Iranian Agriculture News Agency

عباسعلی کدخدایی تشریح کرد:

جزئیات قانون منع بکارگیری بازنشستگان

عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان در تشریح نحوه ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار داشت: این مصوبه از سوی رییس مجلس به رییس‌جمهور ارسال و رییس‌جمهور باید آن را ابلاغ کند. این مصوبه سه دسته محدودیت دارد که شامل نمایندگان، وزرا و معاون رییس‌جمهور و همچنین ایثارگران، جانبازان و فرزندان شهدا می‌شود.

جزئیات قانون منع بکارگیری بازنشستگان

به گزارش ایانا به نقل از ایلنا؛ کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: طرح منع بکارگیری بازنشستگان طرح خوبی در اصلاح نظام اداری کشور است، پیش از این یکی دو بند موجب ابهام شده بود که اعضا آن را برای رفع ابهام به مجلس اعاده کردند و مجلس نیز پس از اصلاح برای ما ارسال کرد.

وی افزود: در موارد مبهم، معلوم نبود اختیارات فرمانده کل قوا درخصوص دستگاه متبوع چه بود و اجازات خاصه را پیش‌بینی کرده بود که پس از رفع ابهام، ۵شنبه عدم مغایرت این مصوبه با شرع و قانون را اعلام کردیم.

کدخدایی درباره لایحه مبارزه با پولشویی تصریح کرد: این لایحه در نوبت اول بخاطر عدم لحاظ شدن نظرات قوه قضاییه به مجلس ارسال شد. بعد مجلس این مورد را لحاظ کرد و اسنادی را ارسال کرد که نشان از تایید لایحه و لحاظ شدن نظرات دستگاه قضا از سوی رییس قوه قضاییه بود. پس از این مساله این لایحه در دستور قرار گرفت که در چهار بند به آن ایراد گرفته شده است.

وی همچنین گفت: طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل داشتن بار مالی از سوی شورای نگهبان رد شد.

عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که استثنا قائل شدن در طرح منع بکارگیری بازنشستگی برای جانبازان و آزادگان  زمینه برخی تخلفات را ایجاد نخواهد کرد،‌ خاطرنشان کرد: نسبت به هر قانونی ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد. اینکه در اجرا عین قانون عمل می‌شود و انحرافی صورت نمی‌گیرد سوالاتی است که در بحث‌های حقوقی و حقوق اداری هم مطرح است.

کدخدایی ادامه داد: در این قانون هم ممکن است این سوالات و مباحث مطرح شود. راهکار این است که قانون شفاف تدوین شود و در مقام اجرا بدون تبعیض اعمال شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا طرح بکارگیری بازنشستگان شامل شهرداران هم می‌شود؟ ابراز داشت: من درباره مصادیق ورود نمی‌کنم.

کدخدایی اضافه کرد: این قانون شامل افراد بازنشسته‌ای می‌شود که بکار اعاده شده‌اند. کسی که در معرض بازنشستگی باشد ولو از سن بازنشستگی هم رد شده باشد ولی هنوز بازنشسته نشده و پرونده‌اش به صندوق بازنشستگی نرفته و قطع ارتباط اداری نشده را شامل نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که طرح بکارگیری بازنشستگان شامل صداوسیما هم می شود؟ بیان کرد: من درباره مصادیق ورود نمی کنم و به تشخیص دستگاه اجرایی ارتباط دارد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که بسیاری عامل مفاسد شورای شهر بابل را بخاطر عدم بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان می‌دانند. آیا ممکن است شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها برعهده گیرد؟ یادآور شد: شورای نگهبان نسبت به شوراها نه ادعا دارد و نه امکانات برای آن دارد پس امکان نظارت بر انتخابات شوراها منتفی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید