Iranian Agriculture News Agency

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی،

اغلب کشورها مخالف سیاست ضد ایرانی آمریکا هستند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی با اشاره به اعمال فشار بر ایران اظهار کرد بجز معدود کشورهای وابسته به آمریکا اغلب کشورها با این سیاست ضد ایرانی، مخالفت خود را اعلام داشته اند، ولی آمریکا با زور، قلدری و تهدید اهداف خود را همچنان دنبال می کند.

اغلب کشورها مخالف سیاست ضد ایرانی آمریکا هستند

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، 'کمال خرازی' دوشنبه شب در نشست 'سیاست خارجی ایران در وضعیت فعلی' که توسط وزارت امور بین الملل حزب کمونیست چین در دانشگاه مطالعات بین الملل پکن برگزار شد هدف ایالات متحده آمریکا از این فشارها را تغییر نظام جمهوری اسلامی در ایران عنوان کرد و افزود: تا زمانی که تغییری در اهداف آمریکا دیده نشود و این رژیم دست از تهدید و قلدری علیه مردم و نظام ایران برندارد، ایران آمادگی شروع هیچگونه مذاکره ای را با آمریکا ندارد و به مقاومت خود ادامه خواهد داد.
وی تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که با مقاومت مردم ایران و کمک کشورهای دوست در مقاومت خود علیه این تهدیدات موفق خواهیم شد.
خرازی تصریح کرد: آنها برخی از کشورها مانند ایران، چین، روسیه و حتی متحدین اروپایی خود را خطری برای قدرت جهانی ایالات متحده آمریکا تلقی می کنند لذا از نظر آنها فعالیت های سیاسی و نظامی و نفوذ منطقه ای کشورهای دیگر نباید مانع هژمونی ایالات متحده آمریکا در جهان گردد سیاست ما این است که هرچه بیشتر علیه این سیاست آمریکا با دیگر کشورهای جهان، بویژه روسیه، چین، هند و اروپا همکاری نزدیک داشته باشیم.

** مساله هسته ای
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی اظهار داشت: موضوع هسته ای ایران و توافقی که با 1+5 صورت گرفت از جمله مسائلی است که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد و بر زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشورمان تأثیر گذار است.
خرازی تاکید کرد: ما برای نشان دادن حسن نیت خود با 1+5 که آمریکا ابتکار آن را بر عهده داشت به مذاکره نشستیم که در نهایت به 'برجام' ختم گردید.
به گفته وی براساس بیانیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران تاکنون بر تعهدات خود وفادار مانده است، هرچند که طرف غربی از ابتدا به درستی به تعهدات خود عمل ننمود و لذا گشایش قابل توجهی در اقتصاد ایران صورت نگرفت. 
رییس شورای راهبرد روابط خارجی افزود: توافق مزبور با تغییر رییس جمهوری آمریکا و حاکم شدن گروهی تندرو در کاخ سفید مورد تعرض مستقیم ترامپ قرار گرفت و به دستور او ایالات متحده آمریکا از آن خارج گردید. 
او تصریح کرد: نه تنها آمریکا از توافق خارج گردیده است، بلکه با تصویب و اعمال تحریم های ثانویه و تعیین ضرب الاجل کشورهای دیگر را مجبور می سازد در اعمال فشار بر ایران به آمریکا بپیوندند.
به گفته خرازی این زورگویی و عمل غیرقانونی آمریکا که هدفش ضربه زدن به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است به هیچ وجه قابل تحمل نیست و ایران تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با کمک دوستان خود با آن مقابله کند.

** استقلال در سیاست خارجی 
وی در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: از 40 سال پیش که نظام سیاسی ایران با اراده اکثریت مردم و در یک انقلاب شکوهمند از نظامی شاهنشاهی به نظامی مردمی و انقلابی تغییر یافت کشور ما سیاست خارجی مستقلی را که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعریف و تاکید شده است اتخاذ نمود.
خرازی تصریح کرد کشور ما به خاطر حفظ سیاست مستقل خود در طول 40 سال گذشته هزینه های سنگینی از جمله جنگ و تحریم های سنگین اقتصادی را متحمل شده است.
وی اظهار داشت: تحولات یک دهه اخیر مانند انقلاب های عربی، گسترش تروریسم تکفیری در منطقه و حمایت بعضی کشورها از آن، توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با 1+5 ، روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از توافق هسته ای هر کدام به صورت مستقیم بر جمهوری اسلامی ایران به ویژه سیاست های داخلی و خارجی آن تاثیر داشته است.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی سیاست جمهوری اسلامی در برابر انقلاب های عربی را احترام به خواست مردم کشورهایی که در آنها انقلاب رخ داد و مخالفت با مداخله دیگر کشورها بویژه قدرت های بزرگ در امور داخلی آنها عنوان کرد.
او تاکید کرد به همین جهت بود که ایران ضمن همراهی با مردم تونس، مصر، یمن و بحرین، با دخالت آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی و منطقه ای در سقوط نظام قذافی در لیبی مخالفت کرد و در برابر دخالت کشورهای ثروتمند عرب منطقه در سوریه و حمایت آنها از گروه های تروریستی به منظور تغییر نظام حاکم بر سوریه نیز مقاومت نمود. 
او با اشاره به اینکه حضور ایران در سوریه به دو دلیل صورت گرفت تصریح کرد یکی آنکه بحران سوریه از پیش توسط کشورهای خارجی طراحی شده بود به طوری که ظرف مدت کوتاهی انواع گروه های تروریستی با کمک مالی و تسلیحاتی آن کشورها، با هدف اسقاط نظام سوری تشکیل شد و مقامات غربی و بویژه آمریکایی از همان ابتدای بحران اعلام کردند که اسقاط نظام سوری را با هدف ضربه زدن به ایران دنبال می کنند و در عمل نیز می رفت که گروه های تروریستی در پشت مرزهای ما مستقر شوند. 
خرازی ادامه داد: از طرف دولت سوریه برای مبارزه با گروه های تروریستی و تأمین ثبات و امنیت کشورش از ما کمک خواست و ایران برای حفظ وضع موجود و ثبات منطقه به کمک آن دولت شتافت در عراق نیز ایران به کمک دولت و مردم این کشور شتافت و از سقوط قریب الوقوع بغداد به دست داعش جلوگیری کرد.
خرازی، گسترش تروریسم در سالهای اخیر را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که همواره جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرده است و افزود: اگرچه سال ها بود که گروه های تروریستی در همسایگی ایران حضور داشتند ولی با انقلاب های عربی و تحولاتی که در خاورمیانه صورت گرفت، ناگهان گروه های تروریستی قدرتمندی در غرب ایران در دو کشور عراق و سوریه تحت عناوین مختلف از جمله داعش، شکل گرفتند که علاوه بر به خطر انداختن حاکمیت ملی کشورهای فوق الذکر به شدت مرزهای غربی کشور ما را تهدید می کردند، به طوری که حتی توانستند به داخل کشور نفوذ و از جمله در پارلمان ایران دست به اقدامات تروریستی و کشتار مردم بی گناه بزنند. 
وی تاکید کرد: بر اساس شواهد موجود، از جمله اعترافات مقامات آمریکایی، ایالات متحده آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه از جمله عربستان، قطر، امارات و ترکیه با حمایت های مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی خود در شکل دهی و گسترش گروههای تروریستی مزبور نقش داشته اند.
به گفته وی سازماندهی و حمایت از گروه های تروریستی مانند داعش، راهکار آمریکا و بعضی از کشورهای ثروتمند منطقه برای ضربه زدن به کشورهای غیرهمگام با آنهاست.
او در مورد حضور آمریکا در افغانستان نیز تصریح کرد برای ایالات متحده آمریکا ثبات افغانستان در اولویت قرار ندارد، بلکه آنها به بهانه وجود گروه های تروریستی در افغانستان قصد دارند برای همیشه در این کشور حضور داشته، علیه کشورهایی همچون روسیه، چین، ایران، پاکستان و آسیای مرکزی اقدامات مداخله گرانه خود را ادامه دهند.
به گفته وی آمریکا پدید آورنده ثبات و امنیت در افغانستان نخواهد بود، بلکه این همسایگان منطقه ای افغانستان هستند که باید با تشریک مساعی خود امنیت را به افغانستان بازگردانند. 
خرازی تصریح کرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان کمک به بازگشت ثبات به این کشور، از طریق تشریک مساعی و هماهنگی با کشورهای حوزه پیرامونی افغانستان است.

** اولویت روابط با همسایگان
خرازی ادامه داد: ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای جهان است و در سیاست خارجی خود اولویت را به همسایگان خود می دهد اما متأسفانه برخی از کشورهای جنوبی خلیج فارس که در همسایگی ما قرار دارند در پیروی از آمریکا سیاست های خصمانه ای را علیه ایران دنبال می کنند و همین امر به بی ثباتی منطقه کمک کرده است.
او گفت: ایران با دو کشور همسایه خود در غرب کشور یعنی عراق و ترکیه بهترین روابط را دارد در شرق کشور با افغانستان و پاکستان نیز رابطه ما رو به گسترش است با تغییرات سیاسی اخیر در پاکستان بنظر می رسد پاکستان و ایران بتوانند بعنوان دو همسایه از داشتن یک رابطه قوی بهره ببرند در شمال نیز ایران در قفقاز و آسیای مرکزی، روابطی استوار و بدون تنش را با همسایگان خود دنبال می کند و در تلاش برای گسترش آن است.
به گفته وی در این میان روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است و روز بروز روابط ایران و روسیه و همکاری دو کشور در حل بحرانهای منطقه ای توسعه می یابد ایران و اروپا نیز تلاش می کنند از میزان تأثیر خروج آمریکا از برجام بکاهند، ولی انتظار داریم اروپائیان اقدامات عملی سریعتری در انجام تعهدات خود بعمل آورند.

** روابط با چین 
رییس شورای راهبرد روابط خارجی افزود: در شرق دور روابط ما با تمام کشورها دوستانه است و البته روابط ایران با کشور بزرگ و تاریخی چین از اهمیت خاصی برخوردار است با هیچ کشوری در دنیا سطح روابط اقتصادی ایران به اندازه روابط آن با چین نیست و امیدواریم براساس توافقاتی که شده است میزان آن افزایش یابد ظرفیت های بزرگی بین دوکشور وجود دارد که هنوز از آنها به طور کامل استفاده نشده است.
وی در مورد فشارهای آمریکا بر چین نیز اظهار کرد واقعیت این است که فشاری که امروز آمریکا چه از نظر تجاری و چه از نظر امنیتی بر چین در دریای جنوبی چین می آورد، ادامه دار خواهد بود چه ترامپ بر سر کار باشد و چه رئیس جمهور دیگری جایگزین وی گردد خیلی طبیعی به نظر می رسد که چین بعنوان قدرتی که براساس استراتژی امنیت ملی آمریکا در کنار روسیه و ایران تهدید علیه آمریکا تلقی می شود تحت فشار فزاینده ای قرار داشته باشد. 
خرازی افزود: لازم است دو کشور چین و ایران سطح همکاری های خود را در قالب بیانیه مشترک 'مشارکت جامع راهبردی' که درسال 2016 در تهران به تائید رؤسای جمهور دو کشور رسید، افزایش دهند، این همکاری می تواند تامین انرژی مورد نیاز چین را در دراز مدت تضمین و از سوی دیگر همکاری های منطقه ای را در قالب پروژه یک کمربند - یک جاده تقویت نماید. 
به گفته وی دو کشور ایران و چین از ظرفیت های بالای جغرافیایی برخوردارند موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران به نحوی است که با 15 کشور همسایه است و واسط ارتباط این کشورها با یکدیگر است لذا در پروژه یک کمربند - یک جاده می تواند نقش اساسی داشته باشد. 
او ادامه پروژه یک کمربند - یک جاده، احیای خط دریایی جاده ابریشم قدیم در قالب پروژه یک کمربند - یک جاده، سرمایه گذاری در ادامه مسیر یک کمربند-یک جاده، مشارکت در بازسازی و توسعه کشورهای عراق و سوریه،همکاری های استراتژیک بین سه کشور ایران، چین و پاکستان و فراهم کردن زمینه گسترش همکاری دوکشور را از جمله راهکارهای خود برای تقویت روابط چین و ایران عنوان کرد.
نشست 'سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در وضعیت فعلی' توسط وزارت امور بین الملل حزب کمونیست چین در دانشگاه مطالعات بین الملل پکن برگزار شد.
در این همایش که با استقبال دانشجویان مواجه شد 'کمال خرازی' سیاست های جمهوری اسلامی ایران در 40 سال قبل را تشریح کرد. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید