Iranian Agriculture News Agency

اکبر ترکان :

دولت به خوبی توانست بازار ارز را متعادل کند

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور گفت: روحانی و دولت او با وجود شوک ارزی که اخیرا به کشور وارد شد توانستند به خوبی بازار ارز کشور را متعادل کنند.

دولت به خوبی توانست بازار ارز را متعادل کند

او در گفت‌وگو با ایلنا گفت:  باید همه جریان‌ها و سلایق سیاسی کشور و حتی آنهایی که در انتخابات به روحانی رای ندادند در کنار روحانی و رهبری بایستند تا یکپارچگی کشور حفظ شود.

ترکان در خصوص میزان اهمیت معرفی یک کاندیدای اصلاح‌طلب در شرایط فعلی کشور برای انتخابات آینده به طوری که فردی جدید با آرمان‌های اصلاح‌طلبی معرفی شود، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید فضای کشور ما فضایی است که گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف سیاسی طرفداران خود را دارند. اگر بگوییم هر بخش سیاسی کشور باید کاندیدای خود را داشته باشد، یعنی با کاندید دیگری مقابله کند، در این شرایط هیچ جریانی به اکثریت آرا نمی‌رسد. 

وی افزود: در حال حاضر همه باید آمادگی تفاهم داشته باشند و ویژگی اصلاح‌طلبی هم تفاهم، مفاهمه و گفت‌وگو است. درواقع همه گروه‌های سیاسی باید با یکدیگر به تفاهم برسند. 

ترکان با تاکید بر اینکه جریان‌ها نباید بر سر کاندیدا با یکدیگر لجاجت کنند، اظهار داشت: در آن صورت هیچ جناحی با اکثریت آرا مواجه نمی‌شود چراکه جریان‌های سیاسی در ایران متعدد هستند. اگر جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در ایران بر سر کاندیداها لجاجت کنند، اتفاق نظر برای اداره کشور به دست نمی‌آید. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: درحال حاضر به دلیل تهدیدات بیرونی کشور که انقلاب را هم تهدید می‌کند و فردی در ایالات متحده روی کار آمده که نمی‌توان روی رفتارهای او حسابی باز کرد و خود را هم پایبند به قوانین نمی‌داند، زمانی است که همه باید در کنار روحانی بایستند و او را حمایت کرد تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

وی تاکید کرد: امروز مسئله ما گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف سیاسی نیست. درحال حاضر باید همه جریان‌ها و سلایق سیاسی کشور و حتی آنهایی که در انتخابات به روحانی رای ندادند، در کنار روحانی و رهبری بایستند و بخواهند که یکپارچگی کشور حفظ شود تا این خطر را دفع کنیم. خطر یک رئیس‌جمهور غیرقابل پیش‌بینی که مقید به هیچ چیز نیست بزرگ است و ما همه باید وحدت خود را برای گذر از این زمان حفظ کنیم.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس و اولویت این موضوع تصریح کرد: اصلی‌ترین مسئله در حال حاضر انتخابات مجلس نیست و نباید با پیش آوردن این موضوعات از مسیر اصلی منحرف شویم. چراکه امروز باید مواظب تهدیدات ترامپ و تحریم‌هایی که از آبان ماه به اقتصاد وارد می‌شود؛ باشیم.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم متغیرهای داخلی و مدیریت در داخل نقشی در ایجاد شرایط فعلی و رفع آن ندارد، گفت: با این حال ما نباید اصلی‌ترین عامل مشکلات اقتصادی را که فشار قدرت‌های مسلط جهانی است، فراموش کنیم.

ترکان اضافه کرد: به نظر من روحانی و دولت او با وجود شوک ارزی که اخیرا به کشور وارد شد توانستند به خوبی بازار ارز  کشور را متعادل کنند. وضعیتی که در حال حاضر در بازار ارز شاهد آن هستیم وضعیت خوبی است چرا که دلار لازم برای کالاهای اساسی مردم تعیین شده است. 

وی افزود: دلار نیمایی در بازار ثانویه برای نیازهای مواد اولیه، صنعتی و واردات کشور مورد استفاده قرار گرفته است که ایده خوبی بود و کالاهایی هم که جزء اولویت نیستند در قیمت‌های سوم در حال گردش هستند. به نظر من این روش مدیریت، قابل قبول و خوب است و بازار ارز در حال حاضر به شکل سنجیده‌تری در کنترل است.

ترکان ضمن پیش‌بینی رشد صنعتی بالا در ماه‌های پیش رو گفت: من پیش‌بینی می‌کنم نرخ رشد صنعتی ما در سال ۹۷ بسیار بالا باشد چرا که وقتی نرخ ارز بالا می‌رود صنعت داخلی رشد می‌کند.

وی با یادآوری مدیریت بحران آیت الله هاشمی در چنین دوران‌هایی گفت: در حال حاضر دورانی است که باید مثل زمان آیت الله هاشمی که کمیته‌ای برای تولید زیر نظر خود تشکیل دادند، عمل کنیم و کمیته تولید زیر نظر روحانی تشکیل شود. با توجه به اینکه ما می‌توانیم کالاهای اساسی کشور را تولید کنیم، باید تاثیر تحریم‌ها را بر رشد تولید داخلی متمرکز کنیم. با سیاست ارزی فعلی جلوی واردات کالای اساسی مردم گرفته می‌شود و این به نفع صنعت داخلی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: باید از وضعیت استفاده کنیم و تولید داخلی را رونق دهیم، با استفاده از درآمد‌های عمومی با فروش درآمد ارزی در بازارهای جدید بودجه‌های عمرانی را توسعه دهیم. به نظر من امسال باید شاهد رقم بزرگی از بودجه عمرانی باشیم و طرح‌های عمرانی را راه اندازی کنیم که نتیجه آن تکان خوردن قابل توجه اشتغال خواهد بود.

وی افزود: اگر چه شرایط ارزی و تحریم در حال حاضر تلخی‌هایی دارد اما دارای دو محور اصلی و بزرگ است، فرصت اول آن رونق تولید داخلی، فرصت بعدی هم این است که باید از درآمد ریالی حاصل از فروش ارز در بازار ثانویه و آزاد منابع عمرانی خود را تقویت کنیم و تمام طرح‌های عمرانی که در کشور هستند و معطل پول مانده‌اند از این طریق تقویت کنیم.

ترکان در پایان گفت: هر تصمیم اقتصادی آثاری مثبت و منفی دارد در حال حاضر که قیمت ارز به شکلی پراکنده است آثاری منفی و مثبت دارد. چرا باید از آثار مثبت آن چشم پوشی کنیم؟ باید از شرایط فعلی برای رونق تولید داخلی استفاده و به اشتغال کمک کنیم. ضمن اینکه در حال حاضر که می‌توان ارز را در بازارهای ثانویه و آزاد به قیمت بیشتری فروخت باید از طریق آن بودجه‌های عمرانی را تامین کنیم و از فرصت قیمت ارز باید برای کمک به درآمد ریالی دولت استفاده کنیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید