Iranian Agriculture News Agency

ابوالقاسم عربیون، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایانا:

کشاورزی پایه اقتصاد ملی است

شرایط امروز اقتصاد اصلا قابل مقایسه با شرایط قحطی نیست

ابوالقاسم عربیون، استاد دانشگاه تهران با بیان‌اینکه شرایط امروز اقتصاد اصلا قابل مقایسه با شرایط قحطی نیست،درباره واکنش این روزهای مردم برای خرید انواع کالاها به خبرنگار سیاسی ایانا گفت:عکس‌العمل این روزهای مردم روانی است.

کشاورزی پایه اقتصاد ملی است

او با بیان‌اینکه درعلم اقتصاد به چنین حالتی، کنش اقتصادی یا کنش رفتار انسانی گفته می‌شود، افزود: رفتارهای مردمی تابع رفتارهای جمعی است.به‌نظر می‌رسد؛ درچنین شرایطی بزرگان قم باید وارد عمل شوند و با آرامش اجتماعی وضعیت موجود را مدیریت کنند. علاوه براین رسانه‌ها و مطبوعات نیز باید مردم را به آرامش دعوت کنند.  

عربیون با این توضیح که هم‌اکنون نه به آن شکل تحریم شده‌ایم و نه راه‌ها بسته است، تاکید کرد: امروز در هزاره سوم قرن بیست و یکم هستیم و عصر قحطی گذشته است.

او با اشاره به اینکه به سال‌های 1296 و 1297 هجری شمسی برنخواهیم گشت،‌گفت: قحطی زمانی رخ می‌دهد که کمبود مواد غذایی داشته باشیم و ارتباطات نیز خارج از درسترس باشند. اما شرایط فعلی اینگونه نیست ضمن‌اینکه قحطی، فکری غیر قابل انتظار و  دور از ذهن و باوراست.

عربیون اضافه کرد: اینجا آفریقا نیست،بلکه ایران است. ایران کشوری است که گستره غنی از منابع را داراست و افراد توانمندی دارد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با افراد سال 1296 هجری شمسی نیستند . مسئولان ما قوی‌تر هستند و شرایط فعلی با شرایط گذشته فرق می‌کند.

او با بیان‌اینکه کشاروزی پایه اقتصاد ملی است ، گفت: گرچه اقتصاد ما با نفت اداره می‌شود اما نفت پایه اقتصاد نیست بلکه کشاورزی پایه اقتصاد است. در زمان شاه عباس سومین کشور در جهان بودیم که بزرگترین اقتصاد را داشتیم. درآن زمان نفتی وجود نداشته است بلکه،‌توجه به تولیدات کشاورزی به معنای عام آن یعنی شیلات، دامداری ، دامپروری و پرورش انواع حیوانات بوده است.

این استاد دانشگاه، مدیریت در منابع را ضروری دانست و تاکید کرد: اقتصاد امروز نیازمند برنامه‌ریزی مدون در تمامی حوزه‌ها است. علاوه براین ساختار مدیریتی کشور باید جوان شود. بنابراین تا این اتفاق نیفتد کاری از پیش نخواهد رفت.

به گفته او، اگر بخواهیم به خودبسندگی برسیم  باید علاوه بر مدیریت منابع ، برنامه جامعی برای تولید داشته باشیم.اگر مردم اطمینان داشته باشند تولیدات کشور در حد استاندارد و مطلوب است چرا باید احساس کنند قحطی آمده و فروشگا‌ه‌ها را خالی کنند. این نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.

این کارشناس کشاورزی با بیان‌اینکه دولت ابزار حل مشکلات است و فکر را باید متفکران تولید کنند،گفت: حل مشکلات موجود نیازمند اصلاح صحیح مدیریت در بخش‌های مختلف جامعه است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید