Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با ایانا:

کمبود اعتبارات مشکل جهاد کشاورزی

کمبود اعتبارات طرح‌ها را به تعویق انداخته است

نماینده شادگان معتقد است کمبود اعتبارات و عدم هماهنگی دو وزارتخانه نیرو و کشاورزی طرح‌های وزارت کشاورزی را به تعویق انداخته است.

کمبود اعتبارات مشکل جهاد کشاورزی

مجید ناصری نژاد عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا در خصوص اقدامات وزارت کشاورزی در استان خوزستان اظهار داشت: «طرح 550 هزار هکتاری ازجمله اقدامات خوبی بود که از سوی وزارت کشاورزی در این استان انجام شد.»

او بابیان اینکه اما از این طرح فقط فاز یک آن اجرایی شده است گفت: «امیدواریم این طرح به فاز یک بسنده نکند و شاهد اجرایی شدن سایر فازهای آن باشیم.»

ناصری نژاد تأکید کرد، باید تلاش شود با همکاری دولت و مجلس فاز دوم این طرح زودتر به بهره‌برداری برسد.

نماینده شادگان تسریع در انتقال آب از کارون به جراحی برای نخیلات شادگان را از اقدامات خوب وزارت کشاورزی دانست و گفت: این طرح نیز در ابتدای کار است و باید طوری برنامه‌ریزی شود طرح به‌موقع به بهره‌برداری برسد تا نخیلات حفظ شوند و از بین نروند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس کمبود اعتبارات ازجمله مشکلات وزارت کشاورزی عنوان کرد و گفت: بعضی از طرح‌ها مشکل کمبود اعتبارات دارد.

او هماهنگی بین وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر این دو وزاتخانه هماهنگ عمل کنند، طرح‌ها به‌موقع اجرایی می‌شوند. چراکه یکی از علل به تعویق افتادن طرح 550 هزار هکتاری، عدم تخصیص آب از سوی وزارت نیرو به وزارت کشاورزی بود.

ناصری نژاد با انتقاد از عدم هماهنگی‌ها اظهار داشت:‌ ما باید به یک تفاهم مشترک برسیم که کشاورزی باید در ایران توسعه پیدا کند یا خیر و اگر قرار است توسعه پیدا کند این توسعه با روش‌های سنتی ادامه پیدا کند یا از روش‌های جدید بهره برد؟ اگر قرار است کشاورزی حفظ شود و توسعه پیدا کند، وزارت نیرو باید با وزارت کشاورزی همکاری کند تا طرح‌ها سریع‌تر اجرایی شوند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: تخصیص اعتبارات به بخش کشاورزی موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت.

او خاطرنشان کرد: زمانی که اعتبارات لازم در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد در شرایط بحرانی و بروز برخی مشکلات در حوزه کشاورزی، با پرداخت غرامت به کشاورز می‌توان رضایت او را جلب کرد تا منطقه خود را ترک نکند و حاشیه‌نشین شهر نشود.

ناصری نژاد اظهار داشت:‌ خسارت نکاشت یا خرید محصولات کشاورز ازجمله این اقدامات با توجه به اعتبارات است.

او توسعه و فراوری محصولات کشاورزی را از دیگر اقدامات در این حوزه دانست و گفت: باید توسعه را جدی گرفت تا بتوان صادرات محصولات داشت.

نماینده شادگان با تأکید بر صادرات محصولات کشاورزی گفت: یک سال آن‌قدر کشت می‌شود که محصولات زیاد می‌آید که کشاورز متضرر می‌شود و سال بعد محصول کم می‌آید و با کمبودش مواجه می‌شویم.

او با ضروری دانستن مرکزی برای به تعادل رساندن بازار گفت: ضروری است که مرکزی باشد که به کشاورز بگوید چه چیزی و به چه میزان بکارید.

ناصری نژاد داشتن برنامه را برای جلوگیری از تلفات محصولات کشاورزی لازم دانست و تصریح کرد: خیلی از سال‌ها محصولات از بین می‌رود و تلف می‌شود. نه در بازار داخلی استفاده می‌شود و نه صادر می‌شود که باید با برنامه و تدبیری فکری برای آن کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید