 

وی ادامه داد: آمریکا می‌داند اگر بخواهد به دنبال صلح واقعی و امنیت در افغانستان تلاش کند باید از روش ها و سیاست‌های دیگری استفاده کند که بتواند به ثمر بنشیند و این نوع اقدامات نشان می دهد واشنگتن اهداف دیگری را دنبال می کند و به دنبال جبران برخی موانع و مشکلاتی است که سبب آن آمریکا در گذشته بوده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دلایل لغو روادید میان صربستان و ایران از سوی این کشور نیز گفت: در این زمینه دو کشور مذاکراتی داشته‌اند و فردا روز نهایی لغو روادید است. 

قاسمی افزود: این لغو روادید میان دو کشور می تواند دلایل مختلف داشته باشد و این برای برخی در وزارت امور خارجه قابل پیش بینی بود، چرا که کشور صربستان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا بوده و پذیرفته شده است و این فرصت را برای تطبیق برخی مقررات با دیگر مقررات اتحادیه اروپا دارد. 

وی با یادآوری این که البته این اقدامات می تواند در حوزه های کنسولی، اقتصادی، کشاورزی و صنعتی نیز باشد، ادامه داد: دلیل دیگر این که اندک شمار ایرانیانی که در این کشور حضور دارند قوانین و مقررات کشور صربستان را به خوبی رعایت نکردند و با برخی مشکلات در فرودگاه‌های این کشور مواجه بودیم که اگر ادامه پیدا میکرد برای آن باید فکری می شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با تفاهم طرفین قرار شد دو کشور از ظرفیت های گردشگری خود استفاده کنند و کشور صربستان ظرف 10 روز صدور روادید اتباع ایرانی را مورد بررسی قرار و پس از آن صادر کند . 

قاسمی در پاسخ به این که گفته می‌شود در جنگ اقتصادی آمریکا عاملان آن از خارج کشور مدیریت و عواملی در داخل آن را اجرا می کنند، گفت: این که مشکلات اقتصادی داخلی ما ازبیرون هدایت می‌شود یا خیر نمی‌دانم ولی خصومت آمریکا با ایران است که تلاش می کند تا مانع قرار گرفتن ایران در مسیر رشد و توسعه شود . 

وی ادامه داد: کماکان این دشمنی و خصومت ادامه دارد و آمریکا از هرگونه کارشکنی و اخلال کوتاهی نکرده و نخواهد کرد و امیدواریم در مسیری که فعلا وجود دارد ترامپ بتواند از کارشناسان و مشاورین معتدل تر و خردمند تری که به مسائل ایران و تاریخ ایران و منطقه آشنا هستند استفاده کند و از استمرار اشتباهاتی که می تواند سرانجام ناخوشایندی را برای آمریکا داشته باشد دوری کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که امروز آخرین روز خروج افراد مسلح از ادلب است ولی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، آیا توافق سوچی به بن بست رسیده است، گفت: در روند آستانه موفقیت های بسیاری دیده می شود البته در کنار آن فراز و نشیب هایی هم وجود داشته است که طبیعت این نوع همکاری ها و مسائل پیچیده همین است که گاهی با موضوعاتی مواجه شود که با گفتگو و مذاکره برای عبور از موانع و مشکلات اقداماتی انجام می شود . 

قاسمی پاسخ منفی داد و اظهارداشت: نه توانق سوچی و نه آستانه دچار مشکل نشده است و هنور فرصت باقی است و می‌تواند اتفاقات دیگری در امروز و در روزهای آینده بیفتد و با یک اتفاق همه موضوع را نمی توان مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد. 

وی در پاسخ به این که آیا کانال ویژه مالی که اروپایی‌ها در حال راه اندازی هستند قبل از 13 آبان سازه وکار آن اعلام خواهد شد یا خیر، گفت: آنچه خواست ما بود در حال پیگیری است و مطالبه ما از 1+4 می باشد ولی در کنار این سه کشور اروپایی چین و روسیه متعهد و مسئول هستند که در این جهت کار کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگرچه با چین و روسیه خارج از این موضوع هم تعاملات و روابط خاص داشتیم و خواهیم داشت که می‌تواند همکاری ما را در بخش‌هایی مضاعف کند و امیدواریم تلاش ها یی که در این جهت طی شده تا این تاریخ شاهد دریافت مکانیزم و ساز و کار باشیم. 

قاسمی اضافه کرد: باید تا مقطع آبان ماه و آن ایام بتوانیم مقداری از مکانیزم ها را که میسر است اعلام کنیم و اکنون از پرداختن به جزئیات اجتناب می‌کنم. 

وی در پاسخ به این که در رابطه با بازداشت رضا دهباشی در استرالیا چه اقداماتی انجام شده است، گفت: در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شده و در دستور کار سفارت ما در استرالیا است . 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: متاسفانه با بد اخلاقی آمریکا مواجه هستیم که هر از گاهی با این نوع اقدامات رفتار خصمانه خود را در قبال ایران و شهروندان ایرانی نشان می دهد و با اتهامات واهی خواهان دستگیری افراد بی گناه شده و خواستار استرداد آنها به امریکا می شود. 

قاسمی گفت: امیدواریم این انسان بی‌گناه از این کشور خلاصی یابد. 

وی در پاسخ به این که پمپئو اعلام کرده کمک به بازسازی سوریه منوط به خروج نیروهای ایرانی و همپیمانان ایران از سوریه است، نظر وزارت خارجه در این رابطه چیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران به درخواست دولت سوریه در کنار دولت و مردم این کشور در مبارزه با تروریست ها ایستادگی کرد و کمک های لازم را انجام داد و سوریه توانست به کمک نیروهای مقاومت تروریزم را در این کشور تا حد زیادی سرکوب کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: آمریکا حق دخالت در سوریه را ندارد و حضور امریکا در این کشور غیرقانونی و بر خلاف موازین بین المللی و مخالف دیدگاه دولت سوریه است و نمی تواند در امور آینده سوریه اظهار نظر کند. 

قاسمی گفت از طرف دیگر این اظهارات نشان می دهد کمک های انسانی و بازسازی یک کشور تخریب شده یک اهرم سیاسی در اختیار آمریکا قرار گرفته و به طور دائم از سیاستمداران امریکا شاهد بودیم و آمریکا نمی تواند به هر دلیل چنین سخنانی را مطرح کند. 

وی افزود: آمریکا از اهرم‌های سیاسی استفاده می‌کند و برای آن ها جان انسانها و سرنوشت آنها مهم نیست بنابراین ایران حضور خود را تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، ادامه خواهد داد و این مسئله به ایران و سوریه مربوط است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: این اشتباه فاحش دیگری است که توسط آمریکا در این موضع‌گیری شاهد هستیم و در این مورد هم ناکام خواهد بود آمریکا با هر آنکس که در مبارزه با تروریسم است مخالف است و علاقه مند است سوریه به دوران حضور تروریست ها بازگردد. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید