Iranian Agriculture News Agency

تدوین طرح شفافیت فعالیت نمایندگان با ۱۹۰ امضا

مجتبی ذوالنوری از تدوین طرح ۲ فوریتی شفافیت فعالیت نمایندگان مجلس با ۱۹۰ امضا خبر داد و اعلام کرد که این طرح تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده است.

تدوین طرح شفافیت فعالیت نمایندگان با ۱۹۰ امضا

به گزارش ایانا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه یکی از مشکلات جدی کشور عدم شفافیت فعالیت‌ها و رأی نمایندگان مردم در خانه ملت است، گفت: امروز مردم نمی‌دانند نماینده‌ها در مجلس هستند یا نیستند و اگر نیستند آیا به مرخصی رفته‌اند یا مأموریت.

او اضافه کرد: امروز مردم نمی‌دانند نماینده مجلس در رأی‌گیری شرکت می‌کند یا نه و اگر شرکت می‌کند رأیش مثبت است یا منفی.

این نماینده مجلس بابیان اینکه مردم باید رفتار و رأی نماینده‌های مجلس زیر ذره‌بین مردم باشد تا مردم از آن‌ها به‌درستی مطالبه گری کنند، تصریح کرد: گاهی افراد گریم کرده رأی می‌دهند یعنی می‌گویند من به فلان طرح یا لایحه رأی داده‌ام اما در اصل رأی نمی‌دهند.

ذوالنوری در جمع‌بندی اظهارات خود اعلام کرد: به دلایل ذکرشده طرح ۲ فوریتی با عنوان «شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایندگان در مجلس» تهیه کردیم تا بر اساس آن‌همه فعالیت نمایندگان در مجلس و کمیسیون‌ها برای مردم مشخص شود؛ این طرح با ۱۹۰ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده و امیدواریم که همین تعداد نماینده هم به طرح رأی دهند.

او همچنین پیشنهاد کرد که رأی به طرح مذکور به‌صورت شفاف باشد تا مردم از جزئیات آن آگاه شوند.

به گزارش ایانا، متن کامل این طرح به شرح ذیل است:

مقدمه

مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ارکان نظام اسلامی است که وجود یا فقدان عوامل متعددی در کارآمدی یا ناکارآمدی آن می‌تواند مؤثر باشد که از آن میان صرفاً به دو مورد ذیل اشاره می‌شود:

۱ ( راه یافتن نمایندگانی مؤمن، متقی، خداترس، متخصص، کاردان، کارآمد، ولایتمدار، انقلابی و شجاع به خانه ملت.

۲ ( شفافیت اقدامات و رأی نمایندگان، به‌طوری‌که نخبگان، رسانه‌ها، آحاد و اقشار ملت و موکلین محترم بتوانند حضور، مأموریت، غیبت و میزان فعالیت نمایندگان خود را در مجلس رصد کنند و کیفیت و مشارکت آنان را در عرصه قانون‌گذاری و انجام مأموریت نظارتی آنان بررسی نمایند. این حق مردم و موکلین است که بدانند نماینده منتخب آنان در رأی به لوایح و طرح‌ها، برنامه‌ها، بودجه سالانه کشور، استیضاح و رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران، سؤال و موارد دیگر چه رأی و موضعی داشته‌اند و آیا اصلاً در این موارد فعالیت و در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند یا خیر؟ تا بتوانند با علم و اطلاع کافی و دقیق وکلای خود را نقد و مطالبه گری لازم را داشته باشد.

۳ ( به دلیل موارد پیش‌گفته گاهی بعضی از نمایندگان مشارکت عالمانه، محققانه و کارشناسانه در مراحل بررسی طرح‌ها، لوایح، رأی اعتمادها و سایر فعالیت‌های وظیفه‌ای را نداشته و به هیچ دلیل بعضی از خروجی‌ها و مصوبات مجلس از پختگی، اتقان و کارآمدی لازم برخوردار نیست.

با توجه به خسارت‌بار بودن استمرار چنین وضعیتی و ضرورت رفع و اصلاح آن، طرح دوفوریتی ذیل تقدیم می‌گردد.

ماده‌واحده

هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ملزم می‌گردد ظرف مدت ۲ ماه پس از تصویب این قانون از طریق ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای جامع نسبت به علنی ساختن و شفاف‌سازی فعالیت‌ها، حضور، غیبت، مأموریت خارجی و داخلی، مرخصی استحقاقی و استعلاجی و بدون حقوق، مشارکت یا عدم مشارکت در رأی‌گیری، نوع رأی نمایندگان اعم از موافق، مخالف یا ممتنع در صحن علنی مجلس یا کمیسیون‌ها اقدام نمایند به شکلی که رسانه‌ها و آحاد ملت شریف ایران بتوانند به‌صورت برخط (آنلاین)‌و نیز دستیابی به ذخیره و آرشیو، از همه امور ذکرشده مربوطه به هر یک از نمایندگان دسترسی و آگاهی پیدا نمایند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید