Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلمات‌های امروز دنیا درزمینهٔ عدم اشاعه است و در آغاز به‌خوبی اجرا شد.

برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک است

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، «حشمت‌الله فلاحت پیشه» در نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با سفرای کشورهای اروپایی مقیم تهران اظهار داشت: ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شرایطی به سر می‌برند که رویکرد مشارکت جویانه آن‌ها در تحولات بین‌المللی نه‌تنها در روابط فی‌مابین بلکه در روابط بین‌الملل اثرگذار خواهد بود.

او افزود: پاک بودن برنامه هسته‌ای ایران از ابتدا مشخص بود ولی چون ادعاهایی مطرح‌شده بود، اولین رویکردهای دیپلماتیک را به همراه تروئیکای اروپایی آغاز کردیم که نشان می‌دهد از گذشته باب مذاکره میان ایران و اروپا باز بوده است تا این‌که شرایط به موضوع برجام کشید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلمات‌های امروز دنیا درزمینهٔ عدم اشاعه است و به‌خوبی هم شروع به اجرا شد.

فلاحت پیشه یادآور شد: شرایط تازه‌ای شکل گرفت که تحولاتی در کشور آمریکا باعث خروج این کشور از برجام شد ولی بعدازآن بازهم ایران و کشورهای اروپایی در برجام باقی ماندند چراکه اثر آن را هم در عرصه بین‌المللی و در هم مناسبات دوجانبه می‌دانم.

او همچنین گفت: در این مدت هم بر روی سازوکارهای عملی برای جلوگیری از شکست برجام انجام شد و توافقاتی صورت گرفت که هنوز هم ایران، اروپا و صلح‌طلبان دنیا منتظر نتایج عملی آن هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به سفیران کشورهای اروپا تصریح کرد: ما به‌عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شما به‌عنوان نمایندگان دیپلماسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا وظیفه خطیری داریم که در این شرایط حوزه‌های مشترک نظر و عمل خود را به هم نزدیک کنیم.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دیگر یک کشور هدف نیست و یک کشور همکار در دنیای امروز است.

او گفت: بر اساس اطلاعات میدانی اگر ایران وجود نداشت داعش به مرزهای اروپا می‌رسید؛ ایرانیان جانفشانی کردند و صدها شهید دادند برای این‌که تروریسم گسترش پیدا نکند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس اضافه کرد: در سایر حوزه‌ها مانند مقابله با مواد مخدر، قاچاق انسان و شرایط خاصی همچون مدیریت پناهندگی ایران با اروپاییان رابطه خاصی دارد و در حال حاضر هم در این شرایط معتقدیم که باید بنیان محکمی را در رابطه با یکدیگر ایجاد کنیم که شرایط گذرای امروز هم نتواند اثر منفی را در این رابطه ایجاد کند.

فلاحت پیشه یادآور شد: ما باشخصیتی در آمریکا مواجه هستیم که یکی از بزرگ‌ترین ناقضان معاهدات بین‌المللی در دنیای امروز است که باعث شده در مناسبات دوجانبه و اتحادیه‌ای با شما، مشکلات زیادی را ایجاد کند.

او بابیان این‌که من وارد فضای تقابلی نمی‌شوم، افزود: اعتقادم بر این است که در این جلسه تعاملی پیش برویم و درنهایت بتوانیم به سازوکاری برسیم که مناسبات پارلمانی ما با سفرا کشورهای اروپایی وارد همکاری‌های سازنده‌تر و عملیاتی‌تری شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: اختلاف یک واقعیت است ولی در شرایط کنونی زمان طرح اختلافات را نداریم و می‌توانیم اختلافات را در حوزه خاص محدود و برای رفع آن‌ها تلاش کرده و بر مسائل مشترک فی‌مابین کارکنیم.

فلاحت پیشه با یادآوری این موضوع که بخش عمده‌ای از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بودند، گفت: آن‌ها امروز در مجلس صاحب نقش هستند و می‌توانند با شما همکاری کنند تا روی ابتکارات مشترک با یکدیگر به نتیجه برسید.

او همچنین بر گسترش مناسبات پارلمانی ایران و اروپا تأکید کرد و یادآور شد: می‌توانیم به سازوکاری برسیم که مناسبات پارلمانی ایران با سفرا کشورهای اروپایی وارد همکاری‌های سازنده‌تر و عملیاتی‌تری شود.

به گزارش ایانا، نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز با حضور سفیران 15 کشور اروپایی در تهران به ریاست دوره‌ای اتریش در این کمیسیون برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید