Iranian Agriculture News Agency

عبدالله ناصری در گفت‌وگوی ایانا:

امنیت غذایی محرک برقراری عدالت در جامعه است

دولت‌ها قبل از تضمین بهداشت فرهنگی، برای معاش و غذای مردم تلاش کنند/دولت هزینه‌‌های موازی را حذف کند

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا گفت: اگر امنیت غذایی تضمین نشود هیچ مسیر دیگری برای تکامل و توسعه وجود ندارد.

امنیت غذایی محرک برقراری عدالت در جامعه است

ناصری درباره تاثیر امنیت غذایی در قدرت سیاست‌ورزی دولت‌ها گفت: اگر به مبانی آموزه‌های دینی مراجعه کنیم،‌روح کلی پیام وحی و روایت‌ها مبتنی براین است که جامعه‌ پاک و سالم جامعه‌ای است که در آن قسط و عدالت برپا باشد. بنابراین جامعه با قسط و عدل جامعه‌ای است که در تمام حوزه‌ها از یک ساختار یا سازوکار معنادار اخلاقی برخوردار باشد.

او اضافه کرد: حتی قبل از اسلام نیز این موضوع که جامعه سالم جامعه‌ای است که شکم بندگان در آن جامعه سیر باشد ف مطرح بوده است. بنابراین  امنیت غذایی حتما محرک برقراری قسط و عدالت در جامعه است.

ناصری تاکید کرد: اگر امنیت غذایی و به عبارتی آذوقه و معاش مردم یک جامعه تضمین نشود هیچ مسیر دیگری  برای تکامل و توسعه وجود ندارد.

او درباره نقش ساختارهای دولتی برای تامین امنیت غذایی نیز توضیح داد: ماموریت هر نظام سیاسی تلاش برای تکامل و زیست مطلوب انسان است. بنابراین با چنین رویکردی تمامی قوای سه‌گانه باید دراین مسیر تلاش کنند. این درحالی است که هم در روح کلی قرآن وآموزه‌های وحی و هم در روایات مکررا آمده است که دولت‌ها قبل از اینکه موظف باشند بهداشت فرهنگی را تضمین کنند،‌ حتما باید در تضمین معاش و غذای مردم یک جامعه تلاش کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید براینکه تضمین امنیت غذایی باید رسالت کلی ماموریت هر دستگاه اجرایی و قانونگذاری باشد، به نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در بحث امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: اگر مهم‌ترین وظیفه احزاب و گروه‌های سیاسی را برقراری ارتباط منسجم بین حاکمیت و جامعه تلقی کنیم، مهم‌ترین وظیفه احزاب هم باید تامین و تهیه نیازهای اولیه انسان و جامعه باشد.

او دربخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اولویت‌های دولت در شرایط تحریم نیز تاکید کرد: وقتی کشور در شرایط حاد بحرانی قرار دارد، حتما باید سیاست‌گذاری‌های دولت در شرایط مشابه شرایط جنگی باشد.به‌عنوان مثال؛ اگر در شرایط جنگی ،  مساله‌ اصلی جنگ است در شرایط بحران شدید اقتصادی امروز هم که ریشه در بحران‌های سیاسی و بین‌المللی دارد حتما باید وظیفه اصلی خود را تامین و ساماندهی عدالت اجتماعی قلمداد کند و براین اساس سیاست‌گذاری کند . به عبارتی دیگر در شرایطی که هم دولت با بحران بودجه روبرو است و هم جامعه در شرایط سخت معیشتی قرار دارد، می‌توان با یک سیاستگذاری جدید و با اصلاح ساختار اداری و بروکراسی کشور بسیار از هزینه‌های موازی را حذف کرد.

ناصری همچنین در پایان حذف هزینه‌های موازی ‌و بدون فایده را مهم‌ترین رسالت دولت در جنگ اقتصادی  برشمرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید