Iranian Agriculture News Agency

آثار مثبت و منفی استیضاح وزرا در گفت‌وگوی ایانا با اسماعیل گرامی‌مقدم:

قبل از استیضاح اختلاف نظرها کنار گذاشته شود

کوتاه بودن عمر وزرا تبعات جبران‌ناپذیری بر پیکره دولت وارد می‌کند

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا با بیان‌اینکه کوتاه بودن عمرمدیران ارشد دولتی تبعات جبران‌ناپذیری بر پیکره دولت وارد می‌کند، گفت:بهتر است قبل از اینکه کار به استیضاح برسد ،نمایندگان و وزرا برخی از اختلاف نظرها را کنار بگذارند.

قبل از استیضاح اختلاف نظرها کنار گذاشته شود

 گرامی‌مقدم با بیان‌اینکه استیضاح وزرا هم می‌تواند مثبت وهم منفی تلقی شود، گفت: استیضاح‌ها از این جهت مثبت است که وزرا و کابینه دولت جدی‌تر وارد مسائل کشور می شوند و امور اجرایی را در چهارچوب قانون پیش خواند برد اما با استیضاح وزرا، وزارتخانه‌‌ها برای ماه‌ها بدون وزیر می‌مانند. حتی اگر وزیر هم معرفی شود ماه‌ها طول‌ می‌کشد تا مدیران ، معاونان کل و روسای سازمان‌ها انتخاب شوند. بنابراین کوتاه بودن عمرمدیران ارشد دولتی تبعات جبران‌ناپذیری بر پیکره دولت وارد خواهد شد.

او با بیان‌اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است، افزود: اقدام نظارتی مجلس در نهایت استیضاح وزرا و سئوال از رئیس‌جمهور است. اما اینکه نمایندگان مجلس تمایل به ادامه استیضاح‌ها دارند و پشت‌سرهم وزیران را به مجلس می‌آورند هم به کم‌ارزش شدن استیضاح‌ها می‌انجامد و هم موجب می‌شود وزرا کارایی لازم را نداشته باشند.این درحالی است که یکسال و نیم دیگر انتخابات مجلس برگزار می‌شود و با برکناری وزرا و روی کار آمدن وزیر جدید زمان زیادی تلف می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از اینکه کار به استیضاح برسد ،نمایندگان و وزرا برخی از اختلاف نظرها را کنار بگذارند و وزرا نیز کارکردهای ضعیفشان را اصلاح کنند.

گرامی‌مقدم، در پاسخ به این سئوال که استیضاح‌ وزرا چقدر براساس منافع و مصالح کشور است، توضیح داد: به هر حال، نمایندگان مجلس معتقدند که با طرح سئوالات به دنبال حفظ مافع مردم هستند. در ظاهر نیز اتفاقاتی که به دلیل تورم ، گرانی و فساد اداری رخ داد، فرصت مناسبی دست داد تا نمایندگان در قامت دفاع از مردم بیشتر وارد این حوزه نظارتی شوند .

او با تاکید براینکه ما نمی‌توانیم اهداف نمایندگان  از استیضاح‌ وزرا را نیت‌خوانی کنیم، گفت: اما به هر حال، نمایندگان مردم به د‌نبال احقاق حقوقی مردم از حوزه نظارتی خود هستند.

گرامی‌مقدم دربخش پایانی صحبت‌هایش درباره راه‌های پیش روی دولت برای عبور از شرایط بحرانی کشور گفت:اگر نمایندگان مجلس از استیضاح وزرا توقع و انگیزه شخصی چون تغییر بخشدار، مدیر و رئیس دستگاهی را داشته باشند هم به شان و منزلت مجلس آسیب می‌رسد و هم به دستگاه‌های اجرایی لطمات سنگینی وارد خواهد شد. اما در‌غیر‌این‌صورت باید با وزرا با تعامل رفتار کرد و با حفظ منافع ملی هر دو قوه کار خود را انجام دهند.

او این توضیح را هم داد که متاسفانه گاها شنیده می‌شود که توقعات نمایندگان مجلس در پشت صحنه سئوالات و استیضاح‌ها مسائل  دیگری است. به عنوان مثال؛هدف نمایندگان درجلسه استیضاح وزیر کار تغییر مدیرعامل یکی از شرکت‌ها یا  توقعات شخصی،‌گروهی و باندی بوده که برای کشور مضر است.

پدیدآورنده :پرستو سرمدی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید